Na Slovensko priviezli raritu železníc: Historický rušeň Yeti nájdete vo Vysokých Tatrách

koľajnice historický rušeň

Historický rušeň Yeti doviezli zo Šajčiarska. (Zdroj: Freepik/wirestock)

Historický elektrický rušeň Yeti pribudol do flotily historických vozidiel Občianskeho združenia (OZ) Veterán klub železníc Poprad. Ide o kus vyrobený v roku 1927, ktorý doviezli zo Švajčiarska. Do stavu schopného prevádzky ho chcú uviesť práve členovia združenia. Historický rušeň chcú využívať na vyhliadkové jazdy.

OZ Veterán klub železníc Poprad už od roku 1983 zlučuje priaznivcov histórie dopravy vo Vysokých Tatrách. Hlavným bodom ich činnosti je záchrana, oprava a prevádzkovanie historických súprav tatranskej železnice. V súčasnosti združenie disponuje desiatimi aktívnymi členmi.

Príznačný názov rušňa

Výkonný riaditeľ občianskeho združenia Ján Sabaka vysvetlil, prečo dostal rušeň názov Yeti: „Tak, ako električka Kométa dostala svoje meno pri pluhovaní snehových závejov, na rovnakú činnosť sa vo Švajčiarsku používali aj lokomotívy Ge 4/4 111 a 112. Boli vybavené snehovým pluhom, so svojimi 470 kW výkonu hladko očistili trať od snehu. Ide o konštrukčne jednoduchý rušeň, avšak v zimných podmienkach spoľahlivý a pritom silný. Rovnako ako snežný muž Yeti.“     

Yeti jazdil na trati, ktorej súčasťou bola aj električková trať v neďalekom nemeckom meste Hagen. Bol využívaný najmä v rámci nákladnej dopravy na miestnej trati až do jej zániku o niekoľko desaťročí neskôr. V roku 1967 sa rušeň Yeti napokon predal.

Záchrana prišla v pravej chvíli

„V novom pôsobisku vo Švajčiarsku lokomotívy spoľahlivo slúžili až do roku 2018, kedy boli odstavené z prevádzky a mali byť zošrotované. Vďaka nadšeniu a empatii vrcholových predstaviteľov spoločnosti Regionalverkehr Bern-Solothurn (RBS) lokomotívu s číslom 111 darovali múzeu električiek v nemeckom Wuppertali. Druhú s číslom 112 podarovali práve OZ Veterán klub železníc Poprad,“ vysvetľuje Sabaka. Rušne sa teda takýmto spôsobom podarilo zachrániť pred zošrotovaním.

„Prvá sa vráti do svojej rodnej lokality, druhá začne nový život vo Vysokých Tatrách. Naše OZ plánuje lokomotívu uviesť do prevádzky a vykonať schválenie tohto typu vozidla na infraštruktúre tatranských železníc. Aj vďaka nej budeme môcť rozšíriť počet historických jázd a zatraktívniť ekologické tatranské električky,“ dodáva Sabaka.


Plní elánu aj na Facebooku: Buďte v obraze a nenechajte si ujsť už žiadny zaujímavý článok

Zdroj: TASR
Odporúčame