Vedci dvíhajú varovný prst: Rúška môžu ovplyvniť správne učenie a vývoj detí

Deti v škole

Deti by mohli mať v budúcnosti problém (Zdroj: Freepik/freepik)

Deti vo veku od troch do piatich rokov majú problém s rozpoznávaním emócií u ľudí, ktorých tváre sú prekryté rúškami. Vyplýva to zo štúdie zverejnenej minulý mesiac vo vedeckom časopise Frontiers in Psychology. Nosenie rúšok v rámci prevencie spojenej s ochorením COVID-19 môže ovplyvniť správny vývoj schopností detí v oblasti učenia sa sociálnej interakcii. Upozorňuje na to tím vedcov z Talianskeho technologického inštitútu pod vedením Monici Goriovej.

Prekvapivé výsledky

Vedci pripravili kvíz obsahujúci obrázky ľudí s rúškami alebo bez nich. Následne ich na počítači, tablete alebo smartfóne ukázali 119 jednotlivcom. Medzi nimi bolo 31 detí vo veku od troch do piatich rokov, 49 detí vo veku od šesť do osem rokov a 39 dospelých vo veku od 18 rokov do 30 rokov. Títo dobrovoľníci sa mali následne, buď sami alebo s pomocou rodičov, pokúsiť rozpoznať výrazy tváre ľudí s rúškami alebo bez nich. Tieto tváre vyjadrovali rôzne emócie, ako je šťastie, smútok, strach a hnev.

Výsledky ukázali, že iba v 40 percentách dokázali deti vo veku od troch do piatich rokov u ľudí s rúškami schopné rozpoznať výrazy ich tváre vyjadrujúcej šťastie a smútok. U detí vo veku od 6 do 8 rokov to bolo 55 až 65 percent a u dospelých 70 až 80 percent. Vo všeobecnosti však pri obrázkoch ľudí s rúškami vykazovali všetky vekové skupiny určitú mieru ťažkostí pri interpretácii ich emócií. Pri zvyšných dvoch emóciách boli výsledky lepšie, no najväčšie problémy s ich rozpoznávaním mali opäť predškoláci.

Detský mozog sa dokáže adaptovať

Talianski výskumníci svojou štúdiou nadviazali na spoločný dokument Svetovej zdravotníckej organizácie a Detského fondu OSN. Tie vo svojom manuáli neodporúčajú nosenie rúšok pri kontakte s deťmi v predškolskom veku. V prípade starších detí navyše Svetová zdravotnícka organizácia odporúča starostlivo zvážiť prínosy nosenia rúšok v porovnaní s ich možnými rizikami, ktoré by mohli zahŕňať sociálne a psychologické problémy a ťažkosti s komunikáciou a učením.

Predškoláci síce nosenie rúšok nemajú povinné, no deti sa s ich nosením stretávajú v rôznych každodenných situáciách.  „Experiment sa uskutočnil v prvých fázach pandémie roku 2020, v čase, keď boli rúška pre všetkých niečím novým. Detský mozog je ale vysoko flexibilný a v súčasnosti vykonávame testy, aby sme zistili, či už deti dokážu emóciám porozumieť lepšie alebo nie,“ uviedla Goriová.

Zdroj: TASR
Odporúčame