Pre niekoho je auto členom rodiny, pre iného len nevyhnutným prostriedkom slúžiacim na to, aby sa dopravil na želané miesto. A tak k našim autíčkam aj pristupujeme. Niekto ho pravidelne čistí, leští, ba dopraje mu aj vosk či keramickú ochranu, iný s ním zájde do autoumyvárne až vtedy, keď sa naň už nedá pozerať. Je však prehnaná starostlivosť naozaj lepšia? Ako často vlastne auto treba umývať, aby sme predĺžili jeho životnosť a nepoškodili ho?
Otázka „ako často“ zaujíma čerstvých vodičov, ale aj tých, ktorí si zaobstarali nové auto alebo chcú svojmu štvorkolesovému tátošovi dopriať maximum. Nuž, univerzálna odpoveď v tomto prípade existuje. Potreba umývania totiž závisí od viacerých faktorov, napríklad od toho, kde a ako jazdíte, ako často vozidlo používate a či je garážované. V každom prípade ale platí, že pravidelná starostlivosť je základ, a to ako pre vzhľad, tak aj pre životnosť auta.
Raz za mesiac je minimum
Ak ste na cestách prakticky denne alebo za týždeň najazdíte viac než tisíc kilometrov, svoje vozidlo by ste mali kompletne umyť aspoň dvakrát za mesiac. Pri autách, ktoré sú používané menej často, je minimom starostlivosti umytie raz do mesiaca. Hovoríme, samozrejme, o tom najzákladnejšom štandarde – nevyhnutnosti, bez ktorej sa nezaobídete. Niektorí „autíčkári“ však nad tým určite pokrútia hlavou, pretože oni svoje vozidlo milujú a ochotne ho umývajú každý týždeň.
Záleží aj na ročnom období. Platí, že v zimných mesiacoch treba auto umývať častejšie, minimálne ho aspoň opláchnuť vysokotlakovým čističom. Karosériu a tesnenia totiž potrebujeme zbaviť soli a nánosov špiny, ktorá by sa inak zažrala do laku a potom by sme ju odstránili už len leštením. V lete zasa šarapatu dokážu narobiť mušky, ktoré sa prilepia na nárazník a kapotu. No a žiadnym ternom nie je ani trus vtákov – ten neraz dokáže lak naleptať a trvalo poškodiť.
Pozor na kefy
Môže častejšie umývanie autu ublížiť? Odpoveď je jasná: nemôže. Teda, ak auto umývate správne a používate kvalitnú autokozmetiku. Problematické je však časté umývanie vozidla na automatickej linke, vybavenej tvrdými kefami. Tie sú pre hladký a lesklý povrch karosérie hotovou pohromou. Ak vám na vzhľade vášho auta záleží, kefám sa rozhodne vyhnite. Uprednostnite ručné umývanie, z času na čas aj s voskovaním, alebo auto zverte do rúk profesionálom. A to aj za cenu, že ho budete umývať menej často.
Ako na to?
Pýtate sa, čo je na umývaní vozidla zložité? V podstate nič, treba však dodržať postup a nič nezanedbať.
Predumytie
Začať je vhodné takzvaným predumytím. Ak by ste sa pustili rovno do umývania, pravdepodobne by ste lak poškriabali drobnou špinou, prachom, mŕtvym hmyzom a inými nečistotami, ktoré sa prilepili na auto. Na predumytie je ideálne použiť aktívnu penu v spojení s tlakovým čističom.
Hustá pena prenikne do všetkých zákutí karosérie a odstráni každú nečistotu. Nezabudnite, samozrejme, ani na kolesá – práve nimi treba začať! Disky a pneumatiky totiž bývajú znečistené bahnom a brzdným prachom a ak by ste si ich umytie nechali až nakoniec, odstrekujúce blato by mohlo znečistiť už umytú karosériu.
Umývanie
Bezkontaktným umytím ste odstránili hrubú špinu a prach, teraz je čas pustiť sa do dôkladného ručného umývania. Najspoľahlivejšou metódou je tzv. Two Bucket Method, čiže použitie dvoch vedier. Do jedného napustite čistú vodu a do druhého vodu zmiešanú so šampónom. Ak máte vozidlo navoskované, použiť môžete vysoko koncentrovaný pH neutrálny šampón šetrný k vosku.
Ak navoskované nie je, ideálny je autošampón s voskom, ktorý vozidlo nielen umyje, ale mu dodá aj pekný lesk a zabezpečí krátkodobú ochranu laku. Na trh sú aj kvalitné autošampóny s prímesou oxidu kremičitého, ktoré laku vďaka vysokému množstvu keramiky poskytnú dlhodobejšiu ochranu a vysoký lesk. Okrem dvoch vedier budete potrebovať aj rukavicu vyrobenú z mikrovlákna alebo z prírodnej vlny.
Samotný postup je jednoduchý: najskôr karosériu opláchnite vodou a potom začnite umývať šampónom. Rukavicu namočte do vedra so šampónom a umyte malú časť karosérie. Postupujte zhora nadol a namiesto krúživých pohybov uprednostnite rovné ťahy. Len čo sa rukavica zašpiní, ponorte ju do vedra s čistou vodou a následne do vedra so šampónom. Postup opakujte, kým nie je celé auto umyté.
Na kolesá použite špeciálnu rukavicu, ktorá je menšia a lacnejšia. V prípade silne znečistených kolies bude potrebné použiť prípravok na čistenie kolies, ktorých je na trhu viacero. Nakoniec celé vozidlo opláchnite silným prúdom vody z wapky.
Sušenie
Mnoho majiteľov robí chybu, že po umytí vozidla so starostlivosťou končí a svoje auto necháva vyschnúť na vzduchu. Takýmto postupom však riskujete, že na laku zostanú fľaky po zaschnutých kvapkách. Preto je dôležité karosériu po opláchnutí dôkladne vysušiť, ideálne kvalitným sušiacim uterákom. Investícia doň sa vám určite vyplatí.
Uterák totiž býva vyrobený z vlákien mimoriadne jemných k laku, a zároveň extrémne savých, takže absorbujú všetku vodu z karosérie. Ak chcete vozidlo vysušiť čo najšetrnejšie, uterák len priložte a nechajte nasiaknuť, zbytočne ním neťahajte. Na menej prístupné miesta, ako sú prahy či mriežka chladiča, postačí aj handrička z mikrovlákna.
Záverečná bodka – detailer/vosk
Po vysušení môžu zostať na aute drobné zaschnuté kvapky či nečistoty, ktoré sa nepodarilo odstrániť alebo ste ich nezaregistrovali. Ľahko a rýchlo to vyriešite detailerom. Ide o moderný špeciálny prípravok na ošetrenie a starostlivosť o lakované diely karosérie, ktorý sa postará o hladký povrch laku, zvýraznenie jeho odtieňa a perfektný lesk. Detailer je povestnou čerešničkou na torte v starostlivosti o vozidlo a dnes už aj základnou pomôckou pre každého, kto sa hlbšie zaujíma o údržbu áut.
Použitie detailera nekončí len pri aplikácii po umytí vozidla. Keďže má výrazné lubrikačné schopnosti, je možné ho použiť aj medzi pravidelným umývaním pre odstránenie prachu a drobných nečistôt, a to bez rizika poškriabania laku. Nanáša sa nastriekaním na lak a zotretím mikrovláknovou utierkou.
Namiesto detailera môžete v rámci záverečného kroku svoje auto navoskovať. Vosk vám zabezpečí krásny lesk a zároveň poskytne laku ochranu. Na aplikátor naberte malé množstvo vosku a neneste ho na karosériu. Ďalej postupujte podľa návodu, uvedeného na obale konkrétneho výrobku.
Zdieľať na