Chcete zapôsobiť na šéfa a postúpiť vyššie? Vieme, ako na to

šéf

photl.com

Viete, od koho záleží, či sa vo vašej práci posuniete na vyššiu priečku, dostanete odmeny alebo lepší projekt? Áno, od vášho šéfa. Urobiť naňho dobrý dojem je preto niečo, čo vám môže pomôcť vo vašej kariére viac, ako čokoľvek iné. Ak nepatríte k tým, ktorí majú schopnosť oslniť okolie vrodenú, môžete využiť techniky tzv. impression managementu – cieleného vytvárania svojho imidžu.

Impression management vo svojom živote využívame všetci. Keď držíte diétu pred stretávkou zo strednej, kúpite si nový oblek na pohovor, upečiete na stretnutie so svokrou najlepší koláč… jednoducho vždy, keď snažíte sa zapôsobiť. Ide v podstate o prezentáciu samého seba,  o kontrolovanie svojho správania v situáciách, kedy je dôležité zanechať dobrý dojem. Úspešní ľudia tieto techniky zvládajú skvele a aj preto sa pred nimi otvárajú dvere, ku ktorým sa iní ani nedostanú. Myslíte, že to jednoducho majú v krvi? Omyl! Väčšina sa im naučila rovnako, ako sa im môžete naučiť vy. Vyskúšajte to a uvidíte, že sa na vás nadradený začne pozerať inými očami.

Dbajte na svoj vzhľad

To, ako vyzeráte a obliekate sa, tvorí podstatnú časť vášho osobného imidžu. Možno sa vám to zdá samozrejmé, ale množstvo ľudí nedodržiava v tomto smere ani základné pravidlá – nerešpektuje predpísaný „dress code“ (pravidlá obliekania sa) na pracovisku, chodí do kancelárie v pokrčenej košeli, s neupraveným účesom, špinavými topánkami… to všetko sú chyby, ktoré zanechávajú dojem, že vám na sebe a ani názore iných veľmi nezáleží. Dajte si tú štipku námahy a dbajte na to, aby ste sa podobným prešľapom vyhli. Ak chcete zapôsobiť a posunúť sa vo svojej práci na vyššiu úroveň, držte sa hesla známeho milionára Donalda Trumpa, ktorý radí obliekať sa tak, ako ľudia, ku ktorým chcete patriť. To môže znamenať napríklad výmenu džínsov a svetra za oblek alebo kostým – táto zmena vás nebude stáť veľa námahy no váš šéf si ju zaručene všimne!


Tiež by vás mohlo zaujať: Hľadáte prácu? Prezrite si stovky ponúk na www.kariera.sk.


Dôležitá reč tela

Zmeniť reč tela je v porovnaní s výmenou šatníka lacnejšie, ale aj omnoho náročnejšie. Pravidelným tréningom a uvedomovaním si toho, čo robíte, sa však správna reč tela dá naučiť. Začnite držaním tela – dbajte o to, aby ste chodili vystretí a so zdvihnutou hlavou, budete pôsobiť sebavedomejšie. Dôležité je tiež vedieť udržať očný kontakt, usmievať sa,  správne podať ruku a napríklad aj ovládať svoju mimiku a gestá, aby ste nimi neprezrádzali viac, ako chcete.

Používajte “silnú” rétoriku

Okrem vášho vzhľadu a reči tela je pri vytváraní dobrého dojmu dôležitý aj spôsob vyjadrovania. Ak si ste vedomí toho, že sa vo svojom odbore vyznáte, je dôležité, aby ste tak aj hovorili. Vypustite zo svojho slovníka frázy, ktorá vyjadrujú neistotu, nerozhodnosť a sú podfarbené emóciami.  Napríklad, keď vás nadriadený požiada o váš názor na nejaký problém, použite namiesto  “mám pocit” slová “som si istý” alebo “bude to prínosom” namiesto “páči sa mi to”, či “navrhujem toto” namiesto “možno by sme mali…”. Takáto malá zmena vo vašej rétorike stačí na to, aby ste pôsobili istejšie, ako človek, ktorý vie, čo chce, má vlastný názor a stojí si za ním.


Tiež by vás mohlo zaujať: Šanca pre dlhodobo nezamestnaných: Čo tak rozbehnúť vlastný biznis?


Získajte si kolegov

Vašu dobré meno v práci upevnia aj vzťahy v tíme. Nadriadení sa totiž zaujímajú o to, ako spolu ich podriadení vychádzajú a ako hodnotia prácu svojich kolegov. Nemusíte s nimi tráviť všetok voľný čas a debatovať o rodinných problémoch, stačí vystupovať priateľsky a keď treba, podať pomocnú ruku. Nezamieňajte si to však s prehnanou ochotou na úkor vašich vlastných povinností alebo voľného času, ľudia by to začali zneužívať. Treba len prejaviť ochotu v situácii, v ktorej môžete niekomu pomôcť bez toho, aby ste ublížili sebe samému. Napríklad keď váš kolega potrebuje viac času na dokončenie prezentáciu, ale vy máte tú svoju hotovú, môžete pred nadriadeným navrhnúť, že začnete poradu s vašim príspevkom. Vy tým nič nestratíte a kolegu ušetríte trápneho vyhovárania sa. Ľudia na takúto pomoc väčšinou nezabúdajú a radi ju v budúcnosti vrátia.

Nehanbite sa prijať pochvalu

Myslíte si, že vaše dobré výsledky budú hovoriť samé za seba? Omyl! Ak chcete, aby si ich šéf všimol, nesmiete sa hanbiť postaviť sa za ne a predať ich. Najmä ženy majú tendenciu zľahčovať pred okolím svoje schopnosti a úspechy a pochvalu okamžite znegujú. Fakturantka Lucia sa napríklad vždy, keď ju šéf pochváli za dobre odvedenú prácu, zahanbí, sklopí oči a skromne povie, že to nestojí za reč, alebo že dúfa, že tam náhodou nebude nejaká chyba. To jej uberá na dôveryhodnosti a znižuje váhu jej výsledkov. Oveľa lepší dojem by zanechala, keby sebavedomo za pochvalu poďakovala a povedala, že sa naozaj snažila odviesť svoju prácu čo najlepšie. Pretože ak chcete, aby vašu hodnotu a schopnosti ocenili iní, musíte to v prvom rade dokázať vy sami!

Zdroj: photl.com, photl.com, Viktória
Odporúčame