Odhaľujeme (nielen) predvianočné triky obchodníkov!

nakupovanie

sita

Vianoce sú pre obchodníkov najkrajším obdobím roka. Ľudia nielenže nakupujú, ale nakupujú pre svojich blízkych, s cieľom urobiť im radosť. A to je pre každého šikovného predavača ideálny čas na využitie manipulatívnych predajných taktík, z ktorých väčšina bezostyšne zneužíva ľudskú slušnosť a snahu niekoho potešiť s jediným cieľom – vytiahnuť z peňaženky zákazníka čo najviac eur. My vám odhalíme najpoužívanejšie taktiky a poradíme vám, ako prefíkaným predavačom nesadnúť na lep!

Lacnejší vyhráva

Predstavte si vo vianočnom čase veľmi častú situáciu:  člen rodiny si pod stromčekom  predstavuje niečo, čo bežne nekupujete – povedzme špeciálne funkčné tričko na šport. Nemáte prehľad o ponuke a cenách, takže ste úplne vydaní napospas personálu, ktorý vám určite ochotne poradí. Predavač v športovom obchode vám nadšene začne opisovať najnovšiu kolekciu funkčného oblečenia, ktoré má také perfektné vlastnosti, že obdarovaný by pri otvorení balíčka minimálne odpadol od šťastia. Cena je však rovnako omračujúca, ako skvelé parametre výrobku a tak chtiac-nechtiac požiadate predavača, aby vám ukázal ešte niečo ďalšie. Vytiahne teda “druhé najlepšie” tričko, ktoré má tiež skvelé vlastnosti, ale je lacnejšie. Stále je to síce viac ako ste plánovali minúť, ale v porovnaní s cenou prvého produktu, ktorý nastavil laťku riadne vysoko, sa javí ako dobrá kúpa. Obchodník to dobre vie. Rovnako ako aj to, že po jednom odmietnutí budete náchylnejší povedať na druhú ponuku áno.  

Ako nesadnúť na lep: Hneď ako požiadate personál obchodu o pomoc, bez hanby povedzete, aký je váš finančný limit na darček.


Tiež by vás mohlo zaujať: Platíte priveľa za energie? Možno robíte tieto chyby!


Nesprávna cenovka

Táto taktika je podobná predchádzajúcej, ale s tým rozdielom, že predavač vám vlastne neponúkne nič navyše a napriek tomu zvýši cenu. Ako? Jednoducho. Pri pokladni vám povie, že tovar, ktorý ste si vybrali bol zrejme označený zlou cenovkou a reálna cena je o niečo vyššia. Čo spravíte? Necháte tovar na pokladni kvôli pár eurám a budete vyzerať ako strýko Držgroš alebo zaplatíte vyššiu cenu? ,,Naposledy sa mi to stalo v jednom hypermarkete. Kúpila som kolegyni kozmetický balíček za príjemnú cenu. Keď som prišla k pokladni, cena bola o tri eurá vyššia – a to bolo pri údajnej cene balíčka osem eur dosť. V pokladni sa to vrátiť nedalo, musela som ísť na zákaznícke centrum. A tam čakalo niekoľko ľudí, tak som nakoniec odišla aj s balíčkom. Bola som ale potom sama na seba nahnevaná, za tú cenu som jej mohla kúpiť niečo lepšie,“ hovorí Martina (55). Výskumy potvrdzujú, že jej reakcia nebola neobvyklá. Podľa nich väčšina ľudí podľahne a nad miernou “zmenou podmienok” mávne rukou, i keď následne v duchu nadáva, že sa nechali napáliť.

Ako nesadnúť na lep: Skôr, ako s tovarom napochodujete k pokladni, overte si u personálu cenu


Tiež by vás mohlo zaujať: Spoznajte svoje práva: Čo, ako a dokedy môžete reklamovať


Darček, ako pre vás!

Práve ste vstúpili od parfumérie s úmyslom ovoňať ten nový parfum, ktorý ste videli v reklame. Ako vieme, o predavačky v predajniach kozmetiky nie je núdza a tak je jedna pri vás v priebehu 5 sekúnd. A aké to dnes máte šťastie! V obchode je práve špeciálna akcia a vďaka tomu si môžete vybrať jeden z darčekov, samozrejme úplne nezáväzne, nemusíte nič kupovať. Popri tom, ako si vyberáte váš „nezáväzný“ darček vám predavačka ponúkne asi 10 produktov, ktoré sú ako stvorené pre vašu manželku, vôňu pre manžela, wellness sadu pre dcéru… Hoci ste o túto strhujúcu prezentáciu nežiadali, po prijatí darčeka sa cítite voči predavačke zle a je vám trápne stopnúť ju v polovici vety a  odísť naprázdno je s každým ďalším predstaveným produktom  ťažšie a ťažšie.  

Ako nesadnúť na lep: Ak nedokážete prijať darček bez pocitu, že sa musíte revanšovať, radšej „pozornosť podniku“ hneď zdvorilo odmietnite.


Tiež by vás mohlo zaujať: Darčeky z pohodlia domova: Nákup cez internet sa oplatí


Nechcete predsa nikoho sklamať

Ďalšia zákerná predajná technika sa volá “noha v dverách” a v čase Vianoc je jej použitie viac než časté. Predstavte si, že ste práve vybrali po straastiplnom váhaní svojej manželke krásnu kabelku a spokojne kráčate k pokladni. V tom k vám pristúpi predavačka a s úsmevom na tvári pochváli váš skvelý výber. A jedným dychom dodá, že k tejto kabelke majú v ponuke aj úžasnú peňaženku, ktorú by ste určite mali kúpiť, pretože iba s ňou to bude dokonalý a kompletný darček. Bez peňaženky bude manželka určite sklamaná, pretože ktovie, či sa jej tá súčasná bude ku kabelke hodiť… Tak málo stačí na zmarenie vašej radosti z dobrého nákupu a zasiatie semienka pochybností. Čo ak má predavačka pravdu a vy kúpou kabelky bez peňaženky prijímateľku nepotešíte ale sklamete? Samozrejme, je to úplná hlúposť. Ale predstava sklamania našich blízkych práve na Vianoce je veľmi nepríjemná a predavači to dobre vedia! Množstvo ľudí preto vytiahne kreditnú kartu a kúpi aj ponúknutú vec, I keď tým možno prekročí svoj finančný limit a vhodnosťou ponúkaného produktu si vôbec nie je istá.

Ako nesadnúť na lep: Predavačovi hrajúcemu na vaše city povedzte, že váš blízky už rovnaký produkt má alebo mu poďakujte za tip s tým, že nápad určite posuniete ďalej a uľahčíte tak výber darčeka ďašiemu členovi rodiny.

Zdroj: sita, sita, Gregor
Odporúčame