Cukor dokáže byť rovnako návykový ako alkohol či kokaín: Kedy hrozí závislosť?

Na cukre môžeme byť aj závislí (Zdroj: GettyImages)

Čokoládky, koláčiky a iné sladkosti máme občas radi snáď všetci. Avšak, podľa mnohých odborníkov existuje na cukre aj závislosť. Kedy zbystriť?

Závislosti sú rôzne

Závislosť môžeme identifikovať podľa série diagnostických kritérií. Napríklad je to naliehavá a nepotlačiteľná túžba po konzumácii nejakej látky. Závislosť tiež možno definovať ako túžbu či pretrvávajúce úsilie skoncovať s konzumáciou nejakej látky, či ju obmedziť, alebo tiež skutočnosť, že jej konzumujeme viac, než by sme chceli. Napríklad u alkoholu človek povie, že si vypije jeden alebo dva poháre, ale nakoniec vypije dve alebo tri fľaše. Pokiaľ ide o cukor, spĺňa všetky tieto kritériá.

V Spojených štátoch, Kanade či Nemecku, kde sa konali štúdie týkajúce sa frekvencia tejto závislosti medzi populáciou, sa ukázalo, že závislosť na cukre postihuje 5 až 10 percent ľudí.

Cukor ako droga

Rozdiel tkvie v diagnostických kritériách: čím viac ich je prítomných, tým je závislosť väčšia. Súdi sa, že je závislosť slabá, keď spĺňa dve alebo tri kritériá, keď spĺňa štyri až päť kritérií, je mierna. Silná je vtedy, keď spĺňa šesť a viac kritérií. Pokiaľ ide o cukor, podobne ako o alkohol či tabak, vykazuje väčšina ľudí miernu závislosť.

Dôležitým faktorom je aj abstinencia. Ak človek prestane jesť cukor, nedá sa to porovnávať s tým, keď skoncuje s alkoholom či opiátmi, ale u jednotlivých osôb sa to môže líšiť. Početné štúdie ukázali, že cukor má potenciál závislosti rovnako významný ako drogy: alkohol, kokaín, heroín, metamfetamín a tak podobne. Chronická a dlhodobá konzumácia cukru vedie – rovnako ako u iných drog – k trvalým biologickým zmenám v mozgu.

Je na vine nová doba?

Epidémia obezity je spojená s radikálnou zmenou v stravovaní, s nadbytkom priemyselných produktov bohatých na cukor, vrátane limonád. Časť veľkých konzumentov cukru stratila nad svojou závislosťou kontrolu. V prírode, kde sa človek vyvíjal, nachádzal ovocie, ktoré obsahuje málo cukru, zatiaľ čo priemysel umožňuje vyrobiť veľmi koncentrované produkty. Náš organizmus nie je pripravený na tieto vysoké dávky. Môžeme to porovnávať s nástupom alkoholizmu, ktorý sa datuje od vynálezu tvrdého alkoholu, alebo so závislosťou na kokaíne.

Aktuálna odporúčaná denná dávka podľa WHO predstavuje približne 6 polievkových lyžičiek cukru, čo je asi 25 gramov. Lenže ten sa nachádza aj v slaných potravinách (napríklad v šunke). Sledujte etiketu, Skúste zo stravy vysadiť rafinovaný cukor a doprajte si ho len výnimočne. Koláčiky, kekse, sladké limonády či cukríky nemusíte jesť každý deň. Miesto toho stavte na sušené či čerstvé ovocie, kvalitnú horkú čokoládu alebo orechy. Napríklad kešu majú príjemnú sladkastú chuť.


Chcete čítať viac takýchto článkov? Sledujte nás aj na Facebooku!

 

Zdroj: ČTK

Odporúčame

Pri používaní tejto stránky dochádza k spracovaniu cookies, ktoré nám pomáhajú zvyšovať kvalitu služieb. Spracovaniu cookies zabránite zmenou nastavenia v internetovom prehliadači. Viac informácií

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close