Odpovedá výživová poradkyňa: Ktoré potraviny spomalia starnutie?

žena

Ktoré potraviny spomalia starnutie? (Zdroj: GettyImages)

Dobrý deň, mám po päťdesiatke. Snažím sa zdravo a striedmo jesť. Rada by som do jedálnička zaradila potraviny alebo výživové doplnky, ktoré spomalia starnutie pokožky a vôbec celkové starnutie. Poradíte mi, ktoré za to naozaj stoja?

Ďakujem, Klára


Pekný deň, Klára,

ďakujem za Vašu otázku. Píšete, že sa stravujete zdravo, tak je pravdepodobné, že viaceré z anti-aging potravín sa už vo vašom jedálničku nachádzajú. Pri ich konzumácii stačí mať na mysli dôležité pravidlo – čím pestrejšiu škálu týchto potravín zvolíte, tým lepšie, pretože do organizmu dodáte paletu rôznych živín, najmä antioxidantov. Ak k tomu všetkému pridáte pravidelný pohyb, veľa vody, dostatok spánku a pozitívne myslenie, výsledky sa dostavia a všimne si ich aj vaše okolie.

Poďme si teda predstaviť aspoň niektoré potraviny spomaľujúce starnutiu organizmu, a teda aj vznik vrások. Významnú prevenciu v boji proti chronickým ochoreniam, ako sú rakovina kardiovaskulárne choroby, Alzheimerova či Parkinsonova choroba, zohrávajú orechy. Nachádzajú sa v nich polynenasýtené i mononenasýtené mastné kyseliny spájané s nižším rizikom srdcových ochorení a cukrovky druhého typu. Ak v jedálničku preferujete lokálne potraviny, určite sú skvelou voľbou vlašské orechy, lieskovce či gaštany. Avšak pokojne si doprajte rôzne druhy. V rámci vyváženého jedálnička to môžu byť  1 – 2 hrste orechov denne.

Ďalšou skvelou potravinou proti starnutiu sú tučné ryby, ktoré sú v jedálničkoch Slovákov nedostatočne zastúpené. Pritom by mali byť na našom stole aspoň dva razy týždenne. Hoci sladkovodné ryby nedisponujú až takým významným obsahom nutričných látok, napríklad v porovnaní s lososom (100 g voľne žijúceho lososa obsahuje 2586 mg omega-3 tukov a pstruh iba 717, niektorých minerálov či stopových prvkov), sú dobrou voľbou – pochádzajú z našich vôd a vieme si ich zohnať čerstvé.

Z ovocia by som rada vyzdvihla bobuľové, najmä čučoriedky. Samozrejme, dosýta by sme sa ich mali najesť hlavne počas letnej sezóny. Medzi anti-aging ovocím nesmie chýbať avokádo bohaté na mononenasýtené mastné kyseliny, antioxidanty, mnohé vitamíny, minerály i stopové prvky. Okrem toho, že pravidelná konzumácia avokáda zlepšuje zdravie srdca, znižuje riziko metabolického syndrómu, podporuje zdravie očí, pokožky a vlasov, má aj významné protirakovinové účinky, podporuje trávenie, zlepšuje náladu a chráni pred inzulínovou rezistenciou a cukrovkou.

Spomenúť môžeme aj ananás bohatý na mangán, ktorý aktivuje enzým prolidáza podieľajúci sa na vzniku aminokyseliny prolín a následne kolagénu. Zo sušeného ovocia sú skvelé slivky (ak ich kupujete, vyhnite sa tým s obsahom konzervačných látok a pridaného cukru). Nemôžem vynechať ani horkú čokoládu (čokoláda s obsahom kakaa minimálne 70 percent). Kvalitná horká čokoláda, ako súčasť zdravého, pestrého a vyváženého jedálnička, môže významným spôsobom spomaliť starnutie organizmu.

Medzi koreninami a bylinkami by okrem iných nemala chýbať kurkuma – kurkumín zabraňuje skracovaniu telomér, ktoré sú považované za hlavnú príčinu starnutia a degeneratívnych ochorení. Bojovníkom proti starnutiu je aj koriander. Skvelá je i škorica, čili papričky, petržlenová vňať, šafran i zázvor.

V anti-aging jedálničku má nezastupiteľné miesto extra panenský olivový olej či prepustené maslo. Z nápojov sú bojovníkmi proti starnutiu zelený čaj a aj červené víno bohaté na resveratrol (pijeme ho však s mierou). Čo sa týka doplnkov výživy, za zváženie určite stojí kolagén, omega-3 nenasýtené mastné kyseliny, koenzým Q10 či koreň maca.

Milá Klára, vybrala som iba niekoľko potravín, ktoré majú veľký potenciál spomaliť starnutie organizmu. Verím, že medzi nimi nájdete aj také, ktoré v najbližšom období pribudnú do vášho jedálnička.

Veľa zdravia a pozitívnej energie prajem,

Mirka


Na vaše otázky odpovedá Mgr. Miroslava Suchárová, ktorá sa problematike výživy venovala roky ako novinárka. Počas tohto obdobia sa stretla s rôznymi výživovými smermi, názormi a odporúčaniami, a preto sa rozhodla pre „upratanie“ a rozšírenie svojich vedomostí formou výživových kurzov. Výrazne ju ovplyvnil seminár u známeho českého odborníka, Mgr. Martina Jelínka. Vďaka nemu sa, okrem iného, naučila v rámci stravy uplatňovať holistický prístup, teda pri tvorbe jedálnych lístkov zohľadňovať nielen príjem kalórií, makroživín a zdravotný stav človeka, ale napríklad aj krvnú skupinu, acidobázické pôsobenie či termický efekt potravín. Svoje otázky jej môžete posielať na adresu plnielanu@plnielanu.sk.


Chcete čítať viac takýchto článkov? Sledujte nás aj na Facebooku!

Zdroj: plnielanu.sk

Odporúčame

Pri používaní tejto stránky dochádza k spracovaniu cookies, ktoré nám pomáhajú zvyšovať kvalitu služieb. Spracovaniu cookies zabránite zmenou nastavenia v internetovom prehliadači. Viac informácií

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close