Ako uspať dieťa? Tajné triky mamičiek odhalené!

Matka uspáva dieťa čítaním

Uspávanie je pre matku s dieťaťom veľmi dôležitá fáza dňa (Zdroj: GettyImages)

Uspávanie je veľmi dôležitá fáza dňa. Dieťa vtedy potrebuje obzvlášť cítiť bezpečie, pokoj, nehu, prijatie a trpezlivosť. Čo však robiť, ak to nestačí? Ak doma bojujete každé poobedie či večer, ponúkame vám hneď niekoľko tipov, ktoré vám pomôžu.

Každé dieťa je iné

Spánok je nevyhnutný pre vývin, rast a regeneráciu síl dieťaťa. Po narodení trvá dlhé mesiace, kým si deti vytvoria pravidelný spánkový režim, ale ani potom to nemusí byť jednoduché. Problém so zaspávaním môžu mať batoľatá, predškoláci aj tí školopovinní. Dôležité je uvedomiť si individuálnosť každého z nich.

Čo dieťa, to iný spôsob uspávania. Cieľom je naučiť ho, aby zaspávalo samo. Každé sa to nakoniec naučí, ale bude mu to trvať dlhšie, ak sa samo nesnaží. Chce to len systém a trpezlivosť. Nasledujúce predpoklady dobrého spánku a jednoduché tipy vám s uspávaním určite pomôžu.

1. Pravidelný režim

Deti, ktoré majú nastavený režim dňa, bývajú pokojnejšie. Spánkové vzorce závisia od nastolených pravidiel, a tak je ideálne zaviesť ich čo najskôr. Rozdeliť si čas na kojenie, hranie a spánok. Pomôže to vám i bábätku.

Režim spánku a jeho potreba sa s vekom mení. V závislosti od toho by sa mal líšiť aj postoj rodičov k spánku dieťaťa. Netreba sa striktne držať všeobecných odporúčaní, no nemal by sa ani výrazne narušiť harmonogram. Spánkový režim možno prispôsobiť jeho biorytmu. Niektoré vstáva skoro ráno, iné si potrebuje pospať dlhšie. Dôležité je zaistiť mu dostatok odpočinku. Čas zaspávania a čas vstávania by sa nemal posúvať viac než o dve hodiny. Ak premeškáte správny okamih, bude unavené a nervózne.


Mohlo by vás zaujať: Neočakávaný návrat do rodného hniezda: Ako zvládnuť bývanie s dospelým dieťaťom?


2. Blízkosť rodiča

Odlúčenie od rodičov spôsobuje dieťaťu úzkosť. Najmä dojčatá a batoľatá vyžadujú neustálu pozornosť rodiča. Ak sú ich potreby uspokojené a aj tak plačú, často sa len dožadujú prítomnosti matky. Užitočná môže byť perinka, zavinovačka či veľká šatka. Dieťa do nej zabaľte a položte do postieľky. Obmedzený priestor mu dodá pocit bezpečia, istoty a dokáže tak prespať dlhšiu dobu.

Možno dieťa hojdáte na rukách, až kým nezaspí. Pokúste sa uložiť ho do postieľky trochu skôr, aby si zvyklo zaspávať samo od seba. Postieľku môžete umiestniť vedľa svojej postele a natiahnuť k nemu ruku. Alebo si prisuňte stoličku, na ktorej budete ticho sedieť, zatiaľ čo ono bude zaspávať. Cieľom je uistiť ho, že ste s ním. Nemali by ste mu však venovať žiadnu pozornosť.

3. Uspávací rituál

Prikryť sa perinou, vypočuť si rozprávku, pritúliť si obľúbenú plyšovú hračku a spať. Aj takto môže, ale nemusí vyzerať uspávací rituál. V každej rodine môže byť odlišný. Deti ho potrebujú a väčšinou aj milujú. Najmä čítanie rozprávok a spievanie uspávaniek. Hlas rodiča ich upokojuje a pritom sa buduje vzájomný vzťah a dôvera. Utišujúco pôsobí aj pohladenie a bozk na dobrú noc.

Ak u vás každý večer prebieha podobne, dieťa si to zapamätá a vie, čo má očakávať. Rutina napomáha odbúravaniu strachu a lepšiemu spánku.


Mohlo by vás zaujať: Knižný tip: Ako si vytvoriť plnohodnotný vzťah so svojím dieťaťom? Stavte na tieto rady


4. Nerušené prostredie

Spánok úzko súvisí aj s prostredím, v ktorom dieťa spí. Cez deň môže byť uspávanie zložitejšie, lebo má veľa energie. Pomôže vám, ak urobíte v miestnosti prítmie a obmedzíte hluk v domácnosti. Stíšiť, prípadne vypnúť by sa mali aj digitálne zariadenia, ktoré sa nachádzajú v blízkosti. Ich svetlo znižuje tvorbu melatonínu, ktorý je potrebný pre spánok. Priveľa podnetov, ako sú farby či vône, môže tiež pôsobiť rušivo.

Snažte sa dieťa na spánok pripraviť. Prihovárajte sa mu tichším hlasom. Spomaľte, tesne pred spaním sa vyhnite novým hrám a vyratúvaniu vecí, ktoré vás čakajú. Môže to pôsobiť stresujúco a sťažiť zaspávanie. Miestnosť by mala byť dobre vyvetraná. Dbajte na pravidelné utieranie prachu, správnu teplotu a vlhkosť vzduchu.

Čo ak sa bojí tmy?

Pre niektoré deti je spánok strašiakom preto, že sa boja tmy. Spoločne vyberte hračku, ktorá ho bude počas spánku strážiť. Alebo vyskúšajte detskú nočnú lampičku s jemným upokojujúcim svetlom. Ak nič z toho nezaberie, neváhajte sa obrátiť na detského psychológa, ktorý vášmu dieťaťu môže veľmi pomôcť.


Plní elánu aj na Facebooku: Buďte v obraze a nenechajte si ujsť už žiadny zaujímavý článok

Zdroj: Plnielanu.sk

Odporúčame

Pri používaní tejto stránky dochádza k spracovaniu cookies, ktoré nám pomáhajú zvyšovať kvalitu služieb. Spracovaniu cookies zabránite zmenou nastavenia v internetovom prehliadači. Viac informácií

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close