Naj potraviny pre vaše telo: Ktoré zaradiť do vášho zimného jedálnička?

Cvikla

thinkstockphotos.com

Zimné obdobie so sebou prináša nielen sneh a mrazy, ale aj choroby, ktorým sa poväčšine len ťažko vyhneme. Predísť im môžeme napríklad prevenciou v podobe úpravy nášho jedálnička. Vhodné potraviny podporia telesnú vitalitu, dodajú vám energiu na lepšie zvládnutie chladných a pochmúrnych dní a hlavne utužia vaše zdravie. Siahnite po „zimných“ bojovníkoch proti chorobám, akými sú kyslá kapusta, červená repa, citrusy, semienka olejnatých plodín a v neposlednom rade med.

Nakopnite svoje telo, v zime je vyčerpané

Chlad a pravidelný boj tela s vírusmi a baktériami je typickým sprievodným javom zimného obdobia. Organizmus sa v studenom prostredí viac namáha a tým aj rýchlejšie stráca teplo. Vynaložená zvýšená energia sa prejavuje v únave, čo môže viesť k oslabeniu imunity a obranyschopnosti. V zime možno poniektorí častejšie siahame po tepelne spracovaných potravinách, zabúdať však netreba ani na tzv. živé potraviny. Obsahujú mnohé vitamíny, minerály a enzýmy, ktoré sa pod vplyvom tepla strácajú. Pre organizmus sú nenahraditeľné, najmä v zažívacom procese.

Cvikla

Cvikla je veľmi cenná zelenina pre dobrú krvotvorbu. Ak cítite nedostatok energie a únavu, možno vám chýbajú červené krvinky. Práve v tejto oblasti má cvikla pozitívny vplyv na vaše telo. Obsahuje veľké množstvo kyseliny listovej, ale nájdete v nej aj ďalšie vitamíny skupiny B, ako aj vitamín C. Z minerálov je v nej zastúpené železo, horčík, fosfor, jód či zinok. Vďaka širokému kulinárskemu využitiu sa nemusíte báť fádnosti, avšak dbajte na to, aby ste popri tepelnom spracovani nezabúdali aj na konzumáciu surovej cvikly – napríklad formou šťavy. Vyskúšajte ju v kombinácii s mrkvou, zelerom, petržlenom a pre ľahšiu kombináciu ju môžete zriediť čistou vodou.


Mohlo by vás zaujímať: Keď med a zázvor spoja sily: Výsledkom je toto účinné antibiotikum matky prírody


Kyslá kapusta

Je doslova bombou plnou vitamínu C. Ideálne je, ak si ju doprajete čerstvú, napríklad v podobe šalátu. Množstvo céčka sa totiž tepelným spracovaním znižuje. Kvasená kapusta má zároveň skvelý vplyv na vaše trávenie, a to vďaka obsahu prebiotík. Spolu s repou ide o ideálne detox potraviny, ktoré však môžete zaradiť aj do svojho bežného jedálnička.

Náš tip: šalát z kyslej kapusty

Potrebujeme:

  • 2 poháre kyslej kapusty
  • 350 g šunky (pražskú alebo vami obľúbenú)
  • 1 ks póru, cibuľu
  • kyslú smotanu
  • trochu majolenky
  • soľ, čierne korenie mleté

Postup: Pripravíme si kapustu, ak je pre nás veľmi kyslá, mierne ju opláchneme vodou. Premytú surovú kapustu vložíme do misky. K nej pridáme aj nakrájanú šunku, pór, cibuľu a zmiešame. Na koniec pridáme kyslú smotanu s majolenkou a opäť dôkladne premiešame. Dochutíme soľou a korením, podávame s toastom.

Citróny a ich dôležité kyseliny sú zdrojmi antioxidantov

Citrónom patrí miesto vo všetkých domácnostiach nielen v zimnom, ale aj letnom období. Počas horúcich letných dní vás vedia príjemne osviežiť a v sychravom či zimnom období sú dobrou prevenciou pred chorobami. Aj citróny obsahujú veľké množstvo vitamínu C a bojujú tak proti vírusovým infekciám, zlepšujú trávenie aj koncentráciu a pri prechladnutí i chrípkových stavoch by mali patriť medzi prvých pomocníkov. Neodmysliteľnou súčasťou citrónov sú aj dôležité látky ako draslík či zinok, vďaka ktorým si zlepšíte kvalitu pokožky, vlasov a nechtov. Ak chcete počas chrípky zvýšiť ich účinok, šťavu si pridávaje do vlažného čaju spolu s medom. V horúcom čají sa zabíja veľké množstvo prospešných látok, a tak vitamínová bomba citrónov nebude mať taký efekt, ako za studena.


Mohlo by vás zaujímať: Supermarket z potravín po dátume spotreby je realitou, zaplatíte v ňom koľko chcete


Semiačka

Narušený imunitný systém v zime môžete podporiť tiež semienkami olejnatých plodín. Či už siahnete po slnečnicových, ľanových či tekvicových, všetky obsahujú zdraviu prospešné tuky, esenciálne mastné kyseliny. Pre telo sú nevyhnutné a keďže si ich samo nedokáže vytvoriť, zásobte sa aspoň hrsťou semiačok denne. Dôležité sú pre správne fungovanie metabolizmu i spaľovanie nadbytočného tuku.

Med

Nezdravé cukry, po ktorých ešte stále veľa z vás siaha, skúste nahradiť zdravou alternatívou – medom. Okrem toho, že pomáha pri prechladnutí, má vynikajúce antibakteriálne účinky. Doprajte si aspoň lyžičku denne. Dodá vám energiu do celého tela a pomôže vám zabojovať proti fyzickej i psychickej únave. Ak sa na vás už nalepila choroba, zosilnite jeho účinky kombináciou so zázvorom či cibuľou alebo cesnakom.


Ktoré zo spomínaných potravín si doprajete a ako často? Napíšte ostatným čitateľom do diskusie pod článkom.

Zdroj: thinkstockphotos.com, thinkstockphotos.com, Joyfulness

Odporúčame

Pri používaní tejto stránky dochádza k spracovaniu cookies, ktoré nám pomáhajú zvyšovať kvalitu služieb. Spracovaniu cookies zabránite zmenou nastavenia v internetovom prehliadači. Viac informácií

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close