ROZHOVOR Súrodenci Elena a Peter sa rozhodli vyrábať prírodnú kozmetiku: Ich príbeh začal vďaka pigmentovým škvrnám

RNDr. Elena Krátka (Zdroj: súkromný archív Modrá púpava)

Súrodenci Elena Krátka a Peter Virostko z Banskej Bystrice založili pred 10 rokmi značku prírodnej kozmetiky Modrá púpava. Vyrábajú krémy, pleťové oleje, bylinné balzamy, séra a ďalšie prírodné produkty, ktoré podporujú zdravú krásu zvonka aj zvnútra. V duchu filozofie „nenáhlivej krásy“ robia všetko maximálne poctivo, dávajú si záležať na vysokej kvalite vstupných surovín aj čerstvosti hotových výrobkov.

Čo pre vás znamená veta „Krása, čo sa neponáhľa“? Ako si ju majú zákazníci vysvetliť?

Naša filozofia „nenáhlivej krásy“ je najmä o vnútornej pohode prepojenej na láskyplnú starostlivosť o seba a svoju krásu. Pretože aj kozmetika sa dá používať vedomým a relaxačným spôsobom. Zodpovedá to globálnemu trendu tzv. slow beauty, ktorý zdôrazňuje prirodzenosť, udržateľnosť, ale aj wellness a vychutnávanie si prítomného okamihu vo sfére kozmetickej starostlivosti.

Pre nás ako výrobcov prírodnej kozmetiky to navyše znamená aj to, že dobrý prírodný výrobok potrebuje svoj čas. Nechŕlime kvantum produktov ako „na páse“, ale každý jeden výrobok prechádza od svojho vzniku po finalizáciu opakovane našimi rukami.

Tak ako rastliny, plody a ďalšie prírodné látky, ktoré používame, potrebujú svoj čas na rast či dozrievanie, aj my potrebujeme čas na ich spracovanie a extrakciu, aby sme ich vlastnosti a silu mohli čo najlepšie preniesť do výsledného prípravku. Podľa nás by potom ani používanie takýchto výrobkov nemalo byť rýchle a automatické, ale pomalé a pozorné, doslova „labužnícke“.

Ako vznikol nápad na založenie vašej značky? Čo všetko to obnášalo?

Nápad sa odvinul od môjho niekdajšieho kozmetického problému – pigmentových škvŕn, ktoré sa mi objavili pred vyše 10 rokmi v tehotenstve. Dosť som sa vtedy kvôli nim trápila a hľadala som niečo, čo by mi pomohlo, no zároveň by nebolo príliš agresívne. V tom momente som ani nehľadala špeciálne niečo prírodné, len som chcela, aby to bolo jemné, ale aj účinné.

Veľmi som sa potešila, keď som na internete natrafila na štúdiu o látke, ktorá presne spĺňala moje požiadavky. Išlo o slimačí mucín – sekrét, ktorý vylučujú slimáky na zvlhčenie, hojenie a regeneráciu svojho tela. Mal obsahovať priam geniálny kokteil kozmeticky účinných látok ako kyselina hyalurónová, alantoín, kyselina glykolová, či rôzne peptidy a hydratačné mukosacharidy. A jedným z jeho účinkov bolo aj zosvetlenie pigmentových škvŕn.

Poprosila som brata (ktorý sa práve „nudil“ ako rekonvalescent po operácii), aby mi našiel a objednal krém s touto zázračnou zložkou. A čuduj sa svete, ten krém (dovezený až z ďalekého Čile) mi proti škvrnám naozaj pomohol! Zároveň však nasmeroval nielen mňa, ale aj môjho brata k tomu, čomu sa teraz spolu profesionálne venujeme. K výrobe vlastnej kozmetiky tu na Slovensku. Áno, aj vlastných „slimačích“ krémov so zložkami presne podľa našich predstáv.

Úplne najťažším krokom v začiatkoch bolo zriadenie a schválenie hygienickej výrobnej prevádzky. Odhliadnuc od všelijakých byrokratických procesov sme vôbec nevedeli, čo vlastne pre legálnu výrobu kozmetiky musíme spĺňať. Mali sme však šťastie na ústretových ľudí – jednak z fachu a jednak aj priamo z úradu verejného zdravotníctva, ktorí nám ochotne poradili, vysvetlili.

Výhodou bolo aj to, že obaja s bratom máme zdravotnícke vzdelanie, takže sme nemuseli absolvovať dodatočné školenia z oblasti hygieny a ochrany zdravia. Potom to už bolo najmä o získavaní skúseností pri každom novom výrobku a jeho uvádzaní na trh. Lebo aj tam legislatíva striktne určuje proces kontroly a testovania výrobku z hľadiska mikrobiológie, stability, neprítomnosti toxínov, dermatologickej znášanlivosti…  To bol zo začiatku pre nás oriešok. Teraz už tieto požiadavky plníme úplne rutinne.

Máte nejakú vtipnú príhodu spojenú s vašimi začiatkami?

Jedna obľúbená príhoda sa týka brata a švagrinej a ich škoricového telového mlieka. Tá je ešte z čias úplne prvých kuchynských experimentov. Keďže brat miluje škoricu, chcel si ju dopriať aj v podobe voňavého telového mlieka. Čerstvo vyrobeným prípravkom sa obaja veselo ponatierali a voňaví ako škoricové koláčiky sa vybrali na rodinnú návštevu.

Tam zožali začudované pohľady a následne aj otázky, pretože ich krky (nielen krky, ale tie jediné im boli vidno) svietili načerveno. Škorica totiž môže byť vo vyššej koncentrácii pre pokožku dráždivá a u nich sa to prejavilo (našťastie len) silným začervenaním. Príhoda sa u nás traduje pod krycím názvom „návšteva plameniakov“ (smiech).

Ďalšiu vtipnú príhodu mám zo svojich vlastných začiatkov, keď som fascinovaná starodávnymi receptúrami chcela vyrobiť prírodný dezodorant podľa Ebersovho papyrusu – kultovej medicínskej príručky pochádzajúcej zo starovekého Egypta. Dokonca som aj našla na internete úryvok, ktorý údajne daný recept zahŕňal, bol však – ako inak – písaný hieroglyfmi.

To ma však neodradilo a text som si dala preložiť online prekladačom. Následne som na moje veľké sklamanie zistila, že tento dezodorant veru vyrábať nebudem. Ako jedna zo zložiek v ňom totiž figuroval leví trus (smiech). Dodnes neviem, ako to bolo naozaj, skôr sa prikláňam k tomu, že išlo o chybu v preklade.

Milé príhody sa spájajú aj so začiatkami nášho obchodného fungovania. Keď sa predaj našej ručne vyrábanej kozmetiky pomaličky rozbiehal, no stále ešte nie natoľko, aby sme uživili aj ďalšieho zamestnanca, tak sme my dvaja s bratom ako „dievčatá pre všetko“ niekedy úplne fatálne nestíhali.

Tak sa stávalo, že spriatelení zákazníci, ktorí si k nám prišli vyzdvihnúť svoju objednávku a videli, že nevieme, čo skôr, si rovno  sadli a pomáhali nám nálepkovať hotové výrobky. Čiže medzi našimi skalnými zákazníkmi máme aj takých, čo nám v začiatkoch pomáhali nielen svojím nákupom, ale doslova aj vlastnými rukami.

Elena a Peter v nechtíkovom poli (Zdroj: súkromný archív Modrá púpava)

Pochváliť sa môžete tým, že ide o vaše produkty, od prvotného nápadu, tvorby receptúry až po obal. Kto vám pomáhal pri hľadaní tých správnych receptúr?

Receptúry a samotné výrobky sú naše vlastné autorské dielo – buď moje alebo bratove, respektíve spoločné (každý má „svoj piesoček“ – oblasť, ktorá ho špeciálne zaujíma a v ktorej je expertom, no navzájom si radíme, konzultujeme). Veľa vedomostí sme za tie roky získali najmä študovaním odborných zdrojov, sledovaním aktuálnych trendov a výskumov, účasťou na kozmetologických seminárov, konferenciách a podobne. V neposlednom rade nás veľmi inšpirujú aj spätná väzba a potreby našich zákazníkov.

V oblasti dizajnu sme sa radšej spoľahli na profesionálnu grafickú dizajnérku (hoci aj k tomuto bodu sme museli dospieť postupne). Pred pár rokmi sme sa teda rozlúčili s našim vlastným amatérskym dizajnom a našej značke to jednoznačne prospelo. Konečne sa vzhľad obalu vyrovnal kvalite obsahu.

Mali sme šťastie, že sme sa obrátili na nadanú slovenskú grafickú dizajnérku Ivanu Palečkovú, ktorá pre nás navrhla minimalistický, no veľmi premyslený a netuctový vizuálny koncept. Minulý rok sme sa s ním dokonca dostali až do finále Národnej ceny za dizajn v kategórii Obal a objekt.

Z Národnej ceny za dizajn (Zdroj: súkromný archív Modrá púpava)

V ponuke máte množstvo výrobkov. Na ktorý produkt ste najviac hrdí?

Ťažko povedať, za všetkými našimi výrobkami si stojíme, všetky majú nejaký príbeh a dôvod svojho vzniku. V neposlednom rade nám všetky veľakrát prešli rukami a skúšaním na našej vlastnej koži v rámci procesu dolaďovania receptúry, takže ku všetkým máme skoro „rodičovský“ vzťah.

Logicky však tie, ktoré sme vyvinuli či vynovili ako posledné, najviac čerpajú z našich postupne získavaných vedomostí a skúseností. Nedávno sme napríklad vylepšili receptúru jedného z našich slimačích krémov tým, že sme ho viac prispôsobili potrebám dehydrovanej a zrelej pleti. Na ten momentálne dostávame aj najviac pozitívnych ohlasov.

Alebo tiež náš nový kozmetický olej Grassia s kanabidiolom (CBD), čo je momentálne veľmi populárna látka. Slovensko schválilo CBD na kozmetické použitie len v máji minulého roku, my sme sa však jeho kozmetickými účinkami zaoberali už dlhšie. Brat dokonca kvôli nemu absolvoval aj školenie „manipulácie s omamnými látkami“ a chceli sme požiadať o udelenie výnimky na jeho kozmetické používanie, keď ho nakoniec zo zoznamu omamných látok vyňali.

Samozrejme, CBD – aj keď sa extrahuje z konope – nemá žiadne omamné či psychotropné účinky, zato však má veľmi sľubné kozmetické účinky, či už pre problematickú, ekzematickú, alebo aj starnúcu pokožku. Tiež máme pozitívne ohlasy na tento olej nielen čo sa týka pleti, ale vlasov a vlasovej pokožky.

Zaoberáte sa prírodnou kozmetikou. Odkadiaľ pochádzajú vaše suroviny? Máme si predstaviť, že chodíte do lesa a zbierate bylinky?

Síce naozaj chodíme aj do lesa, aj zbierať bylinky, ale to len pre vlastnú spotrebu a pre radosť. Na výrobu našej kozmetiky by nám to zďaleka nestačilo a ani tu nerastie všetko, čo používame. Ešte úplne na začiatku sme časť našej výroby pokryli aj nazbieranými či v záhrade vypestovanými bylinkami, no teraz už potrebujeme úplne iné množstvá.

Na bylinky máme svojich overených slovenských producentov a dodávateľov. Niektoré (napríklad nechtík, šalviu muškátovú) si dokonca aj cielenie predobjednáme u spriaznených drobných pestovateľov, a tí nám ich potom vypestujú.

Extrakciu účinných látok z bylín si však robíme sami – to chceme mať pod kontrolou a máme už na to svoj vlastný maximálne efektívny postup. Pri komerčných extraktoch sme neboli spokojní ani s kvalitou, ani ich rozmanitosť nebola pre nás dostatočná. To, čo je však úplne najdôležitejšie je čerstvosť. Tak ako byliny, aj extrakty z nich urobené majú najväčšiu silu, keď sú čerstvé. Takže jediná prijateľná možnosť pre nás bola robiť si vlastné, vždy čerstvé extrakty, presne prispôsobené jednotlivým výrobkom.

(Zdroj: súkromný archív Modrá púpava)

V čom je lepšia prírodná kozmetika od tej bežne dostupnej?

Tu by som toho mohla vymenovať veľa, čo je asi samozrejmé, keďže tú prírodnú sama s nadšením vyrábam. Existuje však prírodná kozmetika a „prírodná kozmetika“, pretože európska legislatíva tento pojem a typ výrobkov presne nedefinuje. Teda to, či sa výrobca rozhodne používať pre svoj produkt prívlastok „prírodný“, „bio“, „organický“ a podobne je len jeho vlastná voľba a často toto označenie plní výlučne len marketingovú úlohu.

Pre mňa asi najviac zaváži to, že je konvenčná, prevažne syntetická kozmetika má svoje „temné“ suroviny (napríklad v podobe parabénov, silikónov, chemických UV filtrov, hliníkových solí, ftalátov, diskutabilných emulgátorov či umelých farbív a parfumov), ktorým sa poctivý výrobca prírodnej kozmetiky širokým oblúkom vyhýba. Všetky tieto látky sú viac či menej rizikové (niekedy je problémom aj to menej, keďže sa v organizme či v prostredí kumulujú) – či už zo zdravotných alebo ekologických dôvodov.

Na druhej strane, prírodná kozmetika používa látky, ktoré sa bežne a prirodzene v prírode vyskytujú (predovšetkým rastlinné oleje, výťažky z bylín alebo iné prírodné extrakty), takže nenarúšajú ekologickú rovnováhu a nezvyšujú podiel toxínov v životnom prostredí.

Naša pokožka ich väčšinou lepšie prijíma a toleruje. Samozrejme, existujú výnimky, pretože u niekoho sa môže objaviť alergia aj na určité prírodné či rastlinné látky. Aj v takom prípade je však riziko neporovnateľné napríklad s potenciálnym rozvratom vnútorného prostredia, ku ktorému prispievajú hormonálne disruptory v konvenčnej kozmetike.

Tiež som úprimne presvedčená o tom, že čerstvé, šetrne spracované prírodné látky sú pre pleť to najlepšie. Bežne sa stretávame zo strany zákazníčok až s prekvapením, ako môže byť lokálna prírodná kozmetika taká účinná – aj napríklad v porovnaní s lekárenskou kozmetikou alebo nejakou známou značkou. Nám to, samozrejme, zmysel dáva. Malý lokálny výrobca má v porovnaní s masovým producentom kozmetiky oveľa lepšie možnosti – najmä čo sa týka rastlinných zložiek. Ak teda neskĺzol k tomu, že si aj tieto suroviny nakupuje u veľkovýrobcov priemyselne spracované.

Pri bylinných zložkách je totiž kľúčovým aspektom ich čerstvosť, a potom tiež to, aby im bola ponechaná ich prirodzená komplexnosť. Teda aby boli spracované spôsobom, ktorý čo najviac zachová synergiu jednotlivých látok. To je v protiklade k masovému „laboratórnemu“ prístupu, ktorý účinné látky zväčša izoluje, čím sa tento synergický potenciál stráca.

Aj výskumy postupne prinášajú dôkazy o tom, že veľa účinných látok kozmeticky lepšie funguje ako súčasť komplexného rastlinného extraktu, než v podobe izolovanej látky, tzv. izolátu. A potom ani nepotrebujete 15 rôznych výrobkov pre svoju kozmetickú rutinu, ale bohato vám stačia 2 až 3 základné a možno ešte 1 až 2 doplnkové, rozmaznávajúce prípravky.

To je za mňa ďalšia veľká výhoda poctivej prírodnej kozmetiky oproti tej konvenčnej, že má bližšie k minimalistickému, než ku konzumnému štýlu spotrebu. Presne v duchu filozofie nenáhlivej krásy: používať menej, vychutnávať viac.

Vyhľadávajú Slováci prírodnú kozmetiku? Čo ich pri kúpe najviac zaujíma?

Určite tu sú veľké skupiny žien aj mužov, ktorí vyhľadávajú práve prírodnú kozmetiku, či už z dôvodu fascinácie prírodou ako takou, alebo majú dôveru v prírodné látky. A potom je tu, samozrejme, aj súčasný príklon k zelenému trendu zdôrazňujúcemu ekologickosť a udržateľnosť ako dôležité hodnoty súčasnej doby.

Ale sú aj ľudia, ktorí prírodnej kozmetike z princípu neveria a preferujú skôr známe produkty či známe značky. Možno si ani nikdy neprečítali zloženie svojich výrobkov, jednoducho sa spoľahnú na marketingom sprostredkované informácie, alebo ich to zloženie ani nezaujíma. Niekedy sa však aj tak nakoniec dostanú k našej kozmetike, keď ich pokožka prestane z rôznych dôvodov tú konvenčnú syntetickú kozmetiku tolerovať. Máme aj také zákazníčky.

Pýtajú sa nás napríklad na trvanlivosť a spôsob skladovania prírodnej kozmetiky. Trvanlivosť je, samozrejme, pri týchto prírodných výrobkoch kratšia v porovnaní s bežnými drogérenskými. Na druhej strane ale neležia dlhý čas v sklade či v regáloch a idú k svojim používateľom absolútne čerstvé. Vždy dbáme na to, aby mal zákazník čas naše výrobky bez náhlenia vypoužívať.

Pri niektorých výrobkoch (s vodnou zložkou) používame aj malé množstvo jemných konzervačných látok, aby sa daný produkt pri bežnom používaní nepokazil a aby ho človek mohol bez obáv, komfortne používať. Bezvodé výrobky sú zväšča úplne samokonzervačné. Pri všetkých týchto prírodných výrobkoch je však maximálna trvanlivosť približne pol roka až rok, nakoľko obsahujú predovšetkým rastlinné zložky a tie sú najúčinnejšie, keď sú čerstvé. Niektoré prírodné výrobky sa nepokazia ani po roku, no ich účinnosť je už potom otázna.

Uskladnenie v chladničke si naše výrobky nevyžadujú, no základná hygiena pri manipulácii s nimi je, samozrejme, žiadúca. Týka sa to najmä krémov, ktoré si treba naberať výlučne čistými rukami, dózy dobre uzatvárať a držať mimo zdrojov tepla (teda nie na práčke alebo v blízkosti radiátora). Rastlinné zložky podliehajú aj znehodnoteniu svetlom, preto je ideálnym obalom na takúto kozmetiku tmavé sklo. Aj tak ich však netreba zbytočne nechávať na priamom slnku.

(Zdroj: Modrá púpava)

S akými problémami a prosbami o pomoc v oblasti kúpy prírodnej kozmetiky sa na vás najčastejšie obracajú?

Dostávame otázky ohľadne vhodnosti výrobkov, či už pri nejakom kozmetickom probléme, alebo špecifickom type pleti. V zime to býva často suchá pleť, prípadne vyslovene problematická pokožka v zmysle akné, zápalov či ekzémov.  Zákazníci sa tiež  často sa informujú na výrobky, ktoré by im mohli pomôcť so svrbením pokožky na hlave, lupinami alebo seboreu.

Samozrejme, vždy pripomíname, že naším poslaním nie je liečiť kožné choroby. No niektoré bežné kožné problémy – najmä ak súvisia primárne s nesprávnou starostlivosťou či nevhodnými výrobkami – sa dajú s prírodnou kozmetikou veľmi dobre zvládnuť. A tak nás z času na čas potešia aj reakcie takého typu, že nič mi nezaberalo, až vaša kozmetika mi s tým konečne pomohla.

Existuje nejaké všeobecné pravidlo na to, ako sa starať o pleť a celkovo o telo z vonka?

Všeobecné pravidlo, ktoré sa osvedčilo nám, aj mnohým našim zákazníčkam, odkazuje na maximálnu prirodzenosť, teda čo najmenej zásahov do normálneho fungovania kože. Je to však aj o uplatňovaní komplexného prístupu. Nestačí teda sústrediť pozornosť len na pleť, ale aj na svoj celkový životný štýl vrátane stravy, pohybu, spánku. Žiaľ, nedá sa všetko riešiť len kozmetikou, taká zázračná mastička neexistuje.

Ukazuje sa, že nesmierne dôležitým faktorom pre krásu je psychika a dobre kompenzovaný stres. Preto sa okrem samotnej kozmetiky snažíme našim zákazníčkam sprostredkúvať aj tú nenáhlivosť, pohodu a príjemné zážitky pri jej používaní. Aby to vždy bol zároveň aj taký krátky, ale pravidelný protistresový rituálik.

Pritom tej kozmetiky vôbec nemusíme mať veľa. Zdá sa, že veľa problémov pramení práve z toho, že dnes sa všetkého používa príliš veľa. A keď sa potom objaví nejaký kozmetický problém, človek má tendenciu ešte „pritvrdiť“, začne úzkostne striedať rôzne prípravky a používať toho ešte viac, zasahovať ešte viac. Čo nie je práve ideálne.

Optimálna starostlivosť o pleť súvisí s jej aktuálnym stavom, ktorý sa do určitej miery odvíja aj od veku, no nemusí to byť nevyhnutne tak. Niekto môže mať už v mladšom veku pleť unavenejšiu, zostarnutejšiu, a zase iný má dlho do vysokého veku pleť úplne pružnú, sviežu a čerstvú. Je tam veľa faktorov, ktoré hrajú rolu.

Také všeobecné pravidlo je: naozaj nezasahovať príliš do prirodzenej regulácie. Samozrejme, keď niečo chýba (napríklad hydratácia), tak sa to snažiť doplniť, no nebrať pleti to, čo je funkčné, čo sme dostali do vienka od prírody a čo má svoj účel. Napríklad, veľmi často si odstraňujeme z povrchu pokožky ochrannú kožnú bariéru – práve vďaka posadnutosti rôznymi kozmetickými procedúrami. A to sa potom prejavuje veľmi rôznorodými problémami – či už ako zápaly, suchá pleť, podráždená, reaktívna pleť a podobne.

Máte aj nejaký „babský trik“ na zdravšiu pleť, o ktorý sa môžete podeliť s našimi čitateľmi?

Neviem, či to je typický „babský trik“, ale je to určite postup, ktorý aj sám o sebe dokáže veľmi pomôcť pleti pri mnohých problémoch, či už sú to upchaté póry, reaktívne premasťovanie pleti alebo, naopak, vysušená, šupinatá a fľakatá pleť.

Je to prechod na šetrné, nedráždivé, no pritom plne účinné čistenie pleti prírodným olejom. Pretože každý iný čistiaci prípravok – či už agresívnejší alebo menej agresívny – obsahuje tenzidy a tie spolu s nečistotami z pleti odstraňujú aj spomínanú ochrannú bariéru. Preto po každom čistení, s výnimkou olejového čistenia, zostáva naša pokožka neprimerane „odhalená“ a väčšinou hneď aj vysušená.

Čistenie dobre skomponovaným olejom pokožku očistí, vrátane nečistôt rozpustných v tukoch, čo predchádza upchávaniu pórov. A to bez narušenia ochrannej bariéry, ba práve naopak, jej fungovanie dokonca ešte podporí. Zároveň je to aj veľmi príjemný, relaxačný spôsob čistenia. Na čistiaci rituál nedajú dopustiť mnohé naše zákazníčky. Ja ho tiež už roky používam a je to neskutočný rozdiel oproti iným spôsobom čistenia pleti.


Hľadáte zaujímavé čítanie? Objavte 55 pravdivých príbehov v skvelej knihe!

Zdroj: plnielanu.sk
Odporúčame