Drobné čučoriedky majú silu superpotraviny: Ako prospievajú mozgu a srdcu?

žena drží drobné čučoriedky v miske

Malé bobule sú cenené pre vysoký obsah antioxidantov (Zdroj: Magnific/gpointstudio)

Drobné čučoriedky toho dokážu viac, než o nich tušíte. Toto výrazné ovocie možno zostáva v tieni modernejších a preferovanejších exotických druhov, no skrýva v sebe obrovskú nutričnú hodnotu. Patrí medzi plody, ktoré majú vysoký obsah antioxidantov a preukázateľne pomáhajú zdraviu mozgu a udržiavaniu zdravia srdca. To, čím iným sú výnimočné, si môžete prečítať v našom článku.

Drobné čučoriedky s obrovskou silou

Potrebujete dôvody, prečo čučoriedky zaradiť do svojho jedálnička? Vlastne ide o superpotravinu, ktorá prospieva našim orgánom a jej ďalšou veľkou výhodou je minimálny obsah kalórií. Zároveň však obsahujú veľa vitamínov a minerálov, vysoký obsah vlákniny, vitamínu K, mangánu a vitamínu C.

Pokiaľ ide o zdravotné benefity, čučoriedky majú priaznivé účinky na srdce, na mozog, pomáhajú redukovať hmotnosť, bojujú proti zápalom a podporujú trávenie. Vynikajúce sú aj pri tráviacich problémoch, pri hnačke, pretože pomáhajú dezinfikovať tráviaci trakt. Kombináciu vitamínu C a antioxidantov zasa posilňuje imunitu.

Vysoký obsah antioxidantov v čučoriedkach

Antioxidanty sú zlúčeniny bojujúce proti voľným radikálom. Nechránia iba bunky pred poškodením, ale tiež chránia pred niektorými typmi ochorení, napríklad ochorenia srdca, diabetes alebo rakovina. V porovnaní s černicami a jahodami, čučoriedky obsahujú najviac antioxidantov, ale aj viac špecifických antioxidantov ako sú fenoly, flavonoidy a antokyány. Vďaka tomu sú čučoriedky častou súčasťou receptúr s luteínom na podporu očí. Iné potraviny s vysokým obsahom antioxidantov sú horká čokoláda, goji bobule, pekanové orechy, škorica a klinčeky.

Zlepšenie zdravia mozgu vďaka šťave

Existuje viacero štúdií potvrdzujúcich, že konzumácia čučoriedok by mala zlepšiť pamäť a kognitívne funkcie. Je to jedna z najpôsobivejších schopností tohto drobného ovocia. Štúdia publikovaná v European Journal of Nutrition odhalila, že pitie nápoja z čučoriedok zlepšuje kognitívny výkon v porovnaní s placebom. Opäť v tom majú prsty aj antioxidanty. Tie chránia mozog pred voľnými radikálmi, pred poškodením buniek a podporujú zdravé starnutie mozgu. Ďalšie vhodné potraviny pre mozog, pamäť a sústredenie sú avokádo, červená repa, listová zelenina a vlašské orechy.

👉 MOHLO BY VÁS ZAUJÍMAŤ:
RECEPT na dnes: Voňavé malinovo-čokoládové brownies – vláčny koláč, ktorému neodoláte

Zdravie srdca ukryté v strave

Srdce je zodpovedné za pumpovanie krvi v tele a poskytuje tkanivám kyslík a živiny. Konzumácia čučoriedok znižuje niektoré rizikové faktory srdcových ochorení. Denná konzumácia počas 8 týždňov videla k zníženiu krvného tlaku a k menšej strate pružnosti tepien. Pomáha tiež k zníženiu LDL cholesterolu, čo je jeden z hlavných faktorov srdcových ochorení. Samozrejme pomáha tiež vyvážená strava, správny životný štýl a pravidelný pohyb.

Čučoriedky majú veľa zdravotných výhod a môžete si ich vychutnať v mnohých receptoch. Ak chcete ich potenciál využiť naplno, stačí si ich nasypať do misky len tak samotné. Čisté, umyté a najlepšie z ekologického pestovania. Nepotrebujú žiadne prísady, ale vynikajúce budú aj v bielom jogurte, ovocnom smoothie či ovsenej kaši.

Sledujte náš Instagram

Zdroj: Plnielanu.sk, Draxe.com
Odporúčame