Trápi vás smútok a ste bez nálady? Vyškrtnite zo stravy nezdravé tuky!

Muž

sxc.hu

Zdá sa vám, že máte často depresiu, nič sa vám nechce, ste podráždení a ešte k tomu unavení, alebo v ničom nevidíte zmysel? Možno nie je na vine váš život, práca alebo počasie, ale práve strava bohatá na tuky. Španielski vedci vykonali rozsiahlu štúdiu na základe ktorej zistili, že za vašimi negatívnymi myšlienkami môže stáť práve zlá životospráva.

Výskum, ktorý uskutočnili vedci v Navarre a Las Palmas potvrdil súvislosť medzi konzumáciou tukov a vznikom depresie. Vedci skúmali 12 000 dobrovoľníkov po dobu šiestich rokov, kedy analyzovali ich stravovacie a životné návyky. Pred začiatkom výskumu netrpel depresiami ani jeden účastník. Po skončení výskumu vedci napočítali až 657 osôb, ktoré ochoreli na depresiu.

Za všetko môžu tuky

Vinníkom týchto problémov sú tuky a to najmä tie, ktoré sú vyrábané priemyselne, ako aj nasýtené tuky. Tie sa nachádzajú najmä v pečive a v jedlách, ktoré sú vo veľkom množstve produkované fastfoodmi, resp. reštauráciami s rýchlym občerstvením. Nezdravé mastné jedlá teda nespôsobujú „len“ obezitu a kardiovaskulárne ochorenia, ale podľa najnovších zistení aj depresívne stavy.


Tiež by vás mohlo zaujať: Trápia vás bolesti alebo depresia? Vyskúšajte biolampu


Riziko sa zvyšuje až o 48 %

Podľa tohto výskumu sa riziko, že sa u vás objavia depresie, zvyšuje až o 48 %. S narastajúcim príjmom nezdravých tukov, narastá prirodzene aj riziko vzniku tohto nervového ochorenia. Ak sa chcete problémom takéhoto typu vyhnúť, skúste namiesto fastfoodu odskočiť radšej na zdravý šalát, rybu alebo kuracinku.

V USA to môže byť ešte horšie

Vedci pritom skúmali iba stravovanie Európanov, ktorí sa stravujú lepšie, než napríklad Američania. Európania prijímajú v strave veľa olivového oleja, rastlinné oleje, ryby a málo nebezpečných trans–tukov (trans-mastných kyselín). V Amerike, kde je životospráva omnoho horšia a kde sa priemerne konzumuje až šesťnásobne viac trans-tukov, je situácia podľa týchto vedcov pravdepodobne katastrofálnejšia.


Tiež by vás mohlo zaujať: Recept proti depresii: Vypnutý televízor a cvičenie


Ktoré tuky sú zlé a ktoré dobré?

  • Nenasýtené tuky – hovorí sa o nich ako o dobrých tukoch. Nachádzajú sa najmä v olivovom oleji, mandliach, tučných rybách alebo sóji.
  • Omega-3 mastné kyseliny – tieto sú pre naše telo prospešné, ale problémom je, že v strave ich prijímame menej, ako by sme mali. Nachádzajú sa napríklad v rybách, vo vlašských orechoch, mandliach alebo v ľanovom oleji.
  • Nasýtené tuky – týmto tukom sa radšej vyhnite, pretože spôsobujú srdcovo-cievne ochorenia a zvyšujú hladinu cholesterolu krvi. Nájdeme ich najmä v bežne konzumovaných potravinách živočíšneho pôvodu, napríklad v mastnom mäse, vaječných žĺtkoch, masle, alebo tučných syroch.
  • Trans-tuky – ich konzumácia nemá nijaké výhody. Odborníci na srdcovo-cievne ochorenia odporúčajú konzumovať denne maximálne 2 gramy týchto tukov, resp. najlepšie je ich nekonzumovať vôbec. Trans-tuky predlžujú trvanlivosť potravín a nájdeme ich napríklad v trvanlivých koláčoch, alebo keksoch, ale nachádzajú sa aj v margarínoch a najmä vo vyprážaných jedlách.
Zdroj: sxc.hu, sxc.hu, Oliver

Odporúčame

Pri používaní tejto stránky dochádza k spracovaniu cookies, ktoré nám pomáhajú zvyšovať kvalitu služieb. Spracovaniu cookies zabránite zmenou nastavenia v internetovom prehliadači. Viac informácií

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close