,,Ešte chvíľku vydržím“: Čo vám hrozí ak zadržiavate moč pričasto?

Žena

thinkstockphotos.com

Takmer každý aspoň raz za čas zadržiava moč, pokiaľ sa len dá. Či už túžite v práci dorobiť ešte jednu úlohu, alebo ste v aute a chcete si počkať na pohodlie vlastnej toalety oproti tým verejným – dôvody sú rôzne. Ak potrápite svoj močový mechúr len raz za čas, zväčša sa nič nedeje. Keď mu však dávate zabrať pravidelne, možno by ste sa mali nad týmto svojím zvykom zamyslieť.

Kedy nám treba „ísť“?

Látky, ktoré odfiltrujú obličky ako nepotrebné, sa zhromažďujú v močovom mechúre, ktorý je tvorený hladkým svalstvom. Ten dokáže udržať až cca 400-500 ml moču, hoci za normálnych okoloností ho vyprázdňujeme približne pri 300 ml. Už keď je mechúr naplnený približne spolovice totiž vyšle mozgu signál, že prišiel čas vyprázdniť ho.  Keď je plný, vnútorný zvierač panvového dna sa otvorí, vonkajší zvierač panvového však človek v prípade potreby udrží vlastnou vôľou uzavretý a zachová si tak kontrolu nad močením.

,,Väčšina žien dokáže udržať moč 3 až 6 hodín, hoci tieto časy sa samozrejme môžu líšiť,“ vysvetľuje  Benjamin Brucker, urológ na NYU Langone Medical Center. ,,Závisí to od množstva moču, ktoré konkrétne telo vyprodukuje. To záleží od hydratácie a množstva prijatých tekutín a taktiež od kapacity mechúra a jeho citlivosti.“ Za normálne sa považuje vylúčenie asi 1,5 až 1,8 litra denne počas 4 – 8 močení.


Mohlo by vás zaujať: Skroťte svoj močový mechúr: Aby ste nemuseli na toalety utekať pričasto!


Keď ho zadržíte…

Ak zadržiavate moč občas, v podstate vám nič nehrozí. Pravidelné zadržiavanie moču však môže zapríčiniť infekciu močových ciest. Tá vie človeku dosť znepríjemniť  život – časté nutkanie na močenie, bolesť, štípanie alebo iné nepríjemné pocity pri vyprázdňovaní sa sú len niektoré z nich. V takomto prípade si môžete naordinovať urologický čaj, prípravky s obsahom brusníc či vlažnú vodu s medom a škoricou. Ak tieto domáce prostriedky nepomôžu, vyberte sa k lekárovi – ten vám zrejme naordinuje antibiotiká.  Isté je, že keď mávate problémy s močovými cestami častejšie, rozhodne by ste mali zadržiavať moč čo najmenej.

Prečo nám treba tak často?

Častejšie nutkanie na močenie môže mať viacero rôznych príčin.

  • Hyperaktívny močový mechúr – keď močíte viac ako sedemkrát za deň a viac ako jedenkrát za noc. Príznakom je aj nepríjemný pocit v podbrušku a môže sa vám tiež stať, že občas nestihnete dobehnúť. Konzultujte svoj stav s urológom, ktorý vám prepíše vhodnú liečbu.
  • Zväčšená prostata – prejavuje sa častým močením malého množstva moču, neraz len slabým prúdom a prítomná môže byť aj bolesť. Časté močenie môže byť aj jedným zo signálov rakoviny prostaty, takže návšteva urológa je opäť na mieste.
  • Nedostatok vitamínu D – spolu so zvýšeným smädom, slabosťou, nechutenstvom, častejším močením, žalúdočno-črevnými poruchami, ako aj vracaním a možnými depresiami. Týka sa zväčša obéznych pacientov.
  • Tehotenstvo – častejšie močenie môže byť popri iných jedným z prvých znakov tehotenstva.
  • Cukrovka – časté močenie môže signalizovať, že sa u vás rozvíja diabetes melitus.  V tomto prípade vás bude okrem tohto príznaku trápiť aj neustály pocit smädu a a potreba pitia. 
  • Užívanie niektorých liekov či pitie čajov – diuretiká, teda lieky, ktoré odvodňujú organizmus, mávajú za následok častejšie močenie.

Zakúpte si na fitlekaren.sk prípravky vhodné pri poruchách močenia


Ako si poradiť s neposlušným mechúrom?

Ak vás netrápi žiadna z vyššie spomenutých porúch, možno máte len príliš citlivý močový mechúr. Môžete ho skúsiť naučiť vydržať dlhšie tak, že pár mesiacov budete v sebe držať moč o niečo dlhšie, ako ste robili doteraz (nie však pridlho). Vhodné je tiež cvičenie Kegelových cvikov – tie si nacvičíte počas samotného močenia, keď budete pomocou svalov zastavovať prúd moču. Následne môžete svaly precvičovať kedykoľvek a kdekoľvek. Veľmi dôležitá je pravidelnosť – každý deň aspoň 15 opakovaní. Kegelove cviky sú zároveň prevenciou pred inkontinenciou a zároveň môžu zvýšiť kvalitu vášho sexuálneho života. Vhodné je tiež prispôsobiť stravu a pitný režim a vyhýbať sa potravinám a nápojom s diuretickým účinkom (káva, pivo, červená repa, petržlen a pod.).


Mávate problémy s močením? Napíšte o nich ostatným čitateľom v diskusii.

Zdroj: thinkstockphotos.com, thinkstockphotos.com, Zora

Odporúčame

Pri používaní tejto stránky dochádza k spracovaniu cookies, ktoré nám pomáhajú zvyšovať kvalitu služieb. Spracovaniu cookies zabránite zmenou nastavenia v internetovom prehliadači. Viac informácií

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close