Srdce v ohrození: Čo mu škodí a čo prospieva?

Srdce

thinkstockphotos.com

Kardiovaskulárne ochorenia trápia množstvo ľudí a výrazne zvyšujú riziko predčasného úmrtia. Aké majú príznaky a ako môžete eliminovať ich výskyt prostredníctvom stravy.

Dve deci vínka sú fajn

,,Ak si dáme dve deci vína alebo pollitra piva denne, nie je to na škodu. Väčšie množstvo ale organizmus ohrozuje. Soli by sme mali v dospelom veku skonzumovať maximálne päť gramov denne. Zvyšuje sa totiž krvný tlak, ktorého následkom môže byť mŕtvica či zlyhanie srdca,“ upozornil lekár Tomáš Kampe. Obezita je pre človeka nebezpečná najmä v brušnej oblasti.

Riziko úmrtia stúpa o tretinu

Prevenciou srdcových ochorení by preto mal byť aktívny pohyb. Riziko kardiovaskulárneho ochorenia a s tým spojené predčasné úmrtie klesá až o 30 percent. ,,Štatistiky úmrtnosti by ale nemuseli byť také vysoké, ak by ľudia identifikovali prichádzajúce príznaky a včas navštívili lekára,“ myslí si Kampe.


Mohlo by vás zaujať: Tvár môže odhaliť stav vášho srdca: Pri ktorých znakoch zbystriť pozornosť?


Pozor na bolesť v hrudi

Medzi najčastejšie signály ochorenia patrí bolesť v hrudi. Hoci ju podľa lekára môžu spôsobiť aj tráviace ťažkosti alebo problémy s chrbticou, netreba ju podceňovať. ,,Fakt, že bolesť zapríčiňujú komplikácie so srdcom, je možné spoznať podľa jej umiestnenia za hrudnou kosťou mierne vľavo či v centre hrudníka,“ vysvetlil.

Pacienti sa tiež často sťažujú na:

  • intenzívny pocit úzkosti, ktorý spravidla predchádza infarktu
  • závrate
  • krátkodobú stratu vedomia
  • chronickú únavu
  • nevoľnosť a nechutenstvo (krv sa hromadí v brušných orgánoch)
  • varovným signálom môže byť aj rýchly či nepravidelný tep
  • potenie
  • opuchy
  • slabosť

Úlohu hrá genetika a ďalšie ochorenia

Úlohu v identifikácii blížiacich sa zdravotných ťažkostí hrá aj genetika. ,,Riziko stúpa, ak sú genetické predispozície kombinované ešte s obezitou, nízkou fyzickou aktivitou, cukrovkou alebo záľubou vo fajčení,“ povedal Kampe.


Mohlo by vás zaujať: Srdce a cievy vo forme až do stovky: Vďaka týmto zásadám ich môžete ich mať aj vy!


Ryby by vám nemali chýbať

Prevenciou by mala byť zmena životosprávy. Do jedálnička by dvakrát do týždňa mali pribudnúť losos, tuniak alebo makrela. Obsahujú jód a 3-omega mastné kyseliny EPA a DHA, vďaka ktorým je hladina krvného tlaku v prirodzenej hladine. Pomôcť podľa lekára môžu aj špeciálne doplnky stravy obsahujúce rybí olej a nenasýtené mastné kyseliny. Správnu činnosť srdca podporujú aj horčík, vitamíny B, C a E.

Čo jesť a čo nie?

,,Vyhnúť sa treba prílišnej konzumácii vyprážaných, pečených a grilovaných jedál a aj tučnému červenému a bravčovému mäsu. Zvýšený príjem čerstvého ovocia a zeleniny, celozrnného pečiva, nízkotučných mliečnych výrobkov a vlákniny by mal byť, naopak, na dennom poriadku,“ dodal.


Máte vy alebo niekto z vašej rodiny problémy so srdcom? Napíšte ostatným čitateľom v diskusii pod článkom.

Zdroj: thinkstockphotos.com, thinkstockphotos.com, Zora, TASR

Odporúčame

Pri používaní tejto stránky dochádza k spracovaniu cookies, ktoré nám pomáhajú zvyšovať kvalitu služieb. Spracovaniu cookies zabránite zmenou nastavenia v internetovom prehliadači. Viac informácií

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close