Nuda láka jesť nezdravé pochúťky a škodí štíhlej postave: Nedovoľte jej to!

Žena

thinkstockphotos.com

Zrejme sa to niekedy stalo už aj vám. Nuda, či už pri televízii alebo pri plnení pracovných zadaní vás zláka k chrumkaniu. Chipsy, čokoláda či cukríky nechutia nikdy tak dobre ako práve pri nejakej nezáživnej činnosti. Ak sa však snažíte držať hmotnosť pod kontrolou, mali by ste byť opatrní. Práve takéto situácie vám totiž vaše úsilie ľahko pokazia.

Čím nudnejší program, tým horšie

Konzumácia jedla výrazne rastie, keď ľudia sledujú nudný televízny program, zatiaľ čo v prípade, keď ich program zaujme, nemajú potrebu po jedlu siahať. Ukázala to štúdia švédskych vedcov zverejnená na stránkach časopisu PLoS ONE, v rámci ktorej bola sledovaná skupina mladých žien.

Lepšie chutia nezdravé veci

Prečo a ako môže nuda prispievať k zvýšenej konzumácii, skúmali aj írski a britskí vedci vo svojej štúdii zverejnenej v časopise Frontiers in Psychology. Bádatelia požiadali účastníkov štúdie, aby si počas jedného týždňa viedli denník, v ktorom si budú zaznamenávať, kedy a ako jedli a akú pritom mali náladu. Ukázalo sa, že zvlášť v prípade nudy pojedali kalorické a nie príliš zdravé jedlá.


Mohlo by vás zaujať: Udržte si svoju vysnívanú postavu: S týmito pravidlami už nikdy nepriberiete


Jedlo – vítané rozptýlenie

V druhom experimente mala jedna skupina účastníkov štúdie splniť nudnú úlohu a druhá zase zábavnú. Aj v tomto prípade vedci konštatovali, že plnenie nudnej úlohy vyvoláva túžbu po niečom na zahryznutie, najmä viac kalorickom. Ak však dali vedci pokusným osobám plniacim nudnú úlohu k ruke zdravé jedlo, napríklad paradajky, vyberali si tieto osoby často toto zdravšie jedlo. Inými slovami: keď sa nudíme, nepotrebujeme sa jedlom ani tak nasýtiť, ako skôr nájsť rozptýlenie z nudy.

Ako proti tomu bojovať?

Čo teda robiť, aby sme sa vyhli tomu, že budeme telu dodávať nadbytočné kalórie? ,,Je to viac než jasné. Musíme si uvedomiť pocit nudy a zneškodniť ho tým, že skôr, ako sa vrhneme na jedlo, zmeníme druh činnosti, hovorí docentka sociálnej psychológie na univerzite v Modene Nicoletta Cavazzová. ,,Po druhé by sme sa mali naučiť rozoznávať pocity hladu a sýtosti a reagovať skôr na tieto podnety, než na stav duše. Táto schopnosť rozoznávať tieto signály je často oslabená vonkajšími faktormi, ako je to, že máme jedlo na dosah, alebo že sme v niektorých situáciách povinní jesť bez ohľadu na to, či máme chuť,dodáva.


Mohlo by vás zaujať: Správne jedlo v správny čas: Kedy čo jesť, aby váha konečne klesla?


Čo ešte môže pomôcť?

Ak nemôžete zmeniť činnosť, pretože ide napríklad o nudnú pracovnú úlohu, skúste niektorý z ďalších tipov:

  • Uvarte si čaj alebo kávu – aj táto činnosť vás rozptýli
  • Dajte si žuvačku – zamestná vaše ústa
  • Nadýchajte sa čerstvého vzduchu – prekrví vám mozog a robota vám pôjde viac od ruky
  • Prichystajte si zdravé chrumkanie – mrkvu, oriešky, ovocie
  • Pite dostatok vody, napríklad s citrónom – naplní vás namiesto jedla

Čo si pri nude najčastejšie zvyknete prehryznúť vy? Napíšte ostatným čitateľom v diskusii pod článkom.

Zdroj: thinkstockphotos.com, thinkstockphotos.com, Zora, ČTK, Corriere della Sera

Odporúčame

Pri používaní tejto stránky dochádza k spracovaniu cookies, ktoré nám pomáhajú zvyšovať kvalitu služieb. Spracovaniu cookies zabránite zmenou nastavenia v internetovom prehliadači. Viac informácií

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close