Rušia vás pri práci hluční kolegovia či iné zvuky? Zamestnávateľ vás musí chrániť, povedzte dosť!

hluk na pracovisku

Hluk na pracovisku môže vyvolávať dusnú atmosféru (Zdroj: Freepik/master1305)

V práci sa stýkame s rôznymi ľuďmi. Každý z nás je iný a pristupuje k úlohám inak, preto sa môže stať, že práve vy budete mať zhovorčivého kolegu, ktorý až príliš rád telefonuje alebo zabáva ostatných. Hlasité rozprávanie alebo neustále telefonáty môže mať síce len malú intenzitu, ale ako narušitelia pozornosti sú mimoriadne nepríjemné.

Výskumy ukázali, že veľryba vyrušovaná hlukom lodných motorov si horšie hľadá potravu. U zamestnancov letiska, reštaurácie či pracovníkov v open space je to isté. Opakované hlásenia o odletoch, cinkanie tanierov v pizzerii i diskusia kolegov v spoločnom otvorenom priestore moderných kancelárií narušujú pozornosť a spôsobujú stratu výkonnosti.

Zníženie výkonu práce pri hluku

Hluk na pracovisku môže vyvolávať nesústredenosť, stres, únavu, nehody a zníženie výkonu. Francúzske ministerstvo práce  zverejnilo výskum, ktorý ukázal, že počet zamestnancov vystavených hluku, vzrástol počas 20 rokov z 3,2 milióna na 5,8 milióna. To bola v roku 2017, keď štúdia prebiehala, viac ako tretina všetkých zamestnancov v súkromnom sektore.

Škodlivosť hluku nie je ničím novým, hluk je uznaný ako príčina chorôb z povolania od roku 1963. Vzorový pracovný priestor však neexistuje, musí totiž zodpovedať povahe práce. Odporúčanú sú však priestor aspoň 10 štvorcových metrov na osobu, odhlučnené stropy a podlahy, oddelenie hlučných prevádzok a aj priestory na chvíle oddychu.

Nepríjemná je zmena intenzity zvuku

Zmena intenzity hluku vyrušuje viac ako jeho úroveň. Napríklad kolega, ktorý začne hovoriť hlasnejšie, priťahuje pozornosť ostatných v otvorenom priestore, ktorí stratia „niť“ vo svojej práci. Diskusia, ktorá vyrušuje, bráni ľuďom pamätať si to, čo potrebujú. A čím sú úlohy, ktoré treba splniť, náročnejšie, tým viac hluk vyrušuje.

Ak zamestnanec pracuje na stredne náročnej úlohe, potrebuje štvrť hodiny, aby sa znovu dostal na takú úroveň sústredenia, akú mal pred vyrušením. V prepočte to znamená, že ak hluk vyrušuje najmenej päťkrát denne, potom je z 200 zamestnancov firmy 30 osôb platených za to, že nič nerobia.

Povinnosti zamestnávateľa

Zamestnávateľ je povinný chrániť zamestnancov pred hlukom od 80 decibelov vyššie, a to po celú pracovnú dobu. Bežná konverzácia má hlučnosť od 50 do 60 decibelov. Hluk však nie je pre všetkých rovnaký: niekde ide o hluk poškodzujúci sluch a inde o hluk narúšajúci pozornosť. Nadmerný hluk je najviac škodlivý pre mladých ľudí a u seniorov.

Na druhú stranu, pokiaľ hovoríme o hlučnosti, tá má svoju objektívnu stránku (normy) a subjektívnu stránku, teda ako hladina zvuku pôsobí na konkrétneho človeka. Zamestnanec hluk prežíva aj podľa toho, aké má vzťahy s okolím. Vyrušovanie z práce je tým horšie, ak máte zlé vzťahy s kolegami. Aj hluk slabej intenzity, ako je šepkanie či telefonovanie, potom môže byť mimoriadne znepokojujúci a môže vyvolávať nesústredenosť, stres a únavu.

Nebojte sa povedať dosť

Pokiaľ máte aj vy na pracovisku podobného rušiča, nebojte sa osloviť ho a slušne ho požiadať, aby s hlukom prestal. Váš zamestnávateľ sa bude pozerať len na výsledky vašej práce, nie na okolnosti, za ktorých ste ju robili. Takéto gesto môže dokonca oceniť. A možno budete skvelým príkladom aj pre hlučného kolegu, ktorý sa vráti k svojej práci.



Zdroj: plnielanu.sk, ČTK, Le Monde
Odporúčame