Pády sú vo vyššom veku mimoriadne rizikové: Viete, ako im predchádzať?

Pády sú rizikové najmä vo vyššom veku (Zdroj: GettyImages)

Zimné obdobie prináša klzké chodníky, na ktorých sa môže pošmyknúť ktokoľvek. Kým mladý človek zvládne prípadný pád ľahšie, pre seniora môže mať fatálne následky. Riziko však nehrozí len vonku, potknúť či pošmyknúť sa môžeme aj v byte alebo dome, kde to dôverne poznáme.

S vekom nebezpečenstvo pádov prudko stúpa. U seniorov totiž mechanizmy, ktoré udržujú rovnováhu tela, nedokážu pohotovo reagovať na rýchlu zmenu polohy ťažiska. Aj zdanlivo nevinný pád pritom môže predstavovať ohrozenie zdravia a života. Podľa odborníkov až 50 % ľudí nad 75 rokov utrpí v priebehu roka minimálne jeden pád, pričom úrazy ním spôsobené predstavujú piatu najčastejšiu príčinu úmrtí starších ľudí.

Prečo padáme?

Seniori padajú oveľa častejšie, ako mladí ľudia. Dôvodom sú oslabené senzorické funkcie, najmä zrak. Starší človek má tiež spomalenú pohyblivosť, zhoršenú koordináciu tela a oslabené reflexy. Jeho kosti sú krehkejšie a svaly ochabujú. Ak trpí nízkym tlakom, pri vstávaní sa mu ľahko zatočí hlava a dostavia sa mdloby. K najčastejším príčinám pádov u seniorov však patrí slabosť nôh a deformácia kĺbov dolných končatín. Väčšina z nich tiež užíva rôzne lieky a niektoré môžu významne ovplyvniť koncentráciu a celkovú rovnováhu.


Mohlo by vás zaujať: Nebezpečné pády a zlomeniny: Príčinou nie je iba klzký chodník, ale i zdravotné obtiaže


Následky môžu byť trvalé

Niektoré pády sa skončia len nezávažnou odreninou, pri iných dochádza ku komplikovaným zlomeninám. Vznik závažnej zlomeniny ohrozuje najmä seniorov trpiacich osteoporózou, ktorí sa môžu vážne zraniť aj pri drobnom úraze. V prípade, že senior pri páde utrpí zlomeninu, znamená to preňho obmedzenie pohybu a hybnosti, neraz dokonca úplnú imobilitu a stratu sebestačnosti. Rekonvalescencia býva zvyčajne zdĺhavá, pretože kosti, svaly i šľachy sa v pokročilom veku regenerujú pomalšie a ťažšie. Navyše, počas liečby sa pri imobilite neraz zhoršia aj ďalšie životné funkcie pacienta.

Základom je dobrá kondícia

Z hľadiska prevencie pádov je najdôležitejšie zostať v dobrej kondícii. Pravidelný pohyb pomáha udržovať svalovú a kĺbovú mobilitu, prospieva rovnováhe a koordinácii. Senior v dobrej kondícii sa zároveň oveľa rýchlejšie zotaví z prípadného úrazu. Znamená to, že kto sa chce vyhnúť pádu alebo byť po úraze čo najskôr fit, mal by byť aktívny. Dobrá kondícia sa netýka len telesnej, ale aj duševnej stránky.

Oplatí sa cibriť svoju pozornosť, bdelosť a vnímavosť, schopnosť reagovať a zachovať si rozvahu v každej situácii. Dôležité je aj včasné odhalenie porúch zraku, sluchu a dôsledná liečba pridružených ochorení, ako sú napríklad cukrovka, vysoký krvný tlak alebo Parkinsonova choroba. Ak vám boli odporučené oporné, rehabilitačné či kompenzačné pomôcky, rozhodne ich neodmietajte – vďaka ich používaniu sa totiž môžete vyhnúť mnohým zdravotným komplikáciám.


Mohlo by vás zaujať: Zlomeniny sa vekom hoja stále ťažšie: Vyhnite sa pádu vďaka týmto tipom


Minimalizujte riziká

Aby k pádu vôbec nedošlo, treba minimalizovať riziká. V domácnosti je vhodné odstrániť posuvné koberce a nestabilný nábytok, prahy nahradiť prechodovými lištami a elektrické šnúry ukryť pod lišty. Samozrejmosťou musí byť dostatočné osvetlenie. V kúpeľni a WC nezabudnite na protišmykové rohožky a namontované podporné zábradlia.

Predmety si nevykladajte vysoko, aby ste nemuseli zakláňať hlavu a riskovať závrat. Ak kráčate po schodoch, zábradlie vám dodá istotu. Dôležité je aj nosenie správnych okuliarov a pevná obuv s protišmykovou podrážkou. Na snehu a klzkom chodníku tiež pomôžu protišmykové návleky na topánky, lepšie je však v čase poľadovice vôbec nevychádzať von a radšej siahnuť po dobrej knihe.


Plní elánu aj na Facebooku: Buďte v obraze a nenechajte si ujsť už žiadny zaujímavý článok

Zdroj: Plnielanu.sk

Odporúčame

Pri používaní tejto stránky dochádza k spracovaniu cookies, ktoré nám pomáhajú zvyšovať kvalitu služieb. Spracovaniu cookies zabránite zmenou nastavenia v internetovom prehliadači. Viac informácií

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close