Prírodná zbraň proti rakovine: Ochránia vás pred ňou tieto potraviny

Ovocie

sxc.hu

Je to len pár rokov, čo vieme o ich existencii, no už za taký krátky čas sa o nich podarilo zistiť pomerne veľa. A najmä to, že svojou silou dokážu chrániť naše telo pred voľnými radikálmi, resp. rakovinou. Reč je o látkach, nachádzajúcich sa v ovocí a zelenine, tzv. fytochemikáliách. Ich účinky sú veľmi silné. Čo všetko dokážu a odkiaľ ich vlastne môžeme získať?

Jedna z najväčších nádejí na boj s rakovinou

V súčasnosti sú fytochemikálie jednou z najväčších nádejí ľudstva v boji proti mnohým chorobám vrátane rakoviny. Používajú sa aj ako súčasť liečby ak už daná choroba vznikne. Ich účinky sú veľmi silné a mnohé biomedicínske vedy, ktoré skúmajú všetky možnosti liečby a prevencie týchto chorôb, sú z ich účinkov nadšené.

Čo sú to fytochemikálie?

Ide o látky, ktoré sa nachádzajú v surovej strave, resp. zelenine a ovocí, orechoch, či dokonca rôznych koreninách. Nejedná sa o látky, ktoré by boli pre život človeka nenahraditeľné, ako napríklad bielkoviny či sacharidy. O to viac sú však pre vaše telo prospešné. Stretávate sa s nimi denne a ani si neuvedomujete, aké silné zbrane máte vlastne vo svojich rukách.


Mohlo by vás zaujímať: Najnovšie objavy v boji proti rakovine: Počuli ste už o nich?


Zaraďujeme ich do piatich skupín:

  1. terpény – aktivujú ochranné enzýmy tela, nachádzajú sa v červenej, žltej a zelenej zelenine a tiež v ovocí, orechoch, strukovinách, semienkach a obilí. Do tejto skupiny patria karotény, limonoidy a saponíny.
  2. sulfidy – podporujú činnosť enzýmov, ktoré zabraňujú vzniku rakoviny. Nájsť ich môžeme najmä v cibuľovitých či horčičných rastlinách.
  3. fenoly – do tejto skupiny patria polyfenoly, katechíny, izoflavóny, taníny a antocyanidíny. Sú to látky, ktoré chránia najmä pred rakovinou hrubého čreva. Nájdete ich v červenom víne, bobuľovinách, grepoch, sóji, bylinkách a v zelenom čaji.
  4. organické kyseliny a polysacharidy – do tejto skupiny patria laktózy, celulózy, arabinogalaktany, fruktany, glukany a pektíny. Všetky tieto fytochemikálie blokujú účinok nitrozamínov, ktoré sa nachádzajú v šunke či údeninách a pomáhajú rastu užitočných črevných baktérií. Taktiež zlepšujú imunitu a chránia pred rakovinou hrubého čreva. Nachádzajú sa v hubách, ovocí, koreninách a bylinkách.
  5. lipidy – sú prospešné najmä pri zlej zrážanlivosti krvi, ale sú dobré aj na autoimunitu a rôzne zápaly. Patria sem izoprenoidy, oleje, mastné kyseliny, či fytosteroly, ktoré môžeme nájsť hlavne v zelenej listovej zelenine, orechoch, klíčkoch, rastlinných olejoch, bylinkách a tiež aj v živočíšnych produktoch.

Surová strava sa nevyrovná syntetickým doplnkom výživy

Aj keď vás o opaku farmaceutické firmy, či rozliční výrobcovia výživových doplnkov denne presviedčajú, nie je tomu tak. Syntetický vitamín či iný doplnok nenahradí ten skutočný – „živý“. V rastlinách sa totiž nachádzajú tisícky medzi sebou pospájaných väzieb, čím sa ich pozitívny účinok znásobuje. Vedci napríklad dokázali, že len 4 mg vitamínu C, nachádzajúceho sa v jablku, pôsobí takou antioxidačnou silou, ktorej sa vyrovná len viac ako 1500 mg čistého vitamínu C vo forme rozličných farmaceutík.


Mohlo by vás zaujímať: Potraviny pre zdravší životný štýl: Zaraďte ich do jedálnička čo najskôr!


Ktoré potraviny patria medzi najbohatšie zdroje fytochemikálií?

  • sója
  • brokolica
  • kapusta a kapustová zelenina
  • citrusy a bobuľoviny
  • paradajky
  • cibuľa a cesnak

Tepelnou úpravou sa neznehodnotia

Dobrá správa. Na rozdiel od niektorých vitamínov sa ich sila tepelnou úpravou nestratí, takže si ich môžete dopriať aj v rôznych iných úpravách ako len surové. Väčšina z nich je totiž termostabilná a nestratí sa pri vysokých ani nízkych teplotách. Poradie ich najvhodnejšej úpravy je nasledovné: surové, mrazené, varené v pare, varené vo vode, grilované, pečené a vyprážané.


Ktoré potraviny obsahujúce fytochemikálie máte v obľube vy? Podeľte sa o svoje názory s ostatnými čitateľmi v diskusii a vyhrajte víkendový pobyt alebo niektorú z ďalších cien v našej súťaži. Nezabudnite uviesť platnú emailovú adresu.

Zdroj: sxc.hu, sxc.hu, Nela

Odporúčame

Pri používaní tejto stránky dochádza k spracovaniu cookies, ktoré nám pomáhajú zvyšovať kvalitu služieb. Spracovaniu cookies zabránite zmenou nastavenia v internetovom prehliadači. Viac informácií

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close