Šediny na našej hlave: Čo sa za nimi skrýva?

šediny

sita

„Ja z teba zošediviem!“ Okrídlená veta, ktorej pôvod môžeme hľadať v presvedčení, že za šedivenie vlasov je zodpovedný stres. V skutočnosti sa toto tvrdenie nikdy nepodarila spoľahlivo dokázať a o tom, kedy je čas na šedivenie vlasov, rozhoduje do veľkej miery iba naša genetická výbava.

Môže za to melanín

Za šedivé vlasy je zodpovedný nedostatok pigmentu melanínu vo vlasových folikuloch. Vlasové folikuly predstavujú výživové lôžko pre vlasový korienok a práve melanín, ktorý vzniká v ich pigmentových bunkách, dáva našim vlasom farbu. Postupom veku začínajú pigmentové bunky vo folikuloch odumierať a čím viac ich odumiera, tým menej melanínu vo vlasových lôžkach vzniká. Jeho miesto potom zaplnia vzduchové bublinky a vlas, ktorý vyrastie z folikulu je zakaždým o niečo bledší – šedý, striebristý či biely.  

 

Kedy je ten čas?

Vek, v ktorom začnú pigmentové bunky odumierať a vlasy šedivieť je vo veľkej miere daný geneticky. Spomeňte si, kedy začali šedivieť vaši rodičia. Zrejme si uvedomíte, že v rovnakom veku sa biele vlasy začali objavovať aj u vás. Prvé šediny sa zvyčajne vyskytujú na spánkoch, potom na vrchole hlavy a napokon na jej zadnej časti. U niekoho to môže byť v tridsiatke, u niekoho v päťdesiatke alebo aj neskôr. Väčšina ľudí v našich zemepisných šírkach objaví prvý šedivý vlas približne okolo 35-ky a od tohto momentu môže trvať 10 až 20 rokov, kým šedivé vlasy získajú na pokrývke hlavy jasnú prevahu. Aziati sú v tomto prípade vo výhode, začínajú šedivieť neskôr ako Európania.

 

Šediny v dvadsiatke?

Ak sa vám zdá, že ste začali šedivieť príliš skoro (pred 30. rokom života), vedzte, že dôvodom môže byť napríklad aj nedostatok vitamínu B, zlá výživa, chudokrvnosť či fajčenie, ktoré urýchľuje odumieranie pimentových buniek.

 

Spomaľte ho!

Obdorníci tvrdia, že šedivenie vlasov sa dá mierne spomaliť užívaním vitamínov  skupiny B, biotínu, zinku, jódu a železa. Ak si chcete udržať svoju farbu vlasov čo najdlhšie, vo vašej strave by sa mali nachádzať aj potraviny bohaté na betakarotén, ryby, morské plody a jogurty so živými baktériami. Rovnakyo by ste mali pokožku hlavy dostatočne prekrvovať napríklad masážou, používať kvalitné šampóny, nefénovať si vlasy príliš horúcim vzduchom a nepoužívať agresívne vlasové prípravky. Jednoducho, snažte sa zabrániť vypadávaniu vlasov. S pribúdajúcim vekom sa totiž zvyšuje pravdepodobnosť, že namiesto dostatočne pigmentovaného vlasu vyrastie vlas šedý, či biely. No ak už vlasy šedivé máte, jedinou možnosťou pre vás ostáva nájsť si šikovného kaderníka, ktorý sa postará o to, aby vaše vlasy vyzerali zdravo a prirodzene – aj keď to nemusí nutne znamenať, že im vráti pôvodnú farbu. Striebro na hlave má predsa tiež niečo do seba…

 

Slávne šediny

Aj celebrity šedivejú a kým niektoré známe osobnosti to maskujú už celé desaťročia, iné si z tejto prirodzenej súčasti života hlavu nerobia. Napríklad popová diva Jennifer Lopez priznala, že so šedinami bojuje už približne od svojich dvadsiatich rokov. Odôvodňuje to stresom, ktorý v tom období zažívala a vinu hádže aj na svojich rodičov, ktorí taktiež začali šedivieť v mladom veku. Na rozdiel od Jen, ktorá si vlasy neustále farbí, si napríklad napríklad charizmatická herečka Hellen Mirren alebo príťažlivá Jamie Lee Curtis svoj strieborný odtieň vlastov hrdo pestujú. Koniec koncov, sivé vlasy môžu byť tiež krásne. Svoje by vám o tom povedali napríklad speváčky Pink, či Lady Gaga, ktoré sa šedín asi nemohli dočkať a tak o ne požiadali v kaderníckom salóne.

Zdroj: sita, SITA, Viktória

Odporúčame

Pri používaní tejto stránky dochádza k spracovaniu cookies, ktoré nám pomáhajú zvyšovať kvalitu služieb. Spracovaniu cookies zabránite zmenou nastavenia v internetovom prehliadači. Viac informácií

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close