Zdravotné problémy netešia nikoho. Lekárov je málo a čakacie doby sú stále dlhé. Mnohí preto hľadajú iné spôsoby, ako si od bolesti uľaviť. A práve v tomto momente sa začala pred pár rokmi písať kniha úspešnej slovenskej firmy, ktorú vedie len 23-ročný Albert. Ten si vzhľadom na mladý vek zažil aj škatuľkovanie, ktoré ho ale posúvalo vpred.
Všetko začalo otcovými bolesťami
Príbeh rodiny z Kopaníc sa začal písať v roku 2019. K založeniu firmy Panakeia® sa rodina Bundalová rozhodla o dva roky neskôr, v čase, keď na Slovensku a vo svete zúrila pandémia koronavírusu a ich osud bol nejasný.
Impulzom k založeniu firmy s prírodnou kozmetikou a liečivými bylinkami boli dlhotrvajúce problémy otca Patrika, ktorého trápili boľavé kĺby. Bežná liečba nepomáhala, lekári nevedeli prísť na koreň problému a bolesti sa stupňovali. Preto sa otec Patrik rozhodol vziať osud do vlastných rúk a spomenul si na svoju babičku, s ktorou v detstve chodil zbierať bylinky.
„V hlave mi utkvel jeden čarovný koreň, a to koreň Kostihoja. Neváhal som ani deň a na našej lúke ho vykopal, dal ho macerovať a za štyri týždne ho aplikoval na boľavé miesto. Zázrak, bolesť ustúpila takmer ihneď. Vtedy som uveril v silu bylín,“ priblížil Patrik Bundala. Albertovi rodičia začali spracovávať byliny na tinktúry, ale aj na kozmetické účely.
Z lokálnej firmy celoslovenská značka
Postupne sa chýri o liečive šírili ďalej a Bundalovci mali svojich prvých zákazníkov. Následne prišiel nápad založiť firmu. Založili Zdravie z Kopaníc, ako nazvali svoj eshop, a jeho tvorbu mal na starosti Albert. Za štyri roky sa ako firma posunuli výrazne vpred a dnes nesie firma názov Panakeia®.
„Značka zažila množstvo zmien a vývoja. Od lokálnej značky, ktorú poznali desiatky ľudí sa z nej stala celoslovenská značka, od ktorej nakupujú desaťtisíce ľudí. Naším cieľom je z PANAKEII vytvoriť celoeurópsky projekt, ktorý bude ľudom pomáhať s ich starosťami a tak ich robiť šťastnými,“ povedal Albert.
Ako priznal, jeho začiatky neboli ani zďaleka ľahké. Do podnikania sa rozhodol ísť v čase, keď maturoval a musel tak skĺbiť školské povinnosti s rozbiehaním firmy a posúvaním ju vpred. „S PANAKEIOU sme začínali, keď bola pandémia. Bol to môj maturitný ročník, avšak moje priority boli úplne inde. Našiel som sa v podnikaní a po pritom som sa zúčastňoval na online hodinách v škole. Hlavou som bol v e-commerce a telom v škole,“ priznáva.
Ako však dodáva druhým dychom, ani tak nezažil problémy s tvorbou eshopu ako so škatuľkovaním jeho osoby vzhľadom na nízky vek. V prípade zakladania eshopu ľudia vek nevidia a teda ho neriešia. „Väčší problém bol s veľkoobchodnými odberateľmi, keď som im ponúkal naše produkty. Väčšina z nich ma odbila, niektorí začali poučovať a „mudrovať“. Chápem ich, avšak mnoho z nich nemalo pravdu vo veciach, o ktorých boli presvedčení. Následne s otcom komunikovali úplne inak ako so mnou,“ poukázal na prekážky v podnikaní v mladom veku.
Ani v rodine nebolo všetko ružové. Albertovi rodičia totiž neboli stotožnení so smerovaním eshopu a propagáciou produktov. Ich syn si však stál tvrdohlavo za svojím. Vďaka tomu sa firma posunula a dnes je na popredných priečkach slovenských kozmetických spoločností.
Sila sociálnych sietí
Albert priznáva, že netuší, kde by značka bola, keby si neuvedomovali silu sociálnych sietí. „Sociálne siete sú platforma, kde sa viete dostať do povedomia a aj s menším rozpočtom a aj tak osloviť množstvo potencionálnych zákazníkov. Úprimne si neviem predstaviť, ako by sme bez nich fungovali. Pomohli nám na začiatku a doteraz nám pomáhajú vo veľkej miere. Podieľajú sa na väčšine predajov na našom e-shope. Pravidelne sa zúčastňujem na konferenciách a vo voľnom čase sledujem najnovšie trendy v tejto oblasti,“ vysvetľuje Albert Bundala.
Za štyri roky fungovania firmy si už spotrebitelia našli svoje obľúbené produkty. Medzi ne sa podľa Alberta bezpochyby radia Kopaničiarska žehlička na vrásky, Vráskožrút denný krém s Q10 alebo BOSORKIN LEKTVAR. Aj keď už Slovákom a Čechom ponúkajú stovky produktov, ani zďaleka nepoľavujú – práve naopak. Veľmi populárnou je napríklad séria krémov s aktívnou patentovanou látkou L22, ktorú Panakeia® ponúka ako jediná na slovenskom trhu.
„Predovšetkým sa snažíme hľadať rôzne aktívne látky po celom svete, ktoré sú testované a majú za sebou štúdie účinnosti. Napríklad na pigmentové škvrny, vrásky, rosaceu, prípadne u detí atopický ekzém a rôzne iné. Prinášame množstvo aktívnych látok na slovenský trh, ktoré tu máme ako prví a v niektorých krajinách sú tiež veľkým hitom napríklad – výťažok z koreňa bazalky obsiahnutý v našich prípravkoch REGEBASIL®,“ hovorí Albert.
Ide o líniu vlasových výrobkov, ich podporu rastu a zastavenie vypadávania. Sortiment je pritom obrovský – od šampónu na podporu rastu vlasov, cez vysokoúčinnú vlasovú kúru, až po vlasové mlieka či toniká. Medzi najpredávanejšie a najobľúbenejšie produkty z tejto edície sa radia vysokoúčinná vlasová kúra 100 alebo 50 ml, ktorá pomáha skoncovať s vypadávaním vlasov, ale aj Vlasorost – tonikum na rast vlasov či šampón na podporu rastu vlasov.
Prírodná slovenská kozmetika
Aj Albert je dôkazom, že vek nehrá úlohu v úspechu – dôležité je nebáť sa výziev a pracovať na sebe. Rodinná firma Panakeia® má za sebou síce krátku cestu, no rozrástla sa už na osem zamestnancov, pre ktorých je rodina Bundalovcov ako rodina. Aj keď v rodine často prevládajú emócie a nastávajú vypäté situácie, je dôležité si navzájom dôverovať.
O originálnej slovenskej prírodnej kozmetike Panakeia®, ktorej výrobky sú pripravované ručne, a jej novinkách sa môžete viac dočítať aj z pravidelného týždňového newslettra. „Našich zákazníkov informujeme o novinkách, zľavách alebo produktoch. Každú informáciu vedia ako prví,“ dodáva Albert Bundala.
Advertoriál pripravený v spolupráci s Panakeia.
Zdieľať na
Zdieľaní