Solíte jedlo ešte pred ochutnaním? Ak chcete mať bystrú myseľ, prestaňte!

soľ

photl.com

Aj vy siahate po soľničke pričasto? Potom by ste mali zvýšiť pozornosť – nasledujúce slová sú adresované práve vám. S nadmerným množstvom soli sa totiž vo vyššom veku nezahrávate len s rýchlejším vznikom srdcovo-cievnych ochorení – ohrozujete aj funkcie svojho mozgu.

Soľ nie je vždy nad zlato

Podľa Svetovej zdravotníckej organizácie (WHO) by sme denne mali skonzumovať maximálne 5 – 6 gramov soli, čo predstavuje množstvo, ktoré sa zmestí na malú kávovú lyžičku. Skutočnosť je však taká, že súčasná populácia, Slovensko nevynímajúc, to so solením pri varení či priamo na tanieri poriadne preháňa. Zatiaľ čo v minulosti kuchynská soľ predstavovala vzácnu obchodnú komoditu, dnes sa zo soľničiek sype priam neuvážene. Výsledok? Čakárne internistov praskajú vo švíkoch.


Mohlo by vás zaujať:


Čo všetko vám soľ môže privodiť?

Bez soli, odbornejšie chloridu sodného, by človek dlho nevydržal. Toto biele dochucovadlo totiž obsahuje až 40% sodíka, ktorý je nevyhnutný pre správne hospodárenie organizmu s vodou. Jeho nadbytok má však pre telo rovnako negatívne následky ako nedostatok. Presáľanie vedie k zvýšenému krvnému tlaku, ktorý je odrazovým mostíkom pre vznik kardiovaskulárnych ochorení a nebezpečenstvo infarktu či mozgovej príhody. Nadmerný príjem sodíka zároveň vedie k tvorbe obličkových kameňov, k obezite a k zadržiavaniu vody v tele. K množstvu negatívnych dopadov sa pridal ďalší strašiak – zhoršenie poznávacích funkcií mozgu.

Soliť treba s rozumom – doslova

K spomínaným záverom prišli kanadskí vedci, ktorí do svojho výskumu zapojili viac než 1200 zdravých seniorov vo vekovom rozmedzí 67 – 84 rokov. „Výsledky našej štúdie preukázali, že prehnané solenie v kombinácii s nízkou mierou cvičenia výrazne poškodzovali poznávacie schopnosti starších dospelých,“ uviedol zástupca vedeckého tímu z Quebecu. Podľa jeho slov ide o jeden z prvých dôkazov, že nadmerné množstvo sodíka v organizme má za následok oslabenie duševného zdravia. Varovný prst pritom vraj treba zdvihnúť predovšetkým v prípade čipsov a iných podobných dobrôt, ktoré si tak často doprajeme najmä pred televízorom.


Mohlo by vás zaujať:


Každá minca má dve strany

O tom, že všetko nie je absolútne jednoznačné, svedčí pomerne čerstvá európska štúdia. Podľa belgických vedcov, ktorí osem rokov skúmali takmer štyri tisícky Európanov bielej pleti, totiž prílišné solenie takmer vôbec neovplyvňuje vznik srdcovo-cievnych ochorení. Pýtate sa, čo si z toho vybrať? Dôležité je nájsť vo všetkom tú správnu mieru a pokryť každodenné potreby organizmu. Zbytočne však zdravie pokúšať rozhodne netreba.ohrozuje


Koľko solíte vy? Všimli ste si na sebe negatívne známky priveľkého príjmu soli? AKo sa vám podarilo jej príjem znížiť? Napíšte do diskusie alebo sa poraďte s ostatnými čitateľmi.
 

Zdroj: photl.com, Emma

Odporúčame

Pri používaní tejto stránky dochádza k spracovaniu cookies, ktoré nám pomáhajú zvyšovať kvalitu služieb. Spracovaniu cookies zabránite zmenou nastavenia v internetovom prehliadači. Viac informácií

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close