Všetkého veľa škodí: Koľko behu týždenne vám naozaj prospieva?

behanie

Thinkstock.com

Behom sa mnohí z nás udržiavajú vo forme a nedajú na tento šport dopustiť. Čo sa však týka jeho blahodarných účinkov na zdravie, nič zrejme nie je také ružové, ako sa na prvý pohľad zdá. Priveľa behu vraj dokonca môže byť jedným z klincov do rakvy. Koľko teda behávať, aby sa vaše telo tešilo najmä z benefitov tohto pohybu?

Počasie je zo dňa na deň príjemnejšie a tak nečudo, že sa parky a tichšie cestičky zapĺňajú bežcami. Beh nie je drahý, netreba sa ho učiť, nevyžaduje špecifické podmienky, človeku často stačia len tenisky, cesta a športové oblečenie… nehovoriac o prospešnom vplyve na zdravie. Niet divu, že je nielen v našich končinách taký populárny. Ani s behom sa to však nemá veľmi preháňať.


Mohlo by vás zaujať: Udržte sa štíhli a vo forme aj vo vyššom veku: Začnite s behom už dnes!


Prirýchlo a priďaleko nie

Viacero predošlých štúdií naznačovalo, že ľudia, ktorí prebehnú viac ako približne 32 kilometrov za týždeň priemernou rýchlosťou 12 km/h alebo rýchlejšie majú kratší život ako tí, ktorí behajú na menšie vzdialenosti a pomalšie. Podobné výsledky minulý rok prezentovali dánski vedci.  V rámci Copenhagen City Heart Study prezentovali výsledky svojej tridsaťročnej práce, počas ktorej sledovali takmer 1900 bežcov. Zistili, že tí, ktorí behali pomalšie a do 2,5 hodiny za týždeň žili o šesť rokov dlhšie ako aktívnejší športovci behajúci dlhšie a rýchlejšie. Zdá, že pri takomto „zaberáku“ sa strácajú pozitívne účinky, ktoré beh na telo má.

Naozaj ide o beh

Najnovšie sa tomuto problému venoval kardiológ Martin Matsumura z Kardiovaskulárneho výskumného inštitútu v Pensylvánii. Chcel zistiť, či v predchádzajúcich štúdiách nehrali úlohu skôr iné faktory v živote rýchlych a vytrvalých bežcov. Zameral sa preto na 3800 milovníkov tohto športu a preskúmal ich zdravotný stav a životný štýl.

Sústredil sa na zdravotnú históriu, zlozvyky ako fajčenie, branie liekov, no nenašli žiadneho spoločného menovateľa. Jediné, v čom sa skupiny ľahších a náruživejších bežcov odlišovali bola práve dĺžka a rýchlosť behu. Trochu paradoxným zistením však bolo, že práve skupina menej aktívnych bežcov, ktorá sa dožíva vyššieho veku, berie viac liekov proti bolesti. Inak sa zdá, že faktorom zapríčinujúcim rýchlejšiu smrť aktívnejších bežcov oproti menej aktívnym ostáva práve priveľmi intenzívny beh.


Mohlo by vás zaujať: Behanie verzus chôdza: Čo je lepšie pre vaše zdravie a čo pre postavu?


Koľko je teda ideálny čas?

Matsumura prirodzene neodsudzuje beh ako taký. V správnom množstve a intenzite podľa jeho názoru určite má priaznivý efekt na zdravie. Podľa jeho názoru však stačia maximálne 2-3 hodiny týždenne (čiže pre každodenných bežcov okolo 20 minút denne). Stále ide o väčšie množstvo tohto typu aktivity, ako je minimum odporúčané americkým Centrom pre prevenciu chorôb, ktoré ľuďom radí venovať sa podobnej aktivite aspoň 75 minút týždenne. Ideálne zrejme bude aj prispôsobiť tempo behu a preradiť na o niečo nižšie otáčky.


Koľko beháte vy? Aká rýchlosť vám najviac vyhovuje? Napíšte ostatným čitateľom v diskusii.

Zdroj: Thinkstock.com, Thinkstock.com, Maroš

Odporúčame

Pri používaní tejto stránky dochádza k spracovaniu cookies, ktoré nám pomáhajú zvyšovať kvalitu služieb. Spracovaniu cookies zabránite zmenou nastavenia v internetovom prehliadači. Viac informácií

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close