Spíte menej ako 6 hodín denne? Pozrite, čo robíte svojmu telu

Žena

thinkstockphotos.com

Aj keď všetci vieme, že spánok je pre náš organizmus dôležitý, v súčasnej hektickej dobe ho akosi zanedbávame. Venujeme mu ešte menej priestoru, ako je požadované minimum a ani to si poriadne neužijeme. Nedostatok spánku však neradno brať na ľahkú váhu. Pozrite sa, čo vám môže spôsobiť.

Odolný organizmus si do veľkej miery dokážeme vytvoriť sami – kombinujeme otužovanie, fyzickú námahu či vyváženú stravu. Problémom však je, že občas zabúdame na výdatný spánok, ktorý je základnou zložkou pri tvorbe imunity. Náš organizmus totiž potrebuje čas na oddych, regeneráciu a nápravu poškodených buniek. Telo si všetko pamätá, takže ak zanedbávate spánok, môže vám to neskôr (a väčšinou v najmenej príhodný čas) rafinovane vrátiť.

Dlhší a zdravší život

Nedostatok spánku v prvom rade zvyšuje riziko srdcovo cievnych chorôb a infarktu. Málo spánku totiž zosilňuje aktivitu nervového systému, čo v kombinácii s vysokým krvným tlakom skutočne nerobí v tele dobrotu. Najväčšie riziko teda hrozí tým, čo nielen málo spia, ale zároveň im tlak neklesá ani v noci. Preto vedci odporúčajú, aby sa lekári zaujímali pri prehliadkach aj o dĺžku spánku pacientov. Nedostatok spánku tiež znižuje priemernú dĺžku života, a to až o 12% práve u tých ľudí, ktorí spia denne menej ako šesť hodín.


Mohlo by vás zaujať: Desatoro zdravého spánku: Dodržiavajte ho a ráno budete ako rybička


Zo žien spraví hysterky, u mužov vyvolá agresivitu

Aj keď nedostatok spánku nezapríčiňuje priamo psychické poruchy, sú jeho nepriamym dôsledkom, keďže vplýva na emócie ako ženské, tak aj mužské. V hlbokom spánku sa mozgová kôra, ktorá zodpovedá za pamäť, myslenie či jazyk, obnovuje. Keďže ženy väčšinou robia viac vecí naraz, je na zotavenie potrebný dlhší čas. Vedci na univerzite v Severnej Karolíne zistili, že depresiami a hnevom trpia najmä ženy, ktoré nespia dostatočný počet hodín.

V prípade mužského pokolenia ide skôr o vyvolanie agresivity. Po prebdenej noci je skutočný stav muža  rovnaký, ako keď alkoholik vypije 1 dcl tvrdého alkoholu. Veď si len predstavte, ako reaguje vaša poriadne nevyspaná polovička, keď sa ocitne v cestnej premávke.

Vyspite sa do krásy

Už staré mamy vám isto vravievali, že ku kráse potrebujete spánok ako soľ. Označenie „vyspať sa do ružova“ má veru dosť do seba, starnutie pleti totiž veľmi súvisí aj so správaním jej majiteľa. Práve spánok sa zaradil medzi najdôležitejšie faktory, ktoré ovplyvňujú pleť. Jeho nedostatok sa stal akýmsi pleťovým zločincom, ktorý dokáže na našej tvári spraviť dostatočnú a nenapraviteľnú škodu.


Mohlo by vás zaujať: Dary prírody pre lepší spánok: Prehazdovanie sa na posteli s nimi nehrozí!


Bez spánku kilá dole nepôjdu

Pokiaľ sa usilujete zdravo chudnúť, nedostatok spánku vám v tom nepomôže. V momente, keď zaspíme, sa naše telo rozbehne a regeneruje poškodené bunky. Škodlivé látky, ktoré v tele zostali po zle strávenej potrave sa odvádzajú von lymfatickým systémom. Ten ale na svoju činnosť potrebuje pokoj a energiu, ktorú čerpá práve z tukových zásob. Takže čím viac spíte, tým ich oveľa viac dokáže spotrebovať. Možno ste si už všimli, že ručička na váhe bola ráno na sympatickejšom čísle ako večer predtým. Takisto z tela počas spánku zmizne približne pol litra vody. Na druhej strane to však ani so spánkom nepreháňajte. Keď budete vyspávať oveľa viac, ako je to vhodné, bude vás po prebudení čakať obrovský hlad. Nuž, a viete, ako to s takým hladom chodí.

Nevyspíte sa, nebudete nič vedieť

To, že ak si ľahneme na knihy, všetko sa z nich počas spánku naučíme, samozrejme, neplatí. No jedno je isté: pokiaľ málo spíme, strácame svoje schopnosti a kreativitu. Nevyspatí ľudia nevedia reagovať na stresové situácie, neudržia si chladnú hlavu, prepadávajú panike. Preto pred dôležitou schôdzkou spánok rozhodne nepodceňujte.


Koľko hodín spánku si denne doprajete vy? Napíšte ostatným čitateľom v diskusii pod článkom.

Zdroj: thinkstockphotos.com, thinkstockphotos.com, Mária

Odporúčame

Pri používaní tejto stránky dochádza k spracovaniu cookies, ktoré nám pomáhajú zvyšovať kvalitu služieb. Spracovaniu cookies zabránite zmenou nastavenia v internetovom prehliadači. Viac informácií

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close