Schopnosť adaptácie na informačné technológie klesá so stúpajúcim vekom – vyplynulo to z prieskumu Inštitútu pre verejné otázky (IVO). Schopnosť prispôsobovať sa informačným a komunikačným technológiám (IKT) klesá nielen so stúpajúcim vekom, ale aj nižším vzdelaním a horším sociálnym statusom domácnosti.
Dôchodcovia sa prispôsobujú ťažšie
Prieskum sa uskutočnil od 22. februára do 1. marca a podieľalo sa na ňom 1003 respondentov a vyplynulo z neho, že 15 percent dôchodcov sa technológiám prispôsobuje veľmi ľahko, prípadne skôr ľahko, 34 percent skôr ťažko alebo veľmi ťažko a 51 percent z nich sa znalostiam technológií vôbec neučí.
Ďalej sa podľa prieskumu veľmi ľahko alebo skôr ľahko technológiám prispôsobuje 44 percent nezamestnaných alebo ľudí z domácností. Z nich sa im skôr ťažko alebo veľmi ťažko prispôsobuje 25 percent a 32 percent sa ich vôbec neučí s nimi narábať.
Viac ako polovica, a to približne 60 percent respondentov v prieskume okrem iného uviedlo, že celosvetová pandémia ich donútila, zlepšiť si doterajšie zručnosti v používaní počítačov, internetu a iných elektronických služieb.
Nepomohla ani pandémia
„Ani pandémia nedokázala výraznejšie zlepšiť úroveň digitálnych zručností u dôchodcov, nezamestnaných či respondentov z najchudobnejších domácností. Títo ľudia väčšinovo deklarujú, že pandémia ich k progresu v tejto oblasti vôbec neprinútila,“ konštantuje analytik Marián Velšic z IVO.
Z elektronických služieb štátu a iných verejných inštitúcií ľudia počas pandémie využívali najmä tie, ktoré priamo súviseli s pandémiou a jej manažmentom, ukázal prieskum.
Napríklad služby na webstránkach Národného centra zdravotníckych informácií využilo 67 percent, webový portál korona.gov.sk 59 percent a elektronické služby zdravotníckych zariadení akými sú polikliniky, ambulancie či nemocnice využilo až 53 percent z opýtaných.
Zdieľať na
Zdieľaní