Chodíte s nechuťou do práce? Možno trpíte syndrómom vyhorenia!

stres

sxc..hu

Cítite v práci permanentnú únavu a vaše nasadenie spred niekoľkých rokov pripomína už len vyblednutú spomienku? Možno ste momentálne prepracovaní, no možno je vaša situácia ďaleko vážnejšia. Za navonok pochopiteľnými príznakmi sa totiž môže skrývať niečo oveľa hlbšie. Stres, frustrácia, celková apatia a nezáujem o nové pracovné aktivity môže v sebe ukrývať príznaky tzv. syndrómu vyhorenia. Lietate v ňom tiež?

Čo syndróm vyhorenia vlastne je?

Syndróm vyhasnutia, alebo aj burnout syndrome, je stav, s ktorým sa musí popasovať čoraz viac pracovníkov v čoraz širšej skupine odvetví. Ide o emocionálne, fyzické a duševné vyčerpanie organizmu, ktoré má za následok, že človek pripomína na pracovisku akúsi „múmiu“. K typickým príznakom patrí výrazná únava, nechuť do práce, nervozita, podráždenie, odmietavý postoj voči všetkému a všetkým. Výnimkou však nie sú ani zdravotné komplikácie, medzi ktoré patria bolesti hlavy, zažívacie ťažkosti, poruchy dýchania, či sexuálna dysfunkcia. Bohužiaľ, tieto problémy si len málokto spája s prácou. Aj preto si syndróm vyhorenia väčšina z tých, ktorí ním trpia, nepripúšťa. Nabaľujú na seba spočiatku nevinné symptómy, neuvedomujúc si, že situácia sa im môže vymknúť spod kontroly. V najhoršom prípade môžu obísť s fatálnou chybou a výpoveďou na stole.


Mohlo by vás tiež zaujať: Vyšší plat v čase krízy? Za pokus to určite stojí!


Patríte do rizikovej skupiny?

Burnout syndrome sa v najvýraznejšej miere týka tých povolaní, pre ktoré je typická komunikácia s ľuďmi a vyššia dávka empatie. Najohrozenejšie skupiny preto tvoria lekári a stredný zdravotnícky personál, psychológovia, učitelia, sociálni pracovníci a manažéri. Syndróm vyhorenia však za istých podmienok môže doľahnúť na kohokoľvek bez rozdielu pohlavia, veku a profesie. Tento stav nie je ničím výnimočným ani u operátorov výroby, čašníčok či predavačiek.

Existuje pomoc?

Hoci ide o pomerne zložitý vnútorný proces, syndróm vypálenia nepatrí medzi bezvýchodiskové situácie. Alfou a omegou je priznať si daný problém a otvorene o ňom hovoriť. Ak cítite, že syndróm vyhorenia vo vašom prípade naberá na obrátkach, neváhajte vyhľadať pomoc odborníka. Najúčinnejším spôsobom, ako sa mu vyhnúť, je však pokúsiť sa mu predchádzať. Prevencia burnout syndrómu pritom vôbec nie je zložitá.


Mohlo by vás tiež zaujať: Zmeňte svoj život ešte dnes: Tieto veci ľutujeme tesne pred smrťou


Buďte trochu egoisti

Samozrejme, v prenesenom zmysle slova. Doprajte si popri práci dostatok voľného času, ktorý využijete na načerpanie fyzických a psychických síl. Dôležité totiž je, aby ste pracovné vyťaženie pri odchode z kancelárie či ordinácie nechali za jej dverami. A aj keď ste rozhovormi s ľuďmi občas doslova presýtení, nezabúdajte na svojich najbližších a priateľov. Práve u nich hľadajte pochopenie a budujte si s nimi kvalitné medziľudské vzťahy. Spokojnosť, ktorá z nich plynie, sa totiž v konečnom dôsledku odrazí aj vo vašej práci.

Zdroj: sxc..hu, sxc.hu, Johnny

Odporúčame

Pri používaní tejto stránky dochádza k spracovaniu cookies, ktoré nám pomáhajú zvyšovať kvalitu služieb. Spracovaniu cookies zabránite zmenou nastavenia v internetovom prehliadači. Viac informácií

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close