Platby kartou začínajú byť čoraz viac obľúbené. Aj keď majú Slováci vo svojich peňaženkách hotovosť, neradi ju vydávajú. Podľa najnovšieho prieskumu ľudia na Slovensku radšej platia kartou a hotovosť si naopak nechávajú bokom. Zatiaľ čo v roku 2019 sa kartou realizovalo 50 % platieb, v tomto roku to bolo 57 %.
Vnímanie platieb kartou zmenila aj terajšia situácia
Približne 48 % ľudí hovorí, že hotovosť využívajú len v prípade, ak narazia na obchodníka, ktorý platby kartou neprijíma. Platobná karta sa tak stáva platobným nástrojom, ktorý uprednostňujeme pred hotovosťou. Hotovosť teda mení svoju rolu a stáva sa skôr rezervou.
„Pandémia veľmi výrazne posunula vnímanie platobných kariet, ktoré sa pre zákazníkov stali hlavným platobným nástrojom. Za tieto dva pandemické roky preferencie hotovosti klesli, čo je vidieť aj na výberoch z bankomatov,“ vyjadril sa generálny riaditeľ spoločnosti Mastercard iResearch, Michal Čarný.
Počas pandémie došlo aj k zmenám v samotnom využívaní platobnej karty. Najväčší medziročný nárast bol zaznamenaný pri platbách v lekárňach, drogériách, obchodoch s kozmetikou a pri nákupoch kníh či hračiek. Ľudia viac začali využívať platenie kartou predovšetkým pri nákupoch na internete.
Slováci sú rýchlemu spôsobu platby viac otvorení
Ak by zákazníci mali možnosť všade platiť kartou, najradšej by ju využívali u lekára, na úradoch a na platbu parkovného. Čo sa však po uvoľnení opatrení zmenilo, je ochota obchodníkov prijímať karty. Zatiaľ čo vlani sa ľudia stretávali s tým, že obchodník odmietal hotovosť, po uvoľnení opatrení sa stretávajú s tým, že obchodníci, ktorí predtým bez problémov brali aj karty, radšej prijímajú platbu v hotovosti.
Ľudia na Slovensku začali vo zvýšenej miere využívať platenie kartou, pretože podľa nich ide o oveľa rýchlejší spôsob vybavenia platby, čím sa aj čas, ktorý strávia v obchode, výrazne skrátil. Ďalším dôvodom je to, že pri sebe majú hotovosť menej často – v priemere 32 % ľudí tento rok oproti 25 % minulý rok. Podľa prieskumu nechcelo 16 % ľudí prísť do styku so zamestnancami obchodu a ďalších 16 % sa bálo o svoje zdravie.
Plní elánu aj na Facebooku: Buďte v obraze a nenechajte si ujsť už žiadny zaujímavý článok
Zdieľať na
Zdieľaní