Brucho ako balón? Pomôžu koreniny, čaje i jogurty

Bolesť brucha

thinkstockphotos.com

Každodenné povinnosti i radosti dokáže dostatočne znepríjemniť nafúknuté brucho. Tento problém trápi čoraz väčšie množstvo ľudí a väčšinou sú zaň zodpovedné nesprávne stravovacie návyky. Ale nielen tie. Nikto však nechce mať namiesto štíhleho pása balón a jeho neustále sťahovanie nie je riešením. Viete, ako sa mu vyhnúť?

Problém s nafúknutým bruchom sa objavuje vtedy, keď plyny, ktoré vzniknú počas trávenia, nie sú schopné voľne prejsť cez črevá. Tak sa postupne nahromadia a spomaľujú celkové trávenie, čo podporuje tvorbu plynov ešte viac. Pre dlhodobo pomalé trávenie sa na črevnú stenu ukladajú škodlivé látky a tie spôsobuje zdravotné komplikácie.

Nie je to len o jedle

Častou príčinou nafukovania je, pochopiteľne, nevhodná skladba skonzumovanej stravy.  Nie je to však len o nej. Najčastejšie ho spôsobuje sedavý spôsob života, čo znižuje činnosť čriev a vedie k zvýšenej plynatosti. V pozadí zlého trávenia veľmi často býva celiakia, pankreatická disfunkcia, alebo intolerancia laktózy. Príčinou nafúknutého brucha môže byť aj prehltnutý vzduch. Dôvodom môže byť  žutie žuvačiek či náhlivý spôsob jedenia.

Niekedy nafúknuté brucho vzniká vtedy, keď má tenké črevo obmedzené fungovanie, čo sa zvykne vyskytovať ako pooperačná komplikácia. Tiež môže byť následkom závažnej a dlhotrvajúcej zápchy či funkcionálneho upchatia, kedy žalúdok a svaly čriev nefungujú dostatočne a nedokážu naplno zabezpečiť tráviaci proces.

Keď je problémom strava…

Azda najlogickejším dôvodom, prečo máme brucho nafúknuté, je nesprávny spôsob stravovania a výber potravín, čoho dôsledkom je najprv nafúknuté brucho a neskôr nastanú aj rôzne iné zdravotné komplikácie. Takéto nafukovanie sa dá odstrániť vhodnou diétou. Podstatné je vylúčiť tie jedlá a nápoje, ktoré ho spôsobujú. Rozhodne obmedzte strukoviny, cesnak, cibuľu, kapustu, karfiol, brokolicu, kel, sušené slivky, korenené a presolené jedlá. Vyhnite sa aj alkoholickým nápojom, prednostne pivu, aj šumivým nápojom a malinovkám.


Mohlo by vás zaujať: Keď nafúknutý balón v bruchu strpčuje život: Zbavte sa nadmernej plynatosti


Čo si dopriať?

Vyberajte si radšej také jedlá, ktoré trávenie urýchľujú, prípadne ho aspoň nespomaľujú. Vhodnou potravinou je cuketa, baklažán, paradajky bez šupky. Môžete si dopriať aj jahody, maliny, jablká či hrušky, no vyhnite sa šupke. Pokojne jedzte aj ryby, no dávajte si pozor na tie druhy, ktoré obsahujú veľa tuku, napr. makrela, losos, tuniak. V prípade mäsa je dobré konzumovať najmä chudé teľacie, morčacie či kuracie mäso.

Účinné sú koreniny i čaje

Hoci je vhodné vyhýbať sa silno koreneným jedlám, koreniny môžete v tomto prípade využiť aj ako liek. Od pocitu nafúknutia pomôže voda so štipkou semienok fenikla. Žalúdok rovnako upokojí aj zázvor. Okrem toho pridávajte do jedál kurkumu, rascu, mletý koriander i čierne korenie. Vyskúšajte aj osvedčený mätový alebo feniklový čaj. Tradičným liekom je aj kombinácia rasce, anízu a feniklu. Z každej koreniny odsypte do šálky po 15 gramov a zalejte 250 ml vriacej vody. Desťa minút nechjate lúhovať a vypite.


Mohlo by vás zaujať: Plynatosť a vetry sú ľudské, no veľmi nespoločenské: Ako sa im vyhýbať?


Jogurtová úľava

Ak sú príčinou nafúknutého bruška hnilobné baktérie narúšajúce prirodzenú rovnováhu v črevách, s problémom vám vtedy pomôžu probiotiká. Buď v podobe lekárenských preparátov, alebo v prírodnej forme. Výbornou možnosťou sú nesladené jogurty, ktoré obsahujú živé kultúry. Probiotiká nájdete aj v bryndzi či acidofilnom mlieku.

Začnite už ráno

Skôr ako sa pustíte do ranných povinností, uvarte si pol hrnčeka vody a doplňte ho prefiltrovanou vodou izbovej teploty. Dochuťte ju podľa potreby limetkou, citrónom alebo zázvorom a vypite. Takáto teplá voda pretečie tráviacou sústavou, cez ktorú už hodiny nič nešlo, čo určite narobí zázraky. Skúste si každý deň dať takýto nápoj aspoň dvadsať minút pred raňajkami.


Čo pri problémoch s nafukovaním najlepšie zaberá vám? Napíšte a poraďte ostatným čitateľom v diskusii pod článkom.

Zdroj: thinkstockphotos.com, thinkstockphotos.com, mb

Odporúčame

Pri používaní tejto stránky dochádza k spracovaniu cookies, ktoré nám pomáhajú zvyšovať kvalitu služieb. Spracovaniu cookies zabránite zmenou nastavenia v internetovom prehliadači. Viac informácií

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close