Zaspávate už aj postojačky? Spoznajte životabudiče, ktoré vás naštartujú!

únava

thinkstockphotos.com

Zvýšená únava a potreba spánku k prechodným ročným obdobiam tak nejako patrí už odjakživa. Ak sa však niekoľko mesiacov cítite, akoby vás prešiel parný valec, je na čase podrobiť svoj životný štýl poriadnej generálke. Zrejme nebude na škodu zmeniť stravovacie návyky a zaradiť viac pohybu. Poradíme vám, ako načerpať potrebnú silu a zbaviť sa nepríjemnej únavy na dlhší čas.

Podceňovanie sa nevypláca

Únava, ktorá prichádza po vyčerpávajúcom pracovnom týždni, sa líši od tej, s ktorou začínate každý nový deň. Problémom permanentnej únavy trpí čoraz viac ľudí po celom svete a centrá pre kontrolu a prevenciu chorôb ho počastovali prívlastkom „epidémia verejného zdravia“. Chronická únava sa totiž spája s viacerými zdravotnými ťažkosťami, medzi ktoré patria autoimunitné ochorenia, poruchy činnosti štítnej žľazy, depresie či anémia. Ak sa toto všetko skĺbi s dlhými hodinami strávenými v práci, nečudujte sa, že o tretej popoludní siahate už po tretej či štvrtej káve v poradí. Existujú však aj iné spôsoby, ako doplniť chýbajúcu energiu a naštartovať organizmus k vyšším výkonom.


Mohlo by vás zaujímať: Keď únava neodchádza ani po spánku: Čo sa to s vami deje?


Vyvážený príjem karbohydrátov

Poriadne sa naobedujete a už o hodinu by ste si najradšej ustlali rovno na pracovnom stole? V takejto chvíli mnohým z nás nenapadne iné riešenie, ako zaliať si kávu a naservírovať si niečo sladké, vďaka čomu dotankujeme potrebnú energiu. Za takýmto klasickým scenárom stojí nesprávna skladba jedálneho lístka, ktorá vedie k útlmu a nulovému pracovnému výkonu. Na vine sú karbohydráty, ktoré sa takmer okamžite po konzumácii vstrebú do krvného systému a poriadne zamávajú hladinou glykémie. Ak sa chcete takýmto turbulenciám vyhnúť, pouvažujte nad lepšou kombináciou živín. Zaraďte viac zeleniny a ovocia bohatého na vlákninu, doprajte si chudé proteíny v podobe kuracieho mäsa a strukovín, jedzte zdravé tuky obsiahnuté v avokáde alebo olivovom oleji.

Ozdravná vôňa mäty

Aromaterapia má svoje nezastupiteľné miesto nielen v procesoch celkovej relaxácie, ale tiež alternatívnej medicíny. Zatiaľ čo niektoré vône bylín (napríklad levandule) organizmus upokojujú, iné ho, naopak, dokážu naštartovať. Účinne vás nabudí mäta, ktorú si môžete zadovážiť vo forme prírodných silíc. Stačí pridať zopár kvapiek tohto esenciálneho oleja do aromalampy alebo si ním potrite pulzujúce miesta na tele. V druhom prípade si povzbudzujúcu vôňu môžete so sebou nosiť po celý deň.


Mohlo by vás zaujímať: Trápi vás neustála únava či enormné priberanie? Možno vám chýba jód!


Nenahraditeľný vitamín B12

Prešli ste v nedávnom období na vegetariánsku či vegánsku stravu? Možno vám chýba vitamín B12, ktorý sa v prirodzenej forme vyskytuje v mäse, rybách, hydine a mliečnych výrobkoch. Keďže tento vitamín pomáha predchádzať anémii, rozhodne si overte, či ho prijímate dostatok.

Nenáročné pohybové aktivity

Ste vyčerpaní a to posledné, čo zvládnete, je beh do kopca alebo populárne skákanie na trampolíne? Nemusíte sa nútiť k výkonom vrcholových športovcov, aby ste si osviežili telo a myseľ. Stavte na pokojnejšie aktivity, akými sú hodiny jogy či stredne dlhé prechádzky. Podľa časopisu Psychoterapia a psychosomatika je takýto druh pohybu dostatočný na to, aby sme rozprúdili krv a lepšie zásobili kyslíkom nielen mozog, ale aj celé telo. Rozdiel pocítite už po polhodinovej prechádzke.

Relax pre myseľ

Ak svoj vnútorný svet celý deň držíte pod tlakom, v strese a v zajatí úzkosti, myseľ vám to určite vráti, pretože sa cíti, akoby práve odbehla maratón. Nie nadarmo odborníci odporúčajú, aby ste sa po hodine plného sústredenia aspoň 10 minút venovali niečomu príjemnému. Otočte sa k oknu, spomeňte si na rodinu a výnimočné chvíle strávené spolu. Prebehnite si svoje plány na oddychové aktivity vo večerných hodinách alebo si vybavte spomienky na posledné divadelné predstavenie. Ak vám to čas a priestor dovoľuje, zájdite ešte ďalej a pokúste sa o krátku meditáciu. Stačí len zatvoriť oči a dokonale precítiť každý jeden nádych a výdych.


Mohlo by vás zaujímať: Chytá vás jesenná únava? Poradíme vám, ako s ňou zatočiť 


Čerstvý vzduch na nezaplatenie

Štúdia uverejnená v Časopise environmentálnej psychológie odporúča pobyt vonku za jednoduchú cestu, ako v sebe opäť prebudiť vitalitu. Ľudia, ktorí strávili 20 minút na čerstvom vzduchu, sa totiž cítili viac nabudení ako ľudia, ktorí rovnako dlhý čas strávili vo vnútri. Ideálne je, ak pobyt vonku využijete aktívne na prechádzku, nenáročnú túru či práce v záhrade. Podľa vedcov však postačí, ak si nájdete čas a vychutnáte si aspoň šálku čaju na terase, balkóne či lavičke pri dome.

Prísny spánkový režim

Ak sa chcete zobudiť každé ráno svieži a oddýchnutí, doprajte si 7-8 hodín kvalitného spánku. Do postele sa večer čo večer uložte v rovnakom čase a zbavte sa zbytočného jasu v spálni – odpracte televízor, mobil s tabletom nechajte v kuchyni a namiesto rádiobudíka radšej použite ten mechanický.

Fľaša s vodou vždy poruke

Zvyknete sa napiť až vtedy, keď cítite smäd? Robíte obrovskú chybu a váš organizmus je pravdepodobne dehydrovaný, čo sa navonok prejavuje únavou. Pitný režim najlepšie dodržíte tak, že si na stôl položíte fľašu s vodou a presne si stanovíte, aký objem za deň vypijete. Nezabudnite, že najideálnejšie je, ak každú hodinu vypijete aspoň 1 dcl vody.


Ako proti únave bojujete vy? Podeľte sa o svoje skúsenosti s ostatnými čitateľmi v diskusii pod článkom.

Zdroj: thinkstockphotos.com, Thinkstock, Emília G.

Odporúčame

Pri používaní tejto stránky dochádza k spracovaniu cookies, ktoré nám pomáhajú zvyšovať kvalitu služieb. Spracovaniu cookies zabránite zmenou nastavenia v internetovom prehliadači. Viac informácií

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close