Zbavte sa kíl navyše: Pre vlastné dobro – aj pre dobro vašich potomkov

Matka

thinkstockphotos.com

Kilá navyše neprospievajú zdraviu, sebadôvere a zväčša ani výzoru človeka. Niet teda dôvodu, prečo by ste sa ich účinne nemali zbaviť aj vy. Nebojte sa, nie ste v tom sami, obezitou či nadváhou trpí množstvo Slovákov aj Čechov. Zabúdať by sme pri svojich vlastných stravovacích návykoch nemali ani na deti – nie nadarmo totiž platí, že jablko nepadá ďaleko od stromu.

Životný štýl je to, čo najviac ovplyvňuje obezitu či nadváhu, hovorí psychologička Zuzana Douchová. Nadváhu v Česku 34 percent dospelých, obezitou trpí 22 percent, na Slovensku nie su údaje oveľa optimistickejšie. Obezitou podľa Eurostatu trpí 15,7 percenta žien a 14,5 percenta mužov. Ostražité by mali byť ženy, ktoré dovŕšia 44 rokov. S pribúdajúcim vekom nám totiž zrejme prestáva záležať na postave a pomer žien s nadváhou a obezitou sa v tomto veku výrazne zvyšuje. Aspektami obezity sa zaoberali odborníci na 22. Európskom Obezitologickom kongrese, ktorý sa konal v Prahe.

Zvyky z detstva

Životný štýl sú podľa psychologičky Zuzana Douchová zažité a naučené stereotypy prevzaté z rodiny, zmena je ťažká. Dôležitosť životného štýlu si ľudia zvyčajne uvedomia až v dospelosti, kedy sa objavia prvé zdravotné ťažkosti.


Mohlo by vás zaujať: Zmeňte svoje zvyky a schudnite: Zhodiť kilá sa tentokrát podarí aj vám


Znížte svoje šance na cukrovku či nádory

Podľa Svetovej zdravotníckej organizácie (WHO) je možné správnou stravou, fyzickou aktivitou a nefajčením zabrániť ischemickej chorobe srdca z 80 percent, cukrovke z 95 percent a nádorom z 30 percent. Pokles hmotnosti o desať percent a pohyb 30 minút denne zníži riziko cukrovky o 58 percent.

Znížením výskytu civilizačných ochorení o päť percent by ročne napríklad české zdravotníctvo ušetrilo desať miliárd korún, uviedla WHO.

Zmena ako krok k lepšiemu

Zmenu životného štýlu by človek podľa psychologičky mal pojať ako niečo prospešného a nájsť v tom radosť. Ľudia ale zmenu podvedome vnímajú ako nebezpečenstvo, aj preto je trvalá zmena náročná.


Mohlo by vás zaujať: Chcete konečne schudnúť? Zistite, aký ste jedák a zatočte s kilami navyše


Myslite na svoje deti a vnúčatá  

Možno vás rodičia k pohybu veľmi neviedli a tak si myslíte, že je tento prístup úplne v poriadku. Opak je však pravdou. Množstvo pochúťok v obchodoch, záujmové aktivity, pri ktorých sa sedí, napríklad videohry, vaše dieťa nemusia ovplyvňovať najlepšie. „Pokiaľ zdravý životný štýl nevštepujú rodičia potomkom od útleho detstva, je pre nich v dospelosti veľmi ťažké niečo meniť. Deti sa najviac učia napodobňovaním,“ povedala Douchová. Ak rodina trávi voľný čas na výletoch, v prírode, alebo športovou aktivitou, je menšia pravdepodobnosť, že dieťa presedí celé hodiny pri počítači.

Rovnaké to je s ďalšími zlozvykmi. Ak dieťa vidí u svojich blízkych nezdravé stravovacie návyky, ako sú rôzne extrémne diéty, prejedanie, hladovky, zaháňanie smútku nadbytkom jedla, nedostatok pohybu a nepravidelnú stravu, bude sa správať rovnako. „Nie je možné po ňom chcieť, aby samo robilo niečo iné,“ dodala Douchová.

Nadváha a obezita sa rozlišujú podľa tzv. BMI (Body Mass Index). Nadváha je pri hodnote 25 až 30 BMI, obezita je nad 30 BMI. Jeho výpočet je jednoduchý: Vaša hmotnosť (kg)/Vaša výška (m) na druhú.


Prečítajte si tipy a rady profesionálov ako schudnúť.


Snažíte sa svojim potomkom vštepovať zdravý životný štýl? Ako sa vám to darí? Napíšte ostatným čitateľom v diskusii pod článkom.

Zdroj: thinkstockphotos.com, thinkstockphotos.com, Zora, ČTK

Odporúčame

Pri používaní tejto stránky dochádza k spracovaniu cookies, ktoré nám pomáhajú zvyšovať kvalitu služieb. Spracovaniu cookies zabránite zmenou nastavenia v internetovom prehliadači. Viac informácií

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close