Máte problém so spánkom? Odhaľte možnú príčinu a napravte zlozvyky, spať budete ako v bavlnke

spiaca žena

Užite si konečne pokojný spánok (Zdroj: GettyImages)

Spánok je nesmierne dôležitý pre zdravé fungovanie celého nášho organizmu. Mozog sa nemusí sústrediť na vedomie a upriamuje sa na iné dôležité chemické a fyziologické reakcie. Počas kvalitného spánku sa nám vylučujú hormóny, ako napríklad melatonín, ktorý vplýva na dodržiavanie biorytmu človeka. Ten je dôležitý napríklad pre zdravý krvný tlak.

Určite to poznáte aj na vlastnej koži. Keď pred spaním zjete ťažké a mastné jedlo, ráno sa necítite oddýchnutý. Preto sa tesne pred spánkom neodporúča konzumovať veľké porcie jedla. Avšak odborníci upozorňujú aj na to, že by sa nemalo cvičiť a piť alkoholické nápoje. Ak je to možné, vyhnúť sa treba aj liekom, ktoré narúšajú spánok.

Svetlo ani elektronika

Pre správne fungovanie biorytmu tela, by ste nemali zaspávať blízko elektronických zariadení a najmä žiadneho zdroja svetla. Práve ten môže narúšať zvýšenú syntézu melatonínu. Takéto svetlo totiž organizmus vyhodnocuje ako denné svetlo, a tak neuskutočňuje potrebné funkcie.

Stále treba mať na pamäti, že pravidelná fyzická aktivita prispieva ku kvalitnejšiemu spánku, a po lepšom spánku je tiež človek schopný vydať lepší výkon. „Telesná teplota po cvičení však môže zostať zvýšená aj jednu až dve hodiny, čo nie je pre spánok optimálne. Preto je dobré vykonávať fyzickú aktivitu najneskôr dve až tri hodiny pred spánkom,“ vysvetľujú hygienici.

Konzumácia alkoholu a jedla je klamlivá

Po požití určitého množstva alkoholu sa určite aj vám zaspáva omnoho lepšie. Zmysly sú otupené, koordinácia je oslabená a viečka sa nám zatvárajú samé. Alkohol patrí medzi sedatíva a po jeho požití človek zaspí rýchlejšie, no nevyvoláva prirodzený spánok a znižuje kvalitu spánku. Spôsobuje nočné budenie a je jednou z príčin porúch dýchania počas noci.

Veľké množstvo jedla spôsobuje tráviace ťažkosti, ktoré narúšajú spánok. Treba si však vedieť nájsť zdravú hranicu, pretože nie je dobré ani ísť spať veľmi hladný, keďže potom dochádza k ťažšiemu zaspávaniu. Príjem veľkého množstva tekutín môže spôsobiť časté budenie z dôvodu močenia. Odporúča sa piť maximálne hodinu pred spánkom a jesť minimálne tri hodiny pred odchodom do postele.

Triky na lepší spánok

Ak máte problémy so spánkom a vylúčili ste všetky vyššie spomenuté možnosti, máme pre vás niekoľko tipov. Pre dobrý spánok je potrebné zachovať si duševnú pohodu. Pomôcť môže meditácia alebo aromaterapia. Upokojujúce účinky má napríklad vôňa levandule alebo kamilky.

Mnohí zažívajú nekvalitný spánok najmä v lete pri vysokých horúčavách. V tomto prípade môže byť účinná takzvaná egyptská metóda. Spočíva v jemnom navlhčení plachty, ktorou sa prikryjete namiesto paplóna. Pozor, nemala by byť mokrá, aby ste neprechladli. Navlhčiť ju môžete napríklad rozprašovačom vody na kvety.


Plní elánu aj na Facebooku: Buďte v obraze a nenechajte si ujsť už žiadny zaujímavý článok

Zdroj: TASR, plnielanu.sk

Odporúčame

Pri používaní tejto stránky dochádza k spracovaniu cookies, ktoré nám pomáhajú zvyšovať kvalitu služieb. Spracovaniu cookies zabránite zmenou nastavenia v internetovom prehliadači. Viac informácií

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close