Máte auto s manuálnou prevodovkou? Potom sa možno aj vy nechtiac dopúšťate drobných chýb spôsobujúcich rýchlejšie opotrebovanie spojky, ale aj samotného prevodového ústrojenstva. Prinášame vám prehľad štyroch častých šoférskych zlozvykov, v dôsledku ktorých si vaše auto bude skôr vyžadovať pomerne drahý servis.
1. Státie so stlačenou spojkou
Mnohí vodiči po zasvietení červenej zastanú na semafore, zaradia si prvý rýchlostný stupeň a následne aj viac ako minútu stoja so stlačenou spojkou. Na prvý pohľad to nie je žiaden problém, veď predsa spojka je na to, aby sa stláčala. V skutočnosti však takéto zaobchádzanie spôsobuje jej rýchlejšie opotrebovanie.
Vypínacie ložisko spojky, ktoré má na starosti jej rozpájanie, je totiž stavané len na krátkodobé zaťaženie. Vývojári počítajú s tým, že spojka bude len krátko stlačená pri rozjazde auta alebo zmene prevodov. Nenavrhujú ho na to, aby stlačenie trvalo niekoľko desiatok sekúnd alebo dokonca niekoľko minút. Ak často dlho stojíte na spojke, skôr sa opotrebuje, začne vydávať zvláštne zvuky a bude ho treba vymeniť.

Náš tip: Keď stojíte s naštartovaným motorom, zaraďte neutrál a pustite spojku. Vďaka tomu nebude na žiadnu súčiastku vyvíjaná zbytočná záťaž.
2. Položená ruka na radiacej páke
Niektoré autá majú príjemne tvarovanú hlavicu radiacej páky, ktorá doslova láka, aby ste si na ňu pri jazde položili ruku. Pokiaľ sa však necháte nalákať a mávate na hlavici radiacej páky pravidelne položenú ruku pri jazde, rýchlejšie opotrebujete celý radiaci mechanizmus.
V dôsledku tlaku v ňom skôr vzniknú vôle, kvôli ktorým sa vám nebudú tak príjemne radiť rýchlostné stupne. A kvôli nim budete musieť pravdepodobne skôr vymeniť niektoré súčiastky, čo tiež nie je lacná záležitosť. Naša rada preto znie: radiacej páky sa zbytočne nechytajte, ak neradíte rýchlostné stupne.
3. Nedostatočne stlačená spojka pri radení
Aj skúsení vodiči často v rýchlosti nevytlačia spojku až úplne na podlahu pri radení rýchlostných stupňov. V moderných autách to nie je problém, keďže v prevodovke sa nachádzajú synchronizačné krúžky, ktoré vyrovnajú rozdielne otáčky ozubených kolies.
Pokiaľ však pravidelne radíte tak, že spojka nie je úplne vytlačená, synchronizačné krúžky sa rýchlejšie opotrebujú a následne sa vám budú horšie radiť rýchlostné stupne. A neostane vám nič iné, než nechať celú prevodovku opraviť. Pri radení sa preto vždy uistite, že spojku stláčate až úplne na podlahu.
Náš tip: Nedostatočné stláčanie spojky má často na svedomí zlá poloha sedadla. Nastavte si ho do takej vzdialenosti od pedálov, aby ste pri plnom stlačení spojky mali stále trochu pokrčenú nohu v kolene.
4. Jazdenie na príliš vysokých stupňoch
V snahe ušetriť čo najviac paliva niektorí vodiči príliš skoro radia vysoké rýchlostné stupne a takzvane podtáčajú motor. Jazda v príliš nízkych otáčkach však v skutočnosti nepomôže ušetriť veľa paliva a naviac spôsobí rýchlejšie opotrebovanie niektorých súčiastok. Ak ide motor v príliš nízkych otáčkach, duní a vibruje, riadiaca jednotka automaticky bude vstrekovať viac paliva, aby ho udržala v chode a zabezpečila dostatok výkonu, keď vodič viac zatlačí na plynový pedál. Práve preto úspora nie je taká veľká.

Motor v nízkych otáčkach produkuje viac vibrácií, ktoré poškodzujú zotrvačník, spojku, ale napríklad aj samotné uloženia motora či prevodovky. Nehovoriac o tom, že moderné motory sa pri dlhodobom jazdení v príliš nízkych otáčkach viac zanášajú karbónom.
Dôsledkom je, že po pár rokoch takéhoto jazdenia si auto vyžaduje drahé opravy. Radšej preto nič neriskujte a držte motor vždy v takých otáčkach, ktoré sú preň prirodzené – kedy nedochádza k citeľnému vibrovaniu a nepočujete zvláštne dunenie.
Zdieľať na