Lepšie sústredenie a pozornosť? Stačí zmeniť len málo a veci vám pôjdu od ruky

Premýšľajúca pani v kancelárii

Pracovných povinností a úloh sa na nás niekedy valí viac, než sme schopní uniesť (Foto: GettyImages)

Skáčete z jednej veci na druhú a máte pocit, že neviete nič dotiahnuť do konca? Pracovných povinností a úloh sa na nás niekedy valí viac, než sme schopní uniesť. Navyše, nám prácu sťažuje prebytok informácií, ktoré rozptyľujú našu pozornosť. Ako to všetko zvládnuť?

Informácie z každej strany

Žijeme v dobe, kedy sme preťažovaní podnetmi. Zo všetkých strán nás denno-denne vyrušujú informácie: z mobilu, sociálnych sietí, e-mailov, reklám či rôznych aplikácií. Neustále sa tak musíme rozhodovať, ktorá informácia je dôležitá, a ktorá už menej. Takzvaný informačný pretlak spôsobuje, že robíme viac vecí naraz a nevieme sa naplno sústrediť na jednu činnosť. Dobrá koncentrácia sama o sebe síce nie je zárukou úspechu, ale bez nej sa pracuje veľmi ťažko.

Ak potrebujeme dokončiť mimoriadne dôležité úlohy, mali by sme mať v hlave jasný plán. Ako sa naplno sústrediť? Máme pre vás jednoduchý rituál dokáže zvládnuť každý. Stačí postupovať krok po kroku. Spočiatku vám môže trvať dlhšie, než si na nový systém zvyknete, no obetovaný čas rozhodne stojí za to.

Vytvorte si priaznivé podmienky

Pripravte si na stôl len veci, ktoré potrebujete pri práci: počítač, pero, papier alebo slúchadlá na počúvanie hudby. Mnohým ľuďom hudba pomáha lepšie sa sústrediť. Najmä v prípade rušivých prvkov v okolí, ktoré nemôžu ovplyvniť, ako je hluk vonku alebo u susedov.


Mohlo by vás zaujať: Stres v práci: Ponúkame vám 7 tipov, ako byť v pohode


Napíšte si zoznam úloh podľa priorít

Je veľmi ťažké sústrediť sa, keď sa v mysli stále vraciate k veciam, na ktoré nesmiete zabudnúť. Zapíšte si všetko potrebné, ideálne v bodoch, aby ste mali prehľad. Zamerajte sa na úlohy, ktoré sú neodkladné, za nimi budú nasledovať ďalšie, menej podstatné záležitosti. Je nevyhnutné, aby ste sa im venovali postupne, čo vám zaručí potrebnú efektívnosť pri ich riešení. Priebežne si môžete splnené položky na zozname vyškrtávať alebo pripisovať nové, neodkladné úlohy.

Zrušte všetko, čo nesúvisí s prácou

Skôr než začnete, zatvorte na počítači všetky okná, ktoré k úlohe nepotrebujete. Rovnako zavrite e-maily, vypnite všetky notifikácie a programy, ktoré by vás mohli vyrušovať. Ak potrebujete prehliadač, nechajte si otvorený len ten jeden, nevyhnutný pre vašu prácu. Pokiaľ sa zaobídete bez internetu, zatvorte ho tiež. Telefón si nastavte na tiché zvonenie.


Mohlo by vás zaujať: Práca s notebookom bez následkov: Dodržať pár základných pravidiel sa oplatí


Určite si časový limit a prestávky

Vopred vymedzený časový úsek, ktorý chcete úlohe venovať, vás bude pri práci poháňať vpred. Stanovenie času pomáha koncentrovať sa na danú vec. Budete nútení rozhodovať sa, čo je dôležité a čo nie, vďaka čomu nebudete strácať drahocenný čas. Rovnako dôležité je stanoviť si, po akom čase si urobíte prestávku. Ak viete, že po odpracovaní určitého času príde pauza, je oveľa jednoduchšie sústrediť sa. Teraz už môžete začať pracovať na úlohe, ktorá je pre vás prioritou, a nenechať sa ničím rušiť.

Dodržiavajte pravidelné pauzy

Nikto z nás sa nedokáže sústrediť dlhú dobu. Únava spôsobuje pomalšie tempo a chyby. Napriek tomu sa o to v snahe dokončiť úlohu často pokúšame. Oddych má výrazný vplyv na efektivitu práce, preto je vhodné dodržiavať stanovené prestávky. Môžete pracovať 25 minút a 5 minút oddychovať, alebo vyskúšajte práci venovať 50 minút a potom si doprajte 10-minútovú prestávku. Využite ju na to, aby ste sa poprechádzali, ponaťahovali alebo sa napili čistej vody. Môžete sa odmeniť kávou, pozrieť si nové správy či e-maily. Potom sa však vráťte k práci.


Máte pocit, že ste v práci obklopení idiotmi? Pomôže vám šikovná príručka z Martinus.sk

Zdroj: Plnielanu.sk
Odporúčame