Beháte v noci často na toaletu? Vyskúšajte tento trik, pomohol už mnohým!

nočné močenie

Aj vás trápi časté nočné močenie? (Zdroj: GettyImages)

Väčšina ľudí dokáže spať 6 až 8 hodín bez toho, aby si musela v noci odskočiť „na malú“. No aj v prípade, že vás tlak na močový mechúr zobudí raz za noc, je všetko v poriadku. Problém začína vtedy, keď sa počet nočných návštev toalety zvyšuje a vy sa kvôli tomu poriadne nevyspíte.

Noktúria, teda časté nočné močenie, postihuje každého tretieho tridsiatnika. Trápiť môže mužov aj ženy, pričom príčiny bývajú rôzne. Niekedy ide len o dôsledok väčšej konzumácie tekutín vo večerných hodinách, problém však môže súvisieť aj s vekom alebo niektorými ochoreniami.

Kedy je to v norme?

Bežná kapacita močového mechúra je približne 0,3 litra. Ak človek vypije počas dňa 1,5 – 2 litre tekutín, v priemere navštívi toaletu štyri až šesťkrát. Samozrejme, väčšinou sa tak deje počas dňa, v bdelom stave. Ak musíme viac ako raz vstávať aj v noci, je to obťažujúce. Narúša sa nám spánkový cyklus, naša regenerácia nie je dostatočná a ráno vstávame unavení.

V zásade možno povedať, že častejšie nočné močenie dokáže potrápiť najmä v lete, kedy vypijeme viac tekutín a pri posedení v kaviarni či bare neraz popíjame aj neskoro večer. S noktúriou však majú skúsenosti aj starší ľudia, u ktorých je dôvodom pokles funkcie ľadvín a znížená schopnosť koncentrovať v tele moč. U mužov môže tento problém súvisieť tiež so zväčšenou prostatou, u žien zasa s oslabenými svalmi panvového dna.

Samotná noktúria však v podstate nie je ochorenie, ale skôr príznak toho, že čosi v organizme nie je v úplnom poriadku. Diagnostikovať ju je teda jednoduché, ťažšie je zistiť jej pravú príčinu. Aby bol lekár v obraze, ako na tom ste, spravidla vám odporučí viesť si podrobné záznamy o príjme a výdaji tekutín, takzvaný mikčný denník. Zaznamenávať si treba aj obvyklý čas zaľahnutia do postele a vstávania.


Mohlo by vás zaujať: Toto je 5 prostriedkov, ktoré bojujú proti zväčšenej prostate


Alkohol, káva, čokoláda…

Ešte než zaklopete na dvere špecialistu, skúste najskôr upraviť svoj životný štýl. Existuje viacero jednoduchých krokov, vďaka ktorým sa vaše nočné návštevy toalety výrazne zredukujú.

Spánkový režim: V prvom rade venujte pozornosť kvalitnému spánku. Choďte spať približne v rovnakom čase a v rovnakom čase po dobu siedmich dní aj vstávajte. Spať by ste mali v tichej, tmavej a dobre vyvetranej miestnosti, a to presne toľko, aby ste boli na druhý deň oddýchnutí a čulí.

Príjem tekutín: Počas dňa vypite aspoň 1,5 l tekutín. Dávky si rozdeľte tak, aby ste neskoro popoludní a večer pili už čo najmenej. Dve hodiny pred spaním sa snažte príjem tekutín obmedziť úplne.

Pozor na alkohol a kávu: Alkohol a kofeín zvyšujú tvorbu moču a dráždia močový mechúr. Myslite na to, že aj nápoje označované ako bezkofeínové, môžu nejaký kofeín obsahovať.

Veľkosť porcií: Aj niektoré jedlá môžu zhoršovať noktúriu. Najmä večer treba obmedziť konzumáciu čokolády a korenistých jedál, ale tiež umelých sladidiel, citrusových plodov a štiav. Vyhnite sa aj veľkým porciám jedla krátko pred spaním.

Fajčenie: Nikotín je stimulant a negatívne ovplyvňuje spánok, preto by ste sa fajčeniu mali vyhnúť.

Zodvihnite nohy

Podľa odborníkov môže časté nočné vstávanie na toaletu súvisieť aj s opuchmi nôh. Počas dňa sa viac hýbeme a tak aj voda, ktorá sa dostáva do nôh, „je v pohybe“. Situácia sa spravidla začne zhoršovať pri dlhšom sedení – členky opúchajú a vzniká takzvaný periférny edém. Keď si potom večer ľahneme alebo zodvihneme nohy, tekutina sa vráti do obličiek a močového mechúra a telo sa jej zbavuje močením, čo nás núti vstávať v noci na toaletu.

Rada je teda veľmi jednoduchá, skúste si popoludní, alebo pár hodín pred spaním, oddýchnuť so zdvihnutými nohami. Voda v tele sa presunie a vy budete môcť svoj mechúr dôkladne vyprázdniť ešte predtým, než sa uložíte k spánku.


Objavte ešte viac zaujímavých článkov, receptov a videí!

Zdroj: Plnielanu.sk

Odporúčame

Pri používaní tejto stránky dochádza k spracovaniu cookies, ktoré nám pomáhajú zvyšovať kvalitu služieb. Spracovaniu cookies zabránite zmenou nastavenia v internetovom prehliadači. Viac informácií

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close