Tajomstvo dlhovekosti odhalené! Stačí žiť na správnom mieste, zistite kde

Šťastný pár seniorov

Tajomstvo dlhovekosti je ukryté v modrých zónach (Zdroj: GettyImages)

Dožívajú sa úctyhodného veku a aj v deväťdesiatke majú svižnú myseľ a poľahky vykračujú po kopcoch a poliach. Obyvatelia piatich oblastí od Japonska, cez Kostariku, Grécko, Taliansko až po Kaliforniu sa v zdraví dožívajú mimoriadne vysokého veku. Odhaľte lekcie dlhého a spokojného života Modrých zón.

Ľudia od nepamäti snívali o dlhovekosti. S pribúdajúcimi civilizačnými a chronickými ochoreniami a rýchlou dobou plnou stresu a termínov čoraz viac dúfajú aspoň v to, že sa staroby dožijú v čo najlepšom zdraví. Aj keď o dĺžke života a náchylnosti k ochoreniam do istej miery (20-30 %) rozhoduje genetika, je dokázané, že je to práve životný štýl, ktorý má na zdravie najväčší vplyv.

Príkladom sú aj Modré zóny. Sú to miesta v rôznych kútoch sveta, ktorých obyvatelia majú nízky výskyt chronických chorôb a aktívne žijú do výnimočne vysokého veku. Ich skúmaniu sa roky venoval spisovateľ a výskumník Dan Buettner, ktorý prišiel k zaujímavým záverom.

Kde ležia Modré zóny

Ikaria – ostrov v Grécku, kde ľudia jedia stredomorskú stravu bohatú na olivový olej, červené víno a domácu zeleninu.
Barbagia – vnútrozemský región na talianskej Sardínii je domovom najstarších mužov na svete. Žijú v horských oblastiach, kde zvyčajne pracujú na farmách a doprajú si veľa spánku.
Okinawa – japonský ostrov je domovom najstarších žien na svete. Jedia veľa sójových jedál a praktizujú meditatívne cvičenie tai-či.
Polostrov Nicoya (Kostarika) – ich strava je založená na fazuliach a kukuričných tortilách, vykonávajú fyzickú prácu do vysokého veku.
Loma Linda v Kalifornii (USA) – obyvatelia malého mesta sú veľmi náboženskou skupinou, sú prísni vegetariáni a žijú v úzkych komunitách.


Mohlo by vás zaujať: 7 tajomstiev dlhovekosti: Požite si čo najdlhšie v psychickej a fyzickej pohode


Deväť kľúčových bodov dlhovekosti

Dan Buettner spolupracoval s tímom zdravotníkov, antropológov, demografov a epidemiológov. Spolu dospeli k deviatim bodom, ktoré majú obyvatelia Modrých zón spoločné.

1. Pohyb po celý deň – prechádzky, práca v záhrade, domáce práce, jednoducho – pohyb vo všeobecnosti. Štúdia mužov v sardínskej modrej zóne zistila, že ich dlhší život bol spojený s chovom hospodárskych zvierat, životom na strmších svahoch v horách a kráčaním za prácou na väčšie vzdialenosti.
2. Životný zmysel – Okinawčania ho nazývajú ikigai, na Kostarike je to plan de vida. Vedieť, prečo sa ráno zobudíte, čo vás urobí zdravším, šťastnejším a predĺži vám život.
3. Oddych – Obyvatelia Modrých zón majú rituály zmierňujúce stres zaradené do svojich každodenných rutín. V Loma Linda sa modlia, Ikarčania si zdriemnu, Sardínčania majú poobednú siestu. V Modrých zónach majú ľudia tendenciu nechodiť spať alebo sa budiť v stanovených hodinách – spia toľko, koľko im v ten deň káže telo.
4. Pravidlo 80 % – Ľudia v oblastiach Modrých zón prestávajú jesť, keď majú žalúdok plný na 80% a jedia posledné – najmenšie jedlo podvečer.
5. Rastlinná strava – Fazuľa je základným kameňom stravy. Zvyšok tvorí zelenina, ovocie a celozrnné výrobky. Mäso sa konzumuje v malom množstve.
6. Víno – Umiernená, ale pravidelná konzumácia vína s priateľmi alebo s jedlom je súčasťou životného štýlu v Modrých zónach.
7. Komunita – Byť súčasťou viery určitej komunity zvyšuje dĺžku života o 4 až 14 rokov.
8. Milovaní na prvom mieste – Úzke a silné rodinné vzťahy taktiež podporujú pevné zdravie.
9. Priateľstvá – Najdlhšie žijúci ľudia na svete majú blízkych priateľov a silné sociálne siete.

Najzdravšia životospráva na svete

Jednou z najľahšie ovplyvniteľných zložiek životného štýlu je práve strava. Žiadne konkrétne zázračné jedlo dlhovekosti však neexistuje, ide o kombináciu konzumovaných jedál. „V modrej zóne Kostariky sme našli takmer dokonalú kombináciu potravín v kukurici, fazuli a tekvici.“ Tieto tri potraviny poskytujú všetky bielkoviny potrebné pre život.

„Sladké zemiaky s vysokým obsahom betakaroténu na Okinawe boli obživou storočných ľudí takmer polovicu života. Na Sardínii to bol zas kváskový chlieb s laktobacilom, ktorý znižuje inzulínovú reakciu na jedlo,“ hovorí Dan Buettner. Aká je teda najzdravšia strava na svete? Rastlinná, celozrnná, s množstvom fazule, orechov a zeleniny.

„Ľudia v Modrých zónach prijímajú 95 percent kalórií z rastlín a iba 5 percent zo živočíšnych produktov. Nie sú vegetariáni, mäso si však doprajú len päťkrát mesačne. Jedia stravu s vysokým obsahom sacharidov, asi 65 percent ich potravy tvoria celozrnné výrobky, fazuľa a škrobové hľuzy. Nech už idú kamkoľvek, majú so sebou vždy oriešky. Treba mať na pamäti, že sa neustále pohybujú, nesedia za pracovnými stolmi, v autách alebo pred televízorom,“ vysvetľuje výskumník.


Mohlo by vás zaujať: Recepty na dlhovekosť od najstarších na svete: Spánok, whisky aj surové vajcia


Pestrosť a kvalita stravy

Strukoviny pre fungovanie čriev: Fazuľa, hrášok, šošovica a cícer sú bohaté na vlákninu a bielkoviny, takže zasýtia a postarajú sa o dobré fungovanie čriev. Mnoho štúdií preukázalo, že konzumácia strukovín je spojená s nižšou úmrtnosťou.

Kvalitné celozrnné potraviny: Sú bohaté na vlákninu, ich príjem znižuje krvný tlak, srdcové ochorenia a náchylnosť na rakovinu hrubého čreva.

Zelenina ako zdroj vlákniny: Je skvelým zdrojom vlákniny a mnohých vitamínov a minerálov. Konzumácia viac ako piatich dávok ovocia a zeleniny denne môže výrazne znížiť riziko srdcových chorôb a rakoviny.

Orechy miesto sladkého: Výborný zdroj vlákniny, bielkovín a polynenasýtených a mononenasýtených mastných kyselín. V kombinácii so zdravou výživou môžu pomôcť zvrátiť metabolický syndróm.

Ryby pre zdravé srdce a mozog: Výborný zdroj omega-3 mastných kyselín, ktoré sú dôležité pre zdravie srdca a mozgu.

Víno a pitný režim: Konzumácia jedného až dvoch pohárov červeného vína denne je obzvlášť častá v ikarských a sardínskych modrých zónach. Sardínske víno Cannonau, ktoré sa vyrába z hrozna Grenache, má v porovnaní s inými vínami mimoriadne vysokú hladinu antioxidantov.


Plní elánu aj na Facebooku: Buďte v obraze a nenechajte si ujsť už žiadny zaujímavý článok

Zdroj: Plnielanu.sk

Odporúčame

Pri používaní tejto stránky dochádza k spracovaniu cookies, ktoré nám pomáhajú zvyšovať kvalitu služieb. Spracovaniu cookies zabránite zmenou nastavenia v internetovom prehliadači. Viac informácií

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close