Športu zdar! Zima nie je prekážkou, stačí len dodržať tieto pravidlá

šport v zime

Ak sa v zime nechceme vzdať pravidelného pohybu, mali by sme myslieť na základné pravidlá, ktoré ochránia naše telo (Zdroj: GettyImages)

Je jedno, aké ročné obdobie je, vždy sa dá nájsť spôsob, ako si zašportovať. Zima fyzickej aktivite nebráni, a tak ani chladné zimné obdobie nie je výnimkou. Športoví koučovia a ďalší profesionáli sú zástancami pravidelnej fyzickej aktivity po celý rok. Je však rozumné prevádzkovať šport vonku, aj keď je pod nulou?

Správne zvolené oblečenie je základ

Keď sú svaly v činnosti, produkujú veľa tepla, a preto je príjemnejšie vyvíjať aktivitu na čerstvom vzduchu. Nič nebráni tomu, aby sme v zime vonku športovali. Každý extrém však býva zlý. Ak sa ale dobre pripravíme, nie je dôvod na to, aby nám športovanie vonku uškodilo.

Či už v zime beháme, lyžujeme alebo jazdíme na bicykli, je nevyhnutné správne sa obliecť. Mnohí ľudia si myslia, že teplota tela je stála, ale sú na omyle. Jadro má stále tú istú teplotu, ale škrupina, ktorú tvorí koža a končatiny, má rôznu teplotu. Tepelná sonda, ktorá umožňuje regulovať našu teplotu, aby orgány dobre pracovali, leží v mozgu. Hlava a oči spôsobujú najvyššiu stratu tepla, tvrdia odborníci.

V zime telo spaľuje viac 

Náš organizmus nevie sám vyrábať teplo, a preto jediné, čo umožňuje zahriať telo, je pohyb. A keď to nestačí, je potrebné sa dobre obliecť. „Niektorým ľuďom vyhovuje športovať v zime vonku. Zima je pre telo traumou, a spaľuje viac kalórií, aby sa zahrialo. Pre tých, ktorí chcú schudnúť, to môže byť lákavé, ale len za podmienky, že sú vhodne oblečení a že to podnikajú len príležitostne,“ konštatuje Sébastien Assohou, tréner u agentúry Just Coaching.

Všetko s mierou

Zima urýchľuje činnosť srdca, čo je pri športovaní dobrá vec, pokiaľ nemáme srdcové ochorenia. Sébastien Assohou varuje: V zime nikdy športovanie nepreháňajte! Kalórie sú energie. Ak stratíte príliš energie v zime, nezostane vám na jar. V tej dobe registrujeme častejší výskyt napríklad zápalu šliach.“

Telo, s ktorým sme v zime zle zaobchádzali, bude oslabené. Práve z toho dôvodu je potrebné pri zimnom športovaní vonku dbať na jeho zahrievanie. Zahrievanie umožňuje uvádzanie šliach, väzov a svalov do funkčnej teploty.

Zároveň je potrebné vzdať sa vytrvalostných športov, pretože zima môže mať negatívny dopad na fungovanie pľúc. Výkon pľúc je objem vzduchu, ktorý obieha v prieduškách. Ak vyvíjame fyzickú aktivitu, je tento objem obrovský. V chlade sa priedušky  nedokážu efektívne zahrievať. Musia byť teplé a vlhké, a ak to tak nie je, dochádza k zápalu, ktorý spôsobuje astmu pri fyzickej aktivite.

Zdroj: ČTK

Odporúčame

Pri používaní tejto stránky dochádza k spracovaniu cookies, ktoré nám pomáhajú zvyšovať kvalitu služieb. Spracovaniu cookies zabránite zmenou nastavenia v internetovom prehliadači. Viac informácií

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close