Za kolísavú hmotnosť môžu zlé návyky: Ako sa vyhnúť extrémom v stravovaní?

zlé návyky v stravovaní

Počúvajte svoje telo, vie, čo potrebuje (Zdroj: GettyImages)

Či ste vyznávač zdravého životného štýlu, večný domased, alebo milovník dlhých prechádzok, jedno máme všetci spoločné. Každý z nás potrebuje jedlo. Nie je to možnosť voľby, či sa najeme, alebo iba čo zjeme a koľko. Pre mnohých sa jedlo stalo začarovaným kruhom, z ktorého niet úniku. Nezdravá strava, nadmerné jedenie, obezita.

Jedzme aby sme žili

Z mnohých dôvodov, akými môžu byť problémy v súkromí či vonkajšie faktory stresujúceho zamestnania, sme dennodenne ovplyvnení jedlom a s ním spojenými zlými návykmi. Neriadime sa heslom: „Jeme preto aby sme žili, ale naopak, žijeme preto, aby sme jedli.”

Mnoho ľudí spadlo do kolobehu komfortnej stravy, ktorá trpí na úkor kvality. Namiesto varenia a experimentov v kuchyni si jedlo radšej objednávajú. Kultúra stolovania zmizla v polystyrénovom obale zamotanom v zelenej igelitke. Diétne dávno nie je diétne, zdravým potravinám je ľahšie vyhnúť sa.

Extrémy v stravovaní

V súčasnosti máme jednoduchý prístup k lacnému jedlu. To však zväčša býva energické neprimerane našim potrebám. Prirodzene, človek v kancelárii na obed nepotrebuje rovnako výdatný obed ako robotník. Preto, ak si takýto človek objedná sviečkovú so 4 knedľami, bude ich rozdýchavať dlhšie ako zamestnanec stavby, ktorého výdaj je za celý deň niekoľkonásobne vyšší. Dajte si radšej niečo ľahšie, napríklad rybu alebo šalát. Vyhnite sa vyprážaným jedlám.

Druhým extrémom je nepravidelné stravovanie. Ak hladujeme, nerobíme svojmu telu dobre. Nie len preto, že nemá dostatok živín. Nepracuje správne ani metabolizmus. S tým prichádzajú problémy s kolísavou váhou. Po celom dni hladovania prichádza nárazový vlčí hlad, ktorý nevieme kontrolovať.

Vtedy ide diéta bokom a chladnička sa otvára aj počas neskorých hodín. Telo spracováva tento šok, a pretože bolo dlhé hodiny v nedostatku, rýchlo uloží energiu naviac. Samozrejme, pre prípad, že bude v blízkej dobe opäť hladovať. Čo z toho vychádza? Že vaše celodenné hladovanie prinieslo viac škody ako úžitku.

Nebezpečné výrazné chute

Západná kultúra stravovania sa stala neustálym bojom medzi dvoma extrémami. Na jednej strane obsahuje príliš veľa soli, cukru a tuku, takže nie je zdravá, na strane druhej  je ťažké vzdať sa jej. Na výrazne ochutené jedlá sa ľahko zvyká, preto je tak ťažké rozlúčiť sa s nimi. Jedlo nad nami získava moc.

Svetová populácia neustále naberá na váhe. Podľa štúdie z roka 2017 bolo najmenej 11 miliónov úmrtí nepriamo spôsobených nevyváženou stravou. Tá viedla okrem iného k srdcovým chorobám, rakovine a cukrovke.

Pozor na sodík a sladké nápoje

Hlavnými faktormi rizika ochorení je strava bohatá na sodík, sladené nápoje a údeniny. Na jedlo veľa myslíme, ale žujeme ho len krátko. Existuje technika, ktorá sa nazýva mindfulness. Nutriční ​​poradcovia ju používajú u obéznych ľudí. Kladie dôraz práve na to, aby sme si uvedomovali, čo jeme, cítili, čo si vkladáme do úst. To pomáha v tom, aby sme sa pri jedle dokázali ovládať.

Vnímajte, čo jete

Technika mindfulness je jedným zo spôsobov, ako sa vymaniť zo špirály jojo efektov, pri ktorej sa po diéte váha vracia späť. Môže to byť spôsob, ako si znovu zvyknúť jesť jednoducho a zdravo. To je aj cieľom niektorých skupín ľudí, ktorí vystupujú proti diétam a zdokonalili metódy, ako sa zbaviť posadnutosti jedlom. Jednou z týchto metód je jesť všetko, čo chceme a čo naše telo víta, mať vyváženú stravu no bez excesov.

Skutočne telo vie, čo potrebuje a my ho musíme len počúvať? „Telo by to vedelo, ale rodinné faktory, vzory štíhlosti v médiách alebo široká dostupnosť potravín na trhu spôsobujú, že to telo zabudlo. Bolo by potrebné, aby sme mali široký prístup k zdravej a prirodzenej potrave a mali aj konkrétne príklady nakupovanie a varenie,“ hovorí oborník.

Problém tkvie v tom, že v západnom svete žijeme v prostredí vyvolávajúcim obezitu podporovanom marketingom a reklamou, ktorá nás bombarduje neustálou stimuláciou k jedlu. Tomu je skutočne ťažké sa vyhnúť. Potraviny sa tiež používajú ako regulátory nálady. Do istej miery je to normálne, ale nemožno toho zneužívať. Ak máme problémy s váhou, je dôležité obrátiť sa na nutričného poradcu. Treba tiež prihliadať na psychickú stránku, aby sa diéta nestala chorobnou.

Zdroj: ČTK

Odporúčame

Pri používaní tejto stránky dochádza k spracovaniu cookies, ktoré nám pomáhajú zvyšovať kvalitu služieb. Spracovaniu cookies zabránite zmenou nastavenia v internetovom prehliadači. Viac informácií

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close