Schudnite a dostaňte sa do formy: Začnite s behom ešte dnes podľa našich tipov!

bežec

Thinkstock.com

Slnko svieti, leto je o chvíľu tu a možno aj vy premýšľate, ako sa dostať do formy. Čo tak vyskúšať beh? Patrí medzi najprirodzenejšie formy pohybu človeka, je jednoduchý a v porovnaní s inými športmi aj finančne nenáročný – behať môžeme takmer všade. Ide o skvelú prevenciu proti civilizačným ochoreniam ako cukrovka či obezita. Nuž a nezanedbateľný je tiež z hľadiska redukcie telesnej hmotnosti. Keďže pri ňom pracujú veľké svalové skupiny, zaručí vám v porovnaní s izolovanými cvikmi väčší energetický výdaj.

Ako začať s behom, tak, aby ste pri ňom vytrvali a mohli sa tešiť z jeho priaznivých účinkov, vám poradí Gábor Sillík, tréner z bratislavského FitCampu.

1. Berte ohľad na svoju postavu

Behaniu by sa mali podľa trénera venovať len osoby s ľahšími stupňami obezity. Pre vyššie stupne by som odporúčal začať s chôdzou, aby sa organizmus postupne adaptoval na takýto typ zaťaženia.

2. Dodržte zásadu postupnosti

,,Uvediem príklad, na začiatok začneme behať 2-3x týždenne v intervale 15-30 minút a postupne tento cyklus zvyšujeme na 3-5 dní v týždni a zároveň predlžujeme aj čas trvania behu. Uvedený príklad je len ilustračný, nakoľko u každého človeka je to individuálne a intenzita bežeckého tréningu závisí od východiskovej úrovne jedinca,“ vysvetľuje Gábor Sillík.


Mohlo by vás zaujať: Behanie verzus chôdza: Čo je lepšie pre vaše zdravie a čo pre postavu?


3. Neprežeňte to

Dôležité je dodržiavať zásadu primeranosti. Nedávajte si hneď nereálny cieľ a neprežeňte to hneď na začiatku, aby ste sa „neodpálili“.

4. Tá správna obuv

,,Podstatné je, aby bola ľahká, pružná a pevná. V tvrdej obuvi, ktorá nie je určená na beh, sa vytvárajú oveľa väčšie tlaky na naše kĺby, hlavne na kolenný kĺb,“ upozorňuje tréner.

5. Nepodceňujte techniku

Podľa skúseností Gabriela Sillíka má mnoho ľudí zafixovanú zlú techniku behu a behá cez päty a nie cez prednú časť chodidla, čím sa vytvárajú ešte väčšie tlaky na kĺby dolných končatín, v ktorých sa tak po čase môžu začať prejavovať bolesti. Behajte cez prednú časť chodidla (pozor, nie na špičky)! Bežíme so vzpriameným trupom a nie v záklone, ramená a ruky sú uvoľnené a robia uvoľnené pohyby, kolená ťaháme smerom hore.


Mohlo by vás zaujať: Účinné chudnutie po 45-ke: Začať úpravou stravy či radšej cvičením?


6. Ideálny terén

Zo zdravotného hľadiska je podľa trénera najvhodnejšia tráva, lebo je najmäkšia a šetrí kĺby. ,,Ak však máme kvalitnú obuv a správnu techniku behu, tak tartan, antuka alebo lesný chodník sú tak isto vhodné. Ľahký aeróbny beh alebo výklus po betóne nevadí, ale behy vyššej intenzity príp. šprinty po betónovom povrchu neodporúčam,“ konštatuje Gabriel Sillík.

7. Pravidelnosť je základ

Ak chcete, aby sa pozitívne účinky naozaj prejavili, mali by ste behať minimálne 3 krát do týždňa.

8. Beh naboso – áno alebo nie?

,,V behu naboso nevidím žiaden problém, nakoľko nás prirodzene vedie k tomu, aby sme behali cez prednú časť chodidla, čo je technicky správne. Musíme si však, samozrejme, vybrať vhodný povrch pre tento typ behu. Určite neodporúčam šprinty naboso. Ak, tak jedine v piesku, čo je veľmi vhodné pre náš stabilizačný systém,“ uzatvára Gabriel Sillík.


Mohlo by vás zaujať: Všetkého veľa škodí: Koľko behu týždenne vám naozaj prospieva?


Zabehajte si v júni!

Ak sa vám beh zapáči, môžete sa v júni zúčastniť charitatívno športového podujatia pre bežcov aj nebežcov – Tesco Behu pre život. Trať dlhú štyri kilometre môžu bežci prebehnúť alebo prejsť spolu s kočíkmi alebo zvieracími miláčikmi. Každý účastník dostane na štarte tričko a balíček od partnerov behu, v cieli medailu a občerstvenie. Cena štartovného pri online registrácii/na mieste: deti od 6 do 15 rokov 3/4 eurá, 6/7 eur a 12/14 eur pre rodinu. Behať sa bude v  Nitre (7. 6. od 11:00 hod.), Banskej Bystrici (8. 6. od 11:00 hod.), Košiciach (14. 6. od 11:00 hod.), Žiline (15. 6. od 11:00 hod.), Prešove (21. 6. od 11:00 hod.) a v Bratislave (28. 6. od 11:00 hod).


Ako ste s behom začínali vy? Máte nejaké tipy? Napíšte ostatným čitateľom v diskusii.

Zdroj: Thinkstock.com, Thinkstock.com, Maroš

Odporúčame

Pri používaní tejto stránky dochádza k spracovaniu cookies, ktoré nám pomáhajú zvyšovať kvalitu služieb. Spracovaniu cookies zabránite zmenou nastavenia v internetovom prehliadači. Viac informácií

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close