Draslík – minerál dôležitý pre správne fungovanie vášho organizmu: V ktorých potravinách ho nájdete?

(Zdroj: Freepik/yarunivstudio)

Je dosť pravdepodobné, že ako väčšina ľudí, neprijímate z vašej stravy dostatok draslíka. V tomto článku si povieme, ako vám správne množstvo tohto minerálu môže pomôcť udržať si dobré zdravie, a v ktorých potravinách sa draslík nachádza.

Prečo ho potrebujete

Pomáha vášmu krvnému tlaku. Robí to dvoma rôznymi spôsobmi:

  • Po prvé, draslík pomocou obličiek pomáha odstraňovať prebytočný sodík z tela močom. To je dobrá vec, pretože príliš veľa sodíka môže spôsobiť vysoký krvný tlak.
  • Po druhé, draslík pomáha stenám vašich krvných ciev uvoľniť sa. Keď sú príliš napäté alebo strnulé, môže to viesť k vysokému krvnému tlaku, čo môže spôsobiť srdcové problémy. Dostatok draslíka je dobrý pre vaše srdce.

Dostatok draslíka potrebujete tiež pre dobré zdravie svalov – aby sa vaše svaly mohli ohýbať alebo sťahovať tak, ako by mali. A vaše nervy potrebujú draslík, aby mohli dobre fungovať.

Potravinové zdroje

Ak potrebujete zvýšiť množstvo draslíka vo vašej strave, namiesto výživových doplnkov vo forme tabletiek siahnite po prírodnejšej alternatíve v podobe zdravých potravín, ktoré môžete pridať do svojho jedálneho lístka.

Ovocie a zelenina bohaté na draslík

  • banány, pomaranče, melón, medovka, marhule, grapefruit (niektoré sušené ovocie, ako sú sušené slivky, hrozienka a datle, majú tiež vysoký obsah draslíka)
  • varený špenát
  • varená brokolica
  • zemiaky
  • sladké zemiaky
  • huby
  • hrach
  • uhorky
  • cuketa
  • tekvica
  • listová zelenina

Draslík v nápoji

Dobrou voľbou je aj šťava z ovocia a zeleniny bohatej na draslík:

  • pomarančový džús
  • paradajkový džús
  • šťava zo sliviek
  • mahuľová šťava
  • grapefruitový džús
  • niektoré mliečne výrobky, ako je mlieko a jogurt, majú vysoký obsah draslíka (najlepšie sú nízkotučné alebo bez tuku)

Ryby ako zdroj draslíka

  • tuniak
  • halibut
  • treska
  • pstruh

Fazuľa a iné strukoviny

  • fazuľa mesiacovitá
  • fazuľa pinto
  • sójové bôby
  • šošovica
Mohlo by vás zaujímať:  Kváskovanie pre začiatočníkov: Jednoduchý a prehľadný návod, s ktorým vám kvások vždy vyrastie

Ďalšie potraviny

  • náhrady soli
  • melasa
  • orechy
  • mäso a hydina
  • hnedá a divoká ryža
  • otrubové cereálie
  • celozrnný chlieb a cestoviny

Koľko draslíka potrebujete?

Ženy by mali dostať 2 600 mg a muži 3 400 mg draslíka každý deň.

Vaše potreby však závisia od vášho zdravotného stavu. Niektorí ľudia s ochorením obličiek by mali prijímať menej draslíka. Ak vaše obličky nefungujú dobre, príliš veľa draslíka môže zostať vo vašom tele, čo môže spôsobiť nervové a svalové problémy. Pre istotu sa opýtajte vášho lekára, aký je váš limit draslíka.



Odporúčame

Pri používaní tejto stránky dochádza k spracovaniu cookies, ktoré nám pomáhajú zvyšovať kvalitu služieb. Spracovaniu cookies zabránite zmenou nastavenia v internetovom prehliadači. Viac informácií

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close