Obrovské zľavy a výpredaje sú tu: Na čo si dať pozor, aby ste nenaleteli?

Novoročné výpredaje

Obchodníci zákazníkov lákajú na novoročné výpredaje (Zdroj: GettyImages)

Obchodníci sa potrebujú zbaviť zimného tovaru a tak hneď po skončení vianočných sviatkov začali s výpredajmi. Najväčšie zľavy však tradične prichádzajú v januári a februári.

Farebné pútače ohlasujúce výpredaje svietia vo výklade väčšiny obchodov, bez ohľadu na to, či ide o odevy, kozmetiku alebo elektroniku. Nápis „Zľava až do 80 %“ znie nepochybne lákavo a dokáže do predajne veľmi rafinovane pritiahnuť desiatky až stovky zákazníkov. Nie všetko ale v skutočnosti je tak, ako to na pohľad vyzerá.

Najskôr navýšenie, potom zľava

Mnoho Slovákov dáva a dostáva na Vianoce len drobné darčeky, prípadne hotovosť či darčekovú poukážku. Tie väčšie nákupy si totiž nechávajú až na január, práve vďaka výpredajom. Obchodníci o tom vedia a tak po Novom roku nabádajú zákazníkov nakupovať vo veľkom. Samozrejme, ich cieľom nie je zákazníka potešiť, ale z predaja čo najviac profitovať.

A tomu zodpovedajú aj viaceré obchodné praktiky. Každoročne sa objavujú prípady, kedy obchodník umelo pred výpredajom cenu navýši, a potom ju bombasticky zníži. Zákazník tak v rámci zľavy zaplatí štandardnú sumu a ešte odchádza z predajne spokojný, ako ušetril.

Iným marketingovým ťahom je uvádzanie fiktívnej počiatočnej ceny, z ktorej je počítaná zľava. Obchodník napríklad uvedie, že parfum vo výpredaji zlacnil z 50 na 20 eur, v skutočnosti však bežná trhová cena produktu je 25 eur, a v iných parfumériách ho dokážete  kúpiť „za dvacku“ aj bez zľavy.

Predražené, nekvalitné, nepredajné…

Týmto sa však arzenál trikov obchodníkov ani zďaleka nevyčerpal. Keď vás banner lákajúci na výpredaj privedie do predajne, zistíte, že v zľave je len pár druhov tovaru. A neraz ide o tovar, ktorý bol pred zľavou predražený, alebo ktorý je už na pohľad nekvalitný či nezaujímavý. Obchodníci sa jednoducho potrebujú zbaviť toho, čo im zostalo, o čo zákazníci nemali dostatočný záujem.

👉 MOHLO BY VÁS ZAUJÍMAŤ:
Vianočné nákupy na Slovensku: Väčšina našincov minie za darčeky menej než vlani, radšej nakupujú v predstihu

Sľubujúcu zľavu 80 či dokonca 90 percent by ste v obchode tiež museli hľadať lupou. Pri pohľade na cenovku väčšinou zistíte, že zľava na tovar je minimálna, spravidla 10 až 15 percent. No a pozor si treba dať aj na dodatočné informácie k zľavám. Niekde si totiž zľavu môžete uplatniť len vtedy, ak nakúpite viac kusov tovaru, najmä pri drogérii a kozmetike.

Inde je zasa zľava podmienená nákupom tovaru za určitú minimálnu cenu, prípadne musíte kúpiť tri výrobky, a zľava sa uplatní z toho najlacnejšieho. Posledné praktiky bývajú bežné predovšetkým u internetových predajcov.

Kým kúpite, premýšľajte

Rád, ako na výpredajoch v konečnom dôsledku neprerobiť, je niekoľko. Čo by ste teda mali vziať do úvahy, kým nákupný košík naplníte tovarom s „jedinečnou“ zľavou?

Nenakupujte bezhlavo: Každý nákup je potrebné si dôkladne zvážiť. Najhoršie je kupovať bez rozmyslu, len preto, „lebo zľava“. Na nákupy preto choďte s presným zoznamom toho, či idete kupovať.

Kupujte, čo potrebujete: Kupovať veci, ktoré ste nemali v úmysle si zaobstarať a ktoré ani nepotrebujete, len preto, lebo sú teraz o čosi lacnejšie, je nezmysel. Doma sa vám budú hromadiť predmety, ktoré nevyužijete alebo využijete len sporadicky, a peniaze vám môžu chýbať inde. Zvážte teda, či všetky tie veci skutočne potrebujete a budú mať pre vás význam.

Kontrolujte cenovku: Na cenovke by mala byť uvedená pôvodná cena, výška zľavy aj konečná cena. Kým tovar definitívne vložíte do košíka, prejdite sa aj po ďalších obchodoch a pozrite, či rovnaký alebo podobný výrobok nestojí inde menej aj bez zľavy.

Porovnávajte: Najmä ak kupujete cez internet, je dobré si pozrieť vývoj ceny daného výrobku a porovnať cenu produktu vo viacerých e-shopoch. Vyhnete sa tak nepríjemným prekvapeniam a nevýhodným nákupom.    

👉 MOHLO BY VÁS ZAUJÍMAŤ:
Ste živnostník? Do konca roka si môžete znížiť dane, odborníčka radí ako na to

Zdroj: Plnielanu.sk
Odporúčame