Síce ešte vonku prevláda slnečné počasie, nezabudnite však, že čoskoro k nám zavíta zima. Nepodceňte preto pred jej príchodom prípravu svojho vozidla. Prinášame vám základné rady a tipy odborníkov, ktorí pripomínajú, na čo netreba zabudnúť.
Nenechávajte prezutie na poslednú chvíľu
Na Slovensku je prezutie auta pred zimou povinnosťou. Síce legislatíva presne nevytyčuje dátum, kedy musia byť nasadené, pokutu však môžete dostať kedykoľvek, keď je na vozovke súvislá vrstva snehu. Preto odporúčame nenechať sa prekvapiť a absolvovať túto povinnú jazdu radšej skôr. Vyhnete sa taktiež zdĺhavému čakaniu, ktoré každoročne prichádza s blížiacou sa zimou. Pneuservisy praskajú vo švíkoch, pretože oneskorencov, ktorí si to nechali na poslednú chvíľu býva mnoho.
Dezén si skontrolujete aj sami
Pred prezutím vozidla sa kontroluje stav pneumatík. Meria sa hrúbka dezénu, ktorá by nemala mať menej ako tri milimetre. „Poľahky si ju viete skontrolovať aj vy sami, nemusíte na to mať špeciálnu pomôcku, stačí vám 2 € minca, hrúbka dezénu zimnej pneumatiky by nemala mať menej ako 3 mm,“ hovorí servisný technik skupiny Falck, Vladimír Brezáni.
Strieborný okraj dvojeurovej mince má presne štyri milimetre a ak dezén schová lem, pneumatika je ešte použiteľná. „Moderné pneumatiky sú po obvode vybavené náliatkami, ktoré indikujú maximálne povolené opotrebenie 1,6 milimetra,“ priblížil Brezáni. Treba taktiež skontrolovať dátum výroby, ktorý je vyrazený na boku každej pneumatiky. Ak má pneumatika viac ako sedem rokov, treba ju vymeniť. Taktiež je nutné kontrolovať prípadné praskliny po obvode, pri ktorých sú viditeľné kordy alebo výstuha pneumatiky. Mohli by byť pre auto časovanou bombou.
Pozor na vodu v ostrekovačoch aj olej
Neodmysliteľnou súčasťou prípravy na zimu je určite zmena klasickej vody do ostrekovačov za zimnú zmes. Treba pripomenúť, že je potrebné vymeniť ju ešte pred začiatkom mrazov, pretože by letná kvapalina mohla spôsobiť problémy s ostrekovaním.
Tiež by ste mali myslieť na kontrolu hladiny motorového oleja, bodu zamŕzania chladiacej kvapaliny či na vyčistenie priestoru motora. Ak by sa predsa len stalo, že kvapalina zamrzne, auto treba nechať aby sa minimálne dva dni prirodzene zohrievalo. „V žiadnom prípade sa neodporúča zahrievať zamrznutú kvapalinu v hadičkách veľkým prívalom horúceho vzduchu, napríklad fénom. Náhly teplotný rozdiel spôsobí okamžité roztrhnutie,“ varuje Brezáni.
Ak ste sa pustili do precíznej kontroly, môžete pokračovať zmeraním kapacity autobatérie, ktorú robia len v servise. V mraze sa totiž môže kapacita autobatérie strácať a to spôsobuje, že auto nedokáže po dlhšom parkovaní naštartovať.
Tankujte doplna
Ďalšou radou odborníkov je, tankovať zimných mesiacoch vždy plnú nádrž. Nezabúdať kontrolovať množstvo vody v chladiacom systéme, pretože čím viac vody sa tam nachádza, tým výkonnejšie je kúrenie v aute. „Svoju povinnú výbavu auta doplňte o práškový hasiaci prístroj s optimálnou hmotnosťou náplne dva kilogramy. Nezaberie veľa miesta a vydrží až teploty do -30 stupňov Celzia. Vodný ani penový hasiaci prístroj sa neodporúča, pretože by ich obsah mohol zamrznúť,“ hovorí operačno–technický riaditeľ Falck Fire Services Milan Ivanič.
Výhodou je nezávislé kúrenie vozidla, ktoré je možné automaticky nastaviť a nasadnúť do vyhriateho auta. Pokiaľ nezávislé kúrenie ohrieva aj motor, zlepšuje sa jeho životnosť. Najkritickejšie sú totiž podľa odborníkov prvé minúty po naštartovaní studeného motora, keď sa zvyšuje opotrebovanie dôležitých častí. Pri predhrievaní sa tiež úplne alebo aspoň čiastočne roztopia sneh a ľad na aute.
Zdieľať na