Vianočné darčeky plánuje nakúpiť v e-shopoch viac ako 60 % slovenských spotrebiteľov. Zvýšený záujem o nákupy cez internet však spôsobuje nárast produkcie odpadu v podobe obalových materiálov. Prieskum sa okrem dôvodov na nákup v online obchodoch zameral aj na to, čo s takýmto odpadom ľudia ďalej spravia.
Reprezentatívny prieskum pre startup Repetito sa uskutočnil na vzorke 1050 respondentov. Vyplynulo z neho, že 10 % opýtaných bude darčeky nakupovať výlučne cez internet a to pre ušetrenie času. Ďalších 52 % v prieskume uviedlo, že väčšiu časť darčekov nakúpi online a iba niektoré v kamenných obchodoch.
Naopak, väčšinu darčekov priamo v obchodoch a len výnimočne cez e-shopy, plánuje nakúpiť 28 % opýtaných. V kamenných obchodoch chce nakupovať 5 % respondentov a zvyšných 6 % nevedelo odpovedať.
Okrem toho prieskum zisťoval, ako sa spotrebitelia zbavujú obalov z e-shopov. „Z našich dát vyplýva, že v 80 % prípadov sú objednávky zabalené v kartóne a v 20 % v plastovom obale. To vytvára značné množstvo odpadu, ktorý sa musí zbierať, triediť, recyklovať alebo likvidovať,“ uviedol generálny riaditeľ startupu Ivan Štefina.
Obaly vhadzuje do separovaného odpadu 55 % opýtaných. Ďalších 24 % respondentov obaly aj naďalej využíva, napríklad na uskladnenie vecí. Viac ako 13 % opýtaných v prieskume uviedlo, že obaly hromadí a neskôr separuje. Do bežného komunálneho odpadu ich zahadzuje 7 % respondentov.
„E-commerce bude potrebovať vratné a opakovane použiteľné obaly, aby sa dosiahla európska požiadavka klimatickej neutrality obehového sektora. E-shopy môžu už dnes baliť do vratných obalov, na Slovensku sú k dispozícii. Postupne sa tak môžu pripraviť na povinnosť používať 10 % takýchto obalov do roku 2030 a 50 % do roku 2040,“ uzavrel Štefina.
Zdieľať na