Lenivé črevá treba rozhýbať: S týmito potravinami tráveniu pomôžete

Žena

thinkstockphotos.com

Priveľa surovej zeleniny, strukoviny, pikantné a mastné pokrmy, ale aj veľkosť porcií či rýchlosť, ktorou ich do seba nahádžeme. To všetko je častou príčinou tráviacich ťažkostí. Potrava leží v žalúdku ako kameň a spôsobuje bolestivé kŕče. Poznáme však veľa potravín, ktoré dokážu zlepšiť trávenie. Nezaťažujú žalúdok a ľahšie sa vstrebávajú.

Ovocie, zelenina a celozrnné obilniny sú obzvlášť bohaté na vlákninu. Regulujú trávenie, napomáhajú pravidelnému vyprázdňovaniu a lepšiemu vylučovaniu toxínov z tela. Niektoré z týchto potravín sú výnimočné aj ďalšími cennými látkami. Spolu s vlákninou tak pôsobia ako balzam na trávenie a uľahčujú jeho prácu.

Čerstvé aj sušené

Len s máloktorým ovocím si môžete zlepšiť črevnú flóru tak, ako s figami. Dôvodom je vysoký podiel vlákniny, ktorá užitočne poslúži lenivému črevu. Dostane ho opäť do činnosti. Tento účinok pozná medicína dávno. Figy, najmä sušené a namáčané, používa ako mierne prírodné preháňadlo.

Jablká tiež dokážu lenivé črevá „rozhýbať“. Zároveň ich vedia upokojiť, napríklad pri hnačke. Vláknina aktivizuje črevá a odstraňuje jedovaté látky z tela. Častejšia konzumácia jabĺk tiež znižuje riziko rakoviny.

Vláknina čiernych ríbezlí mobilizuje črevo, pomáha pri detoxikácii a prispieva k vyváženej črevnej mikroflóre. Poskytuje dobré služby pri zápche i hnačke a pomáha chrániť pred rakovinou hrubého čreva.

Osvedčeným prostriedkom na podporu trávenia sú sušené slivky. Odporúča sa namočiť ich do vody a hodia sa najmä pri chronickej zápche. Hrozno síce nevyniká takým bohatstvom vlákniny, ako iné druhy ovocia, je to však účinný pomocník pri prečistení organizmu. Povzbudzuje činnosť obličiek aj čriev.


Mohlo by vás zaujímať: Mávate problémy s trávením? Naservírujte svojmu telu tieto potraviny


Rozhýbanie so zeleninou

Artičoky povzbudzujú chuť do jedla a tvorbu žlče, čím uľahčujú tráviaci proces. Pre vysoký podiel vlákniny a horčiny, cynarínu, sa stane aj mastné jedlo ľahšie stráviteľným.

Účinné látky čakankového puku prospievajú nielen pečeni, žlčníku a črevu, ale tiež našej hmotnosti. Šalátová čakanka zásobuje telo vlákninou, ktorá povzbudzuje črevá. Horčiny zase stimulujú pečeň na vyššiu tvorbu žlče. Následkom je lepšie trávenie tukov, zníženie hladiny cholesterolu a vyvážená črevná flóra.

Baklažán sa v indickej prírodnej medicíne pokladá za krvotvorný, odvodňujúci a protizápalový prostriedok, hlavne v črevách. Najviac vlákniny nájdeme v šupke a semienkach. Spolu s horčinami prispieva k aktivizácii čriev, vylúčeniu cholesterolu, čím pomáha chrániť pred rakovinou čreva.

Pre vysoký obsah karotenoidov sa považuje mrkva za ochranný štít prvej triedy. Zabraňuje vápenateniu ciev, znižuje riziko civilizačných ochorení i rakoviny. Vláknina v tejto zelenine podporuje zdravú mikroflóru v črevách i samotné trávenie.

Cvikla tiež dobre povzbudzuje tráviaci proces. Ukladá však veľa dusičnanov, ktoré sa môžu zmeniť na karcinogénne látky. Dávajte prednosť tovaru z biologického pestovania a pokvapkajte cviklu vždy citrónovou šťavou. Vitamín C zamedzuje nebezpečnej chemickej premene.

Náš tip: Cviklové buľvy sú chutné aj surové, ale mali by byť mladé a jemné. Môžete ich postrúhať na šalát s citrónovou šťavou či s chrenom. Uvarenú cviklu možno servírovať ako prílohu alebo ju zapiecť v rúre.


Mohlo by vás zaujímať: Kŕče či nadúvanie, hnačky aj zápchy: Podráždeným črevom trpí každý desiaty z nás!


Zväčšovanie objemu

Vysokým podielom vlákniny sa pýšia aj ľanové semená. Ak chcete využiť účinok jemného preháňadla, mali by ste ich jesť nepomleté. Drvením, varením a pečením oň prichádzajú. Pokiaľ chcete, aby pôsobili v žalúdku a čreve protizápalovo, potom ich rozdrvte a nechajte pol dňa vo vode. Na 1 PL semien potrebujete asi ½ l vody. Semená napučia, zväčšia objem stolice a spolu s vlákninou podporujú pohyb čriev.

Obilniny majú tiež schopnosť zväčšovať svoj objem. Najmä raž, ovos, špalda a pohánka sú mimoriadne prospešné pre zdravie. Vynikajú bohatým obsahom vlákniny a rastlinných sekundárnych látok, ktoré pomáhajú nielen tráveniu, ale chránia aj pred vznikom rakoviny čreva.

Čím ešte povzbudiť trávenie?

Niektoré byliny a koreniny pridané do jedál priaznivo ovplyvňujú tráviaci proces. Vyskúšajte kôpor, rascu, fenikel, aníz, zázvor, saturejku, šalviu, rozmarín alebo tymian. Pre dobre fungujúce trávenie je veľmi dôležité udržiavať potrebnú hladinu črevných baktérií. Konzumujte pravidelne mliečne produkty so živými baktériami, napríklad jogurty. Baktérie sa usadia v čreve, zabránia zápche a pôsobia proti nežiaducim choroboplodným zárodkom.


Ako sa snažíte rozhýbať črevá vy? Napíšte ostatným čitateľom svoje tipy v diskusii pod článkom.

Zdroj: thinkstockphotos.com, thinkstockphotos.com, Vlaďa

Odporúčame

Pri používaní tejto stránky dochádza k spracovaniu cookies, ktoré nám pomáhajú zvyšovať kvalitu služieb. Spracovaniu cookies zabránite zmenou nastavenia v internetovom prehliadači. Viac informácií

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close