Stop prebdeným nociam: Zaspávajte aj bez počítania ovečiek!

nespavosť

sxc

Predstavuje pre vás pojem „vyspaný do ružova“ len akúsi nič nehovoriacu metaforu? Potom vedzte, že problémovým spánkom rozhodne netrpíte sami. Nespavosť v najrôznejších stupňoch sa totiž prejavuje v čoraz vyššom počte spální. Vyskúšajte preto zopár rád, ako si v noci odpočinúť aj bez zdĺhavého prehadzovania sa. Za pokus to určite stojí!

Čo je vlastne považované za nespavosť?

Nespavosť v prenesenom zmysle slova nemusí znamenať, že človek celú noc ani na chvíľu nezažmúri oko. Do tejto diagnózy spadajú všetky ťažkosti od zaspávania, cez prerušované snívanie až po včasné prebúdzanie sa. Všetko z vymenovaného je však vysoko individuálne. „Moja mama už od piatej ráno buntoší ako čiperka. Ja sa ani po osemhodinovom spánku na vstávanie ešte necítim,“ podelil sa o svoje skúsenosti čitateľ Peter (41). Za nespavosť sa teda považuje každý druh nočného odpočinku, pri ktorom sa telo nedokáže dostatočne zregenerovať. Jeho prejavom je znížená psychická výkonnosť a negatívny vplyv na vnútornú vyrovnanosť človeka.


Tiež by vás mohlo zaujať: Ako na nás vplýva Mesiac – mýty a fakty


Biorytmus nepustí

To, že organizmus každého z nás je skonštruovaný inak, jednoznačne platí aj pri potrebe dostatočného množstva spánku. Zatiaľ čo niekomu v posteli stačí od štyroch do šiestich hodín, iný sa aj po siedmich cíti dolámaný. A existujú dokonca spáči, ktorí ku fungovaniu v bežný pracovný deň vyžadujú takmer deväť hodín spánku. Zdá sa vám to prehnané? Zlatý štandard v tomto prípade nejestvuje. Jediným účinným receptom, ako sa ráno cítiť fit, je totiž načúvanie vlastnému telu.


Tiež by vás mohlo zaujať: Zle spávate? Môže za to osamelosť!


Najskôr zistite príčinu

Aby ste nespavosť dokázali vyhnať zo spálne, nevyhnutne musíte odhaliť, prečo k nej vlastne dochádza. Príčina sa pritom môže schovávať za bohatou škálou faktorov, ktoré nás denne ovplyvňujú. Či už je to prílišná psychická záťaž, úzkostné stavy, konzumácia nadmerného množstva kávy a alkoholu alebo nevhodná miestnosť. Nezriedka za zlou kvalitou spánku stoja tiež iné zdravotné komplikácie, bolesť, prípadne užívanie niektorých liekov. Ak si v tomto smere nie ste istí, neváhajte sa obrátiť na odbornú pomoc. Tú najskôr vyhľadajte u obvodného lekára. Aj bez jeho odporúčania však môžete navštíviť čoraz rozšírenejšie centrá spánku.


Tiež by vás mohlo zaujať: Po stopách najčastejších povier alebo 10 mýtov o zdraví


Predtým, ako vám odborník vypíše recept

Aj keď najúčinnejšiu zbraň proti nespavosti ešte stále predstavuje medikamentózna liečba, skúste svoju situáciu zvládnuť najskôr bez liekov. Hypnotiká si na odporúčanie lekára predsa môžete v lekárni vyzdvihnúť kedykoľvek. S týmito receptami to však možno pôjde aj bez piluliek:

  • pár hodín pred plánovaným spánkom vylúčte akékoľvek povzbudivé nápoje – energetické, čaj, kávu, alkohol
  • snažte sa nepreťažovať vylučovací systém nadmerným množstvom tekutín – ušetríte si nočné nutkanie na močenie
  • vyhoďte zo spálne televízor, počítač aj notebook
  • unavte sa čítaním knihy, časopisu, prípadne manuálnou prácou
  • spálňu pred spaním vyvetrajte a zbytočne ju neprekurujte – 18 až 21 stupňov úplne postačí
  • vyhýbajte sa spánku v popoludňajších hodinách
  • vyskúšajte sprchu kombinovaním teplej a studenej vody
  • relaxujte, meditujte, venujte sa vlastnému vnútornému svetu
  • na spánok vás príjemne naladí pohár teplého mlieka, prípadne čaj z levandule a medovky
Zdroj: sxc, sxc, Emma

Odporúčame

Pri používaní tejto stránky dochádza k spracovaniu cookies, ktoré nám pomáhajú zvyšovať kvalitu služieb. Spracovaniu cookies zabránite zmenou nastavenia v internetovom prehliadači. Viac informácií

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close