Objavte elixír mladosti!

zelenina

photl.com

Nemusí to byť iba v genetike! Všetci môžeme pôsobiť sviežo napriek tomu, že roky nám pribúdajú. Stačí len dodržať päť pravidiel predlžujúcich mladosť. Ručia za ne dokonca aj vedecké štúdie.

Medzi nami, nejde iba o to, aby sme dobre vyzerali zvonka. Veď nenadarmo sa hovorí, že krása ide zvnútra. Inými slovami, že ide ruka v ruke so zdravím. Preto dávajme dôkladný pozor, či sme si nezabudli na tanier naložiť všetko, čo naše telo potrebuje – aby sme zostali zdraví, múdri a krásni čo najdlhšie. Veď mladistvý vzhľad ešte nikdy nebol taký dôležitý ako dnes – a to nielen pre ženy, ale aj pre mužov. Pomáha nám totiž nielen v súkromnom, ale aj v pracovnom živote!

Jedlo ako prevencia: prospešná zelenina a ovocie

Vedci našli najväčšieho vinníka zodpovedného za starnutie. Okrem starostí v práci sú to najmä voľné radikály a im sa, na rozdiel od nezhôd so šéfom, vyhnúť nedá. Vznikajú  totiž  pri  látkovej  premene všetkého, čo zjeme. Našťastie našli „protijed“, ktorý, naopak, starnutie  spomaľuje. Voľné radikály nám z buniek pomôžu vyhnať antioxidanty. Nájdeme ich v zelenine a ovocí. Najbohatšie sú paradajky, paprika, mrkva, brokolica, jablká a sušené marhule. V kombinácii s dostatočným množstvom bielkovín sú zárukou dokonalej prevencie vrások.

Koľko je akurát?

Každý deň teda zjedzte aspoň 150 g zeleniny. Najlepšie je, keď kombinujete viacero druhov. V sezóne je osviežujúci miešaný šalát. Mimo nej sa oplatí mať poruke mrazenú zeleninu. Dostatočný príjem bielkovín vám zaručí kombinácia 1 pohár mlieka + 1 hrubší plátok syra + 1 jogurt. Ideálne je, keď si túto dávku rozdelíte, aby ste si bielkoviny dopĺňali počas celého dňa.

Udržte mozog vo forme: müsli a orechy miesto sladkostí

Vitamíny B pôsobia na mozog omladzujúco. Vďaka nim sa v ňom signály prenášajú rýchlejšie. Spomínané vitamíny totiž vyživujú mozgové bunky a nervy, ktoré sa ich vplyvom pomalšie opotrebúvajú a starnú. Pravidelný prísun vitamínov B má tak na svedomí, že si lepšie pamätáme, ľahšie sa koncentrujeme a rýchlejšie rozmýšľame.

Koľko je akurát?

Najbohatšie na „béčko” sú orechy, obilie a listová zelenina. Veľa ich obsahujú tekvicové a slnečnicové semiačka. Nejedzte ich však pražené, strácajú svoju hodnotu. Ak máte rada sladké raňajky (večere), stavte na müsli. Môžete si ich dať s mliekom, jogurtom alebo ich iba prelejte horúcou vodou a spravte si chutnú kašu s čerstvým ovocím.

Každý deň zjedzte aspoň 50 gramov nepražených orechov. Od oka je to asi hrsť. Najlepšie sú pistácie, majú najmenej kalórií. Naopak, pozor si dajte na arašidy (nie sú to v skutočnosti orechy).

Najlepšia ochrana srdca: menej soli, viac byliniek

Srdce je najdôležitejší sval v tele. Ak v priebehu dňa zjeme viac ako 6 gramov soli, tak mu poriadne zavaríme. Soľ nám totiž zvýši krvný tlak. Okrem „pumpy“ trpia aj tkanivá. Biele zlato totiž viaže veľa vody, ktorá miesto toho, aby z nášho tela odvádzala škodlivé látky, ich v tele zadrží a uloží v bunkách. A práve škodlivé látky majú na svedomí u dám nepopulárnu celulitídu či vrásky, ktoré nepotešia ani jedno z pohlaví. Pokožka nám tak vie raz-dva pridať o 5 až 10 rokov viac, ako v skutočnosti máme. Dôvodov, prečo menej soliť, je preto hneď niekoľko. Ak si jedlo bez nej neviete vychutnať, vyskúšajte bylinky. Dokážu s jedlom divy a navyše sú zdravé.

Koľko je akurát?

Počas dňa neprekročte dávku soli 6 gramov. Omáčky, polievky a šaláty nesoľte vôbec. Miesto soli si každý deň do jedla pridajte 20 gramov byliniek. V sezóne uprednostnite čerstvé, mimo nej pokojne siahnite po sušených alebo mrazených.

Regenerujte sa spánkom: občas prespite večeru

Odborníci štúdiami odhalili, že prázdny žalúdok omladzuje. A to najmä ak ho nenaplníme na noc. Bez jedla sa totiž metabolizmus spomaľuje – produkuje menej voľných radikálov, ktoré vznikajú pri látkovej premene. Okrem toho hlad zvyšuje v organizme hladinu inzulínu a tým vytvára ideálne podmienky na boj s prebytočnými kilogramami a na našu regeneráciu. Podľa vedcov stačí vynechať jednu večeru v týždni.

Koľko je akurát?

Šesťkrát do týždňa si doprajte skorú večeru. Najlepšie bielkovinovú: syr, tvaroh, vajíčko, mlieko. Naopak, obmedzte sacharidy: cestoviny či zemiaky. Radšej siahnite po celozrnnom pečive alebo ryži. Jeden deň v týždni vydržte po piatej už nejesť. Hlad zažeňte minerálkou alebo nesladeným ovocným čajom. Prípadne si v tento deň choďte ľahnúť skôr, aby ste sa nevystavovali zbytočnému pokušeniu.

Správna dávka pohybu: 3-krát do týždňa športujte

Ak sa chcete cítiť mladšie, nestačí si strážiť iba jedálny lístok. Dôležité je nájsť si čas na pravidelný pohyb. Okrem toho, že nás omladzuje, pomáha znižovať riziko rakoviny, infarktu, cukrovky, osteoporózy a dokonca chráni pred Alzheimerovou chorobou. Navyše sa lekári zhodujú aj v tom, že aktívni ľudia žijú aspoň o 10 rokov dlhšie ako pohodlní lenivci. Prehodnoťte si denný program a nájdite si aspoň 3-krát do týždňa čas na šport. Neberte to ako nútené práce. Veď sa hýbete vo vlastnom záujme a zvážte, či posedenie pri kávičke či vínku nezameníte za rýchlu prechádzku.

Koľko je akurát?

Trikrát do týždňa si nájdite 40 minút na šport. Nemusíte lámať bežecké rekordy. Stačí rýchla chôdza či ľahké, pokojné cvičenie doma pri večerných správach. Zamerajte sa na to, koľko času cez deň presedíte. Okrem toho, že rastiete do šírky, trápite tiež svoje žily na nohách. To sú už dva dôvody na to, aby ste si našli čas na 15-minútovú prechádzku. Napríklad cestou do práce (z práce).

Zdroj: photl.com, photl.com, Pippa

Odporúčame

Pri používaní tejto stránky dochádza k spracovaniu cookies, ktoré nám pomáhajú zvyšovať kvalitu služieb. Spracovaniu cookies zabránite zmenou nastavenia v internetovom prehliadači. Viac informácií

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close