Slezina je pre váš imunitný systém veľmi dôležitá: Nezanedbávajte ju

Žena

thinkstockphotos.com

Slezina je orgán, ktorého význam v tele je často menej známy. Nachádza sa na ľavej strane, tesne pod rebrami, v hornej časti brucha. Má dôležitú funkciu v imunitnom systéme a pri rozklade červených krviniek. Ak máte problémy s trávením, alebo pociťujete občas pichanie v ľavej časti pod rebrami, možno sa hlási o slovo práve slezina. Taktiež únava, studené ruky a prílišná chuť na sladké, môže byť prejavom nedostatku energie v slezine. Viete, čo jej prospieva a ako podporiť jej činnosť?

Slezina má rada teplo

Podľa tradičnej čínskej medicíny je slezina orgánom, ktorý potrebuje teplo. Neprospieva jej, ak pijete nápoje s ľadom, jete veľa zmrzliny a studených potravín. Aj väčší podiel surovej stravy v jedálničku môže slezinu zaťažovať. Naopak, slezine prospieva, ak jete teplé raňajky ako obilné kaše, pravidelne si doprajete teplé polievky, jedlu venujete dostatok času, svedomito sústo prežúvate a mysľou nie ste v dianí televízneho seriálu či športového zápasu. Jedlo si vychutnajte, venujte pozornosť jeho vôni a chuti.

Vhodné potraviny

Slezine dodávajú energiu všetky druhy guľatých plodov žltej, oranžovej a červenej farby, prirodzene sladké potraviny. Ak potrebujete dostať vašu slezinu do formy, doprajte si:

  • maliny, jahody, čerešne, marhule, broskyne
  • varenú alebo dusenú zeleninu – kukuricu, tekvicu, zeler, reďkovku, mrkvu
  • strukoviny – veľkú fazuľu, šošovicu
  • vlašské orechy, gaštany, pistácie, sezamové a slnečnicové semená
  • zelený a jazmínový čaj, čaj z listov malín
  • tmavú ryžu, jačmenné krúpy, ovsené vločky, pohánku, ražnú a amarantovú múku
  • plody mora, jahňacie mäso a divinu
  • koreniny – škoricu, kurkumu, zázvor, cesnak, čierne korenie, rozmarín, tymián, fenikel, šalviu, kôpor, klinčeky, muškátový orech

Tiež by vás mohlo zaujať: Vyrážky, prasknuté žilky či vrásky na tvári: Čo všetko hovoria o vašom zdraví?


Čo slezine neprospieva

Slezina ako orgán imunity citlivo reaguje na stres. Oslabujú ju starosti, úzkosť a dlhotrvajúci tlak, pri ktorom prebiehajú pod vplyvom stresových hormónov biochemické zmeny v bunkách sleziny a bielych krvinkách. Neprospieva jej tiež nepravidelná strava, príliš veľké množstvá jedla, nadmerná konzumácia mliečnych výrobkov. Oslabená slezina môže byť príčinou tráviacich ťažkostí a alergií, zníženej odolnosti voči infekciácm. Vynechať by ste mali:

  • sladkosti, sladené limonády
  • tavené syry, údeniny
  • pečivo z bielej múky
  • alkohol
  • ovocné džúsy, kolové nápoje
  • polotovary, konzervy, rafinované a modifikované potraviny

Orgánové hodiny

Podľa tradičnej čínskej medicíny majú vnútorné orgány svoje biorytmy, tzv. orgánové hodiny. Počas dňa sa postupne aktivujú, pričom táto doba trvá asi 2 hodiny a po 12 hodinách nastáva čas útlmu. Pankreas spolu so slezinou preberá aktivitu po žalúdku, v čase od deviatej do jedenástej hodiny dopoludnia. Vtedy je vhodné nechať ich pracovať a nezaťažovať telo neskorými raňajkami, sladkosťami, či kávou. Lepšie je piť bylinkové čaje na podporu trávenia. Naopak večer od deviatej do jedenástej nastáva v slezine útlm, je dobré dopriať si relax a uložiť sa k spánku.


Všetko pre zdravé telo a dušu nájdete na www.vysetrenie.sk


Recepty pre zdravú slezinu

Vyskúšať môžete rôzne obilné kaše, ktoré sú vhodným jedlom hlavne na raňajky. Obilniny je dobré na noc namočiť.

Jačmenná kaša

Šálku jačmenných malých krúp dobre prepláchneme na sitku studenou vodou a dáme variť do dvojnásobného množstva vody so štipkou soli. Občas premiešame a uvaríme domäkka, prípadne dolejeme ešte vodu. Podávame s rozpusteným maslom, medom, škoricou, ovocím.

Ovsená kaša

70 g ovsených vločiek povaríme s 3-4 dl vody a štipkou soli. Pridáme namočené hrozienka a sušené ovocie alebo pokrájané sezónne ovocie a dovaríme. Odstavíme a necháme pod pokrievkou dôjsť 5-10 minút. Podávame s maslom alebo kvalitným panenským olejom – sezamový, slnečnicový, orechový, môžeme pridať čerstvo zomleté ľanové semienka.


Mali ste už niekedy zdravotné problémy súvisiace so slezinou? Napíšte ostatným čitateľom svoje skúsenosti v diskusii.

Zdroj: thinkstockphotos.com, thinkstockphotos.com, mm

Odporúčame