Dávate kilá navyše za vinu genetike? Ste na omyle, stačí zmeniť životný štýl!

žena

sita

Vedci prišli na to, že za vašu obezitu si môžete vo väčšine prípadov sami. Podľa ich výskumov je len asi 5 percent populácie obéznych kvôli génom, ktoré to zapríčiňujú. Obezita alebo nadváha je teda vo väčšej miere spôsobená zlým životným štýlom a až 95 % z vás jej môže správnym stravovaním a zvýšeným pohybom zabrániť.

Súčasný životný štýl plný zhonu, práce, starostlivosti o deti, či domácnosť, neposkytuje množstvo priestoru na pravidelné športové vyžitie. Stravovanie je taktiež rýchle, bez potrebného pokoja. Stravujeme sa nezdravo v reštauráciách rýchleho občerstvenia, kde si namiesto zdravého šalátu či džúsu, dáme radšej hamburger a ochutenú limonádu. Za všetko môže bohužiaľ dnešná uponáhľaná doba.

Obéznych ľudí je čoraz viac

Aj v dôsledku nášho rýchleho pracovného a životného tempa dochádza k čoraz vyššiemu výskytu obéznych ľudí, alebo ľudí trpiacich nadváhou všade vo svete. Štáty ako USA, Nemecko, alebo Veľká Británia, ktoré patria medzi krajiny, kde je dlhodobo zvýšený počet obéznych ľudí, už začínajú dobiehať aj krajiny, ktoré sú menej rozvinuté. Veľa krajín sveta začína riešiť túto otázku.


Mohlo by vás zaujať: Čo tak vymeniť cukor za melasu? Má menej kalórií a množstvo železa


Nevyhovárajte sa na gény

Vedci prišli na to, že len minimálne množstvo ľudí (asi 5 percent) trpí nadváhou kvôli svojim genetickým danostiam. Zvyšných 95 % obéznych ľudí sa na genetiku iba vyhovára. Aj oni majú gény, na základe ktorých sa na nich kilogramy lepia aj keď sa napijú vody, ale zmenou stravovania, vlastnou ctižiadostivosťou a zvýšením pravidelného pohybu môžu s nadváhou skutočne zatočiť. Chce to len odhodlanie.

Čo teda robiť, aby ste schudli?

  • začnite sa stravovať zdravo – dôležité je stravovať sa zdravo, nejesť mastné ani vyprážané jedlá, jesť veľa zeleniny a ovocia
  • znížte množstvo cukrov na minimum – nejedzte čokolády, mastné sušienky či krekry, vyhýbajte sa zákuskom, prestaňte si sladiť kávu a čaj, alebo nahraďte nezdravý biely cukor aspoň trstinovým či melasou
  • pravidelne cvičte – dajte si každý deň tréning, najlepšie na schudnutie sú aeróbne cvčenia, teda také, pri ktorých potrebujete zvýšený príjem vzduchu a zapotíte sa. Skúste si zabehať, choďte na zumbu, alebo prevetrajte aspoň bicykel, ktorý zaprášený už roky drieme v pivnici. Dôležitá je pravidelnosť, najlepšie každodenná
  • jedzte s mierou, ale jedzte – diéty vo väčšine prípadov spôsobujú jo-jo efekt. Väčšina odborníkov na zdravú výživu sa zhoduje na tom, aby ste pri snahe o schudnutie jedli 3 až 5 porcií jedla denne. Tieto porcie však majú byť malé a majú byť zložené najmä zo zeleniny a chudého mäsa
  • dodržiavať pitný režim – pri snahe o zníženie hmotnosti je veľmi dôležitý aj príjem tekutín. Denne by ste mali vypiť minimálne dva až tri litre tekutín.

Mohlo by vás zaujať: Ste závislí na jedle? Zobuďte sa skôr, ako sa prejete k obezite!


Čo všetko môže nadváha spôsobiť?

  • srdcovo-cievne ochorenia  a zvýšenie cholesterolu
  • migrény a depresie
  • sťažený pohyb
  • astma
  • pálenie záhy, obalenie pečene tukom
  • diabetes
  • inkontinencia
  • artróza, kŕčové žily, dna
Zdroj: sita, SITA, Oliver

Odporúčame

Pri používaní tejto stránky dochádza k spracovaniu cookies, ktoré nám pomáhajú zvyšovať kvalitu služieb. Spracovaniu cookies zabránite zmenou nastavenia v internetovom prehliadači. Viac informácií

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close