Práca s notebookom bez následkov: Dodržať pár základných pravidiel sa oplatí

Modernizácia pracovného prostredia so sebou prináša nielen výkonnejšie stolové počítače, ale aj notebooky. Keďže notebooky dokážu vyhovieť i vysokým hardvérovým nárokom, kvôli možnosti prenášania dnes patria takpovediac k povinnej výbave každého manažéra či riadiaceho pracovníka. Dlhé hodiny strávené pred obrazovkou prenosného počítača však so sebou prinášajú určité riziká. Či už s notebookom seriózne pracujete, alebo len po večeroch chatujete a surfujete, mali by ste sa zaujímať aj o ergonómiu a náležité príslušenstvo. Ochránite tak nielen svojho elektronického pomocníka, ale aj vlastné zdravie.

Notebook ako pracovná stanica

Využívate pri svojej práci v kancelárii práve notebook? Zrejme si tým na pracovnom stole ušetríte dosť miesta. Prevedenie, v ktorom máte spojenú klávesnicu, monitor a myš do jedného celku totiž oproti stolovému počítaču zaberá minimum priestoru. Vedeli ste však, že aj pri práci s notebookom je z dlhodobého hľadiska vhodné dodržiavať isté zásady? Ak sa chcete vyhnúť zdravotným problémom, naučte sa správne sedieť a majte monitor v správnej výške:

Sedenie – vystretý chrbát, uhol v lakťoch 90 – 120°, chodidlá voľne položené na podlahe, vnútorná strana kolien sa nedotýka sedadla.

Zápästia – mali by byť v jednej línii s predlaktím a chrbtom ruky bez ohľadu na to, či píšete alebo narábate s myšou.

Monitor – je potrebné vyvýšiť za pomoci špeciálnej šikmej podložky, aby ste ho dostali na úroveň očí.

Klávesnica – vyvýšená klávesnica priamo na notebooku nie je vhodná kvôli ohnutým zápästiam. Ideálne je zakúpiť si externú klávesnicu a tú používať položenú na stole alebo vysúvateľnej doske. Pri odchode z kancelárie ju jednoducho odpojíte a vezmete si iba notebook.


Mohlo by vás zaujímať: Počuli ste už o myšitíde? S hodinami pri počítači hrozí aj vám!


Notebook v domácnosti

Ak notebook využívate na zábavu v pohodlí domova, nezriedka si s ním sadnete priamo na gauč alebo na posteľ. Aj takáto na prvý pohľad oddychová aktivita však má svoje úskalia – hrbenie sa a prehrievanie. Chrbát nemá pevnú oporu, ramená sú poklesnuté, hlava je sklonená, obrazovka je príliš nízko. Navyše, ak máte notebook položený priamo na stehnách (kolenách), nedochádza k dostatočnej ventilácii. Preto si zaobstarajte podložku pod notebook presne na tento účel.


Mohlo by vás zaujímať: Snívate o práci v pohodlí domova? Pripravte sa aj na negatíva


Čo všetko nám hrozí?

Pri nedodržiavaní zásad ergonómie riskujeme navlas rovnaké zdravotné ťažkosti ako pri práci so stolovým počítačom: stuhnutá šija, bolesti hlavy a chrbtice, závraty, strnulosť, únava, tenisový lakeť, zápal šliach, syndróm karpálneho tunela a mnohé ďalšie. Zvýšenú pozornosť tejto problematike by však mali venovať predovšetkým muži. Na svete je totiž zaujímavá štúdia, na ktorej má autorské zásluhy docent Jefim Sheynkin zo Štátnej univerzity v New Yorku. Podľa jeho výsledkov je notebook položený na stehnách nebezpečný aj z hľadiska budúcich potomkov. Jeho prítomnosť totiž zvyšuje teplotu v miešku až o 3°C. Výskumu sa zúčastnilo 29 dobrovoľníkov, pričom ich teplota v semenníkoch sa zvyšovala v priemere o 2,6 – 2,8°C. Vzhľadom k tomu, že na zníženú produkciu spermií stačí nárast teploty už i o jediný stupeň, chladiaca podložka naozaj stojí za úvahu.

Zdroj: Thinkstock.com, Thinkstock.com, Johnny

Odporúčame

Pri používaní tejto stránky dochádza k spracovaniu cookies, ktoré nám pomáhajú zvyšovať kvalitu služieb. Spracovaniu cookies zabránite zmenou nastavenia v internetovom prehliadači. Viac informácií

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close