Ako naštartovať auto v zime? Toto musíte urobiť a motor naskočí!

Štartovanie auta v zime

Čo robiť, ak vám v zime nenaštartuje auto? (Zdroj: GettyImages)

Počas zimných mesiacov nedostáva poriadne zabrať len váš organizmus, ale najmä vaše auto. Ak ho nemáte pravidelne garážované, môžete mať po chladnej noci problém naštartovať. Tieto neduhy majú nové aj staršie modely áut, aj keď je pravdou, že tie novšie sú vďaka technológiám a batérii o niečo menej náchylnejšie. Ako v zime naštartovať a ako sa starať o auto po štarte?

V článku sa dočítate:

Štart bez problémov

Niektorí si mylne myslia, že najprv by ste mali očistiť svoje auto a až potom ho štartovať. Môžete to, samozrejme, urobiť, no pripravujete sa o čas. Ak chcete efektívne zohrievať auto, mali by ste ho najprv naštartovať. Všetky autá, dokonca aj nové modely, trpia, keď po naštartovaní v chladnom počasí ihneď vyrazíte na cesty.

Pred samotným štartovaním nechajte kľúč otočený v zapaľovaní aspoň päť sekúnd. Auto následne štartujte. Keď nenaskočí po prvýkrát, skúste dlhšie stúpať na spojku – pomáha to najmä pri starších autách. Motor potrebuje chvíľku na to, aby v ňom stuhnutý olej začal prúdiť. Keď nabehlo, môžete sa pustiť do čistenia.

1. Po naštartovaní zapnite kúrenie a vyhrievanie

Kým po naštartovaní sedíte v aute, urobte v jeho interiéri zopár úkonov. Samozrejmosťou by malo byť zapnutie kúrenia ma maximum a pri plnom fúkaní ventilátora. Ďalej zapnite vyhrievanie zadného okna (prípadne aj predného) a ak disponujete aj vyhrievaním sedadiel a volantu, zapnite aj tie.

Sedadlá a volant vyhrievajte aj v prípade, že ich po pár minútach (teda pred štartom) vypnete. Teplé objekty totiž rýchlejšie vyhrejú vzduch v interiéri auta. V prípade, že po naštartovaní kolíšu otáčky (pod 800) a motor nepríjemne drhne, skúste na neutrále jemne pridať na pár sekúnd, aby sa ustálili. Znova zdôrazňujeme, že sa to deje najmä starším autám.

2. Od snehu aj ľadu očistite celé auto

Teraz môžete vystúpiť z auta, vziať do ruky škrabku s metličkou a začať čistiť. Nezabúdajte, že očistiť musíte celé auto – teda aj kapotu a strechu. Na jednej strane ide o vašu zákonnú povinnosť, na druhej by ste určite nechceli, aby sa vám pri zabrzdení sypal sneh na predné sklo či aby odletel na auto za vami.

👉 MOHLO BY VÁS ZAUJÍMAŤ:
Najlepší wellness a saunovanie na Slovensku: Tu sa budete cítiť ako v bavlnke, uplatníte si aj príspevok!

Samostatnú starostlivosť venujte čelnému sklu. Určite ho nestačí očistiť od ľadu len na polovici vodiča, nakoľko vám takéto sklo znižuje zorný uhol. Taktiež si overte, či nie sú stierače primrznuté. Nezabudnite ani na oškrabanie ľadu z osvetlenia – predného, zadného aj bočného.

3. Čelné sklo zvnútra vysušte

Ak ste auto zvonku očistili, môžete sa už vrátiť do interiéru. Ten by mal byť o niečo teplejší ako vonkajšia teplota, nakoľko kúrenie už začína vyhrievať. V takom prípade sa bežne stáva, že čelné sklo je zvnútra zarosené. Vodiči, ktorí nemajú vyhrievanie predného skla, musia zvoliť funkciu ventilátora, ktorá fúka na spomínané čelné sklo.

Je vhodné mať v aute handričku alebo starší kúsok oblečenia, aby ste sklo od rosy očistili, no nie vždy to funguje – najmä ak je interiér auta stále pomerne chladný a vlhký. Preto musíte čo najrýchlejšie začať kúriť teplým vzduchom. Toto silné kúrenie však pred jazdou vypnite, nakoľko vysušuje nosovú dutinu.

4. Osvetlenie

Ešte pred jazdou skontrolujte, či máte zapnuté denné svietenie, prípadne aj hmlovky. Chladné rána bývajú často hmlisté a aj keď to tak nemusí v mestách či obciach vyzerať, na medzimestských cestách sa hmla drží niekedy aj celý deň. Aj pri dobre viditeľnosti nezabúdajte na denné osvetlenie – znova jednak kvôli zákonnej povinnosti, no najmä pre vašu vlastnú bezpečnosť.

5. Pomalý rozbeh

Aj keď je auto už zohriate, rozhodne s ním prvé metre jazdite pomalšie. Nezačínajte štýlom brzda-plyn, rýchlosti raďte pomaly a aspoň prvý kilometer si dávajte načas. Motor už môže byť zohriaty, ale prevádzkovú teplotu potrebujú aj iné komponenty auta. Teplotu auta viete sledovať aj na palubovej doske – zvyčajne je označovaná modrou kontrolkou.

 

Zobraziť tento príspevok na Instagrame

 

Príspevok, ktorý zdieľa Cool-mania Eshop® (@coolmania.eu)

Problémový štart

V chladných mesiacoch a najmä po pár dňoch nečinnosti nemusí vaše auto naštartovať bez problémov. Problémy majú najmä staré a dlho odstavené modely, ktoré negarážujete. Zvyčajne je na vine vybitá alebo príliš chladná batéria. Aj tu však máme pre vás zopár rád, čo v takom prípade robiť.

👉 MOHLO BY VÁS ZAUJÍMAŤ:
Začínate strácať pamäť a zle spávate? Na vine môže byť mozgová hmla

1. Kontrola napätia batérie

Po neúspešnom štartovaní auta by ste mali skontrolovať, či nie je problém s batériou. Nájdenie zdroja problému je totiž jeho polovičné riešenie a slabá batérie je ním vo väčšine prípadov. Napriek tomu, že nové batérie sa označujú ako bezúdržbové, neverte tomu. Síce nemusíte kontrolovať hustotu elektrolytu, musíte ale pravidelne sledovať jej napätie.

Malo by byť vyššie ako 12,5 V – ak nie je, je nutné ho dobiť. Takéto auto naštartujete len veľmi ťažko a ani jeho bezproblémová prevádzka nie je zaručená. Pravidelne by ste mali dobíjať nielen batérie v aute, ale aj mimo neho, ktoré len skladujete. Časom strácajú napätie, aj keď ich nepoužívate.

2. Netrápte auto ani batériu

Mnohí robia chybu, keď najprv zapínajú vyhrievanie, rádio, ventilátor či svietenie. Najprv by ste mali auto naštartovať. V prípade, že vám to nejde, uistite sa, že iná elektronika, ktorá by mohla odoberať z batérie auta pred jeho naštartovaním, je vypnutá.

Ak nejde naštartovať ani na piatykrát, nepokúšajte sa o to znovu. Batérii môžete ešte viac ublížiť. V tomto prípade je už nutné vstúpiť z auta a venovať sa samotnej batérii. Teplota pod -10 °C totiž znižuje jej výkon až o tretinu.

3. Pomôžu štartovacie káble

Pri vybitej alebo batérii vám nepomôže auto roztlačiť. Ak aj budete vedieť naštartovať, problém môžete mať na ďalší pokus – svoj problém teda len odďaľujete. Riešením je pripojiť auto štartovacími káblami o iné auto. Znova upozorňujeme, že v nenaštartovanom aute treba vypnúť všetku elektroniku.

Pri opätovnom štartovaní, tentokrát s pomocou káblov a iného auta, je dôležité vedieť nasledovné – neskúšajte štartovať viackrát za sebou. Dlho zapnutý štartér prehrieva káble aj svorky. Nechajte medzi štartovaniami pauzu aspoň pol minúty, potom pokus znovu opakujte.

Tip: Fľaša s horúcou vodou

Káblami napojenými na druhé auto viete štartovať len v prípade, že máte druhé auto. Ak nie, neostáva vám iné, ako obrátiť sa na staré rady. Pomôcť môže napríklad priloženie fľaše s horúcou vodou k batérii aspoň na desať minút či zapnutie svetiel, rádia a kúrenie tesne pred štartom (čo môže prebudiť batériu).

👉 MOHLO BY VÁS ZAUJÍMAŤ:
Pozor na šialenú diétu! Ošiaľ z Ameriky sľubuje schudnutie až o 30 kilogramov, môže však byť nebezpečný

Tieto tipy však fungujú len v prípade, že v batérii je dostatok energie, len ju nedokážete prebudiť. Taktiež upozorňujeme, že nefungujú vždy a ide len o tipy od starších vodičov. Skutočným a dlhotrvácnym riešením (no aj drahším) je zaobstaranie novej batérie.

 

Zobraziť tento príspevok na Instagrame

 

Príspevok, ktorý zdieľa Hyundai CZ (@hyundaicz)

Ako štartovať elektromobil

Samotnou kapitolou sú elektromobily. Ich štart je taktiež závislý od batérie. Ak ich neparkujete v garáži, môžete mať počas chladného rána problém. Vonku by ste na noc nemali nechať ani príliš vybitý, ale ani príliš nabitý elektromobil. Odporúča sa nabíjať do 80 %.

Taktiež najmä v zime odporúčame tieto autá nabíjať pomaly, ale kvalitne. Rýchlonabíjačky v lete sú skvelé na rýchle nabite auta, keď sa ponáhľate, ale v zime reaguje jeho batéria inak. Rovnako v prípade spaľovacích áut platí, že pred samotným štartovaním a jazdou by ste mali vyhriať interiér a nechať chvíľu zapnutý motor.

Počas samotnej jazdy v zime stavte radšej na režim Eco. Ide o režim jazdy, v ktorej je síce auto o niečo menej výkonné, no oveľa viac šetrné (najmä na batériu). Dokážete ním aj zvýšiť dojazd. Nevýhodou je slabšie kúrenie v interiéri či pomalšia akcelerácia. Aspoň počas prvých kilometrov ho odporúčame nastaviť.

Cenné rady, ako si dať pozor včas

  • Ak máte pravidelne problém v zime štartovať, odporúčame tankovať prémiové palivo, ktoré dokáže v tomto prípade pomôcť.
  • Stav autobatérie kontrolujte pravidelne, nielen v zime.
  • Vždy majte doma aj náhradnú autobatériu, ktorú viete v prípade vybitia tej starej za pár minút vymeniť.
  • Uistite sa, že olej v motore má vyššiu viskozitu. Ak idete s autom na prehliadku do servisu, vyberte radšej tento typ oleja, ako aj nový olejový filter.
  • Ak máte manuálnu prevodovku, pred naštartovaním môže pomôcť aj stlačenie spojky až na podlahu na cca 10 sekúnd.
  • Dieselu pomôže aj zahriatie spaľovacej komory. Otočne kľúčom v zapaľovaní a čakajte na automatické vypnutie indikátora sviečok. Tento proces párkrát zopakujte, potom skúste naštartovať.
  • Na benzínke viete zohnať aj špeciálny „sprej na rýchly štart“. Pri aplikovaní aj štartovaní auta sa riaďte priamo inštrukciami výrobcu.

Máte v zime problém naštartovať auto?

 

Zdroj: plnielanu.sk, autodoc.sk, auto.pravda.sk
Odporúčame