Veľké jarné upratovanie: Skúste pri ňom filozofiu declutteringu, zmení váš pohľad na domácnosť aj život

Decluttering

Vyskúšajte jarné upratovanie v štýle declutteringu (Zdroj: GettyImages)

Jar sa každému z nás spája najmä s predlžujúcim sa svetlom, kvitnúcou prírodou, prácou v záhrade a, samozrejme, aj s veľkým jarným upratovaním. Počuli ste však už o declutteringu?

Čo je to decluttering?

Slovo decluttering nemá v slovenskom jazyku vhodný ekvivalent. Vyjadruje sa ním však veľký generálny poriadok, ktorého cieľom je zbaviť sa všetkého navyše. Nemáme teraz na mysli iba prach, ale aj materiálne veci, ktoré nepoužívame a sú nám skôr na príťaž. Clutter v anglickom jazyku znamená neporiadok, voľne by sme ho teda mohli preložiť ako „debordelizácia“.

Japonka Maria Kondo však zašla pri decluterringu ešte o čosi ďalej. Pod veľkým upratovaním, označovaným ako decluttering, zahŕňa aj poriadok v nemateriálnych veciach. Ide o financie, vzťahy, škodlivé zlozvyky a tak ďalej. Cieľom je zbaviť sa všetkého, čo nás v živote ťaží.

Cieľ je jasný

Len si predstavte ten pocit, keď sa usadíte doma a okolo vás bude absolútny poriadok s minimom vecí. Vaše myšlienky vás tiež nebudú hrýzť, pretože ste skoncovali so všetkým, čo vo vás vyvolávalo dilemu, stres alebo presvedčenie, že to nie je správne. Cieľom declutteringu je nielen upratať a zbaviť sa v domácnosti zbytočných vecí, ale aj vniesť harmóniu a pokoj do života.

 

Zobraziť tento príspevok na Instagrame

 

Príspevok, ktorý zdieľa Decluttering Slovensko (@decluttering_sk)

Zásady upratovania v štýle declutteringu

  1. Určite si čas na upratovanie – Vytvorte si plán, ktorého sa budete držať. Na upratovanie si môžete vyhrať každý deň 10 minút alebo pokojne ba jedenkrát do týždňa trebárs 2 hodiny. Počas tejto doby je vhodné nebrať do rúk telefón, aby ste sa zbytočne nerozptyľovali. Pamätajte, že lepšie pravidelne menšia plocha, ako všetko naraz.
  2. Určite si 5 kritických bodov – Niekedy nie je potrebné upratať celý dom, ale iba niektoré miesta, ktorým sa vyhýbame. Medzi ne patrí napríklad skrinka v kúpeľni alebo tá jedna skrinka v kuchyni kde je všetko. Jeden z kritických bodov by mal byť vždy súčasťou vášho upratovania.
  3. Zaznamenajte si stav pred a po – Urobte si fotografiu danej miestnosti, skrinky či upratovaného priestoru pred a po. Verte, že nič nie je tak upokojujúce, ako vidieť takýto rozdiel.
  4. Požiadajte priateľov o pomoc – Nehanbite sa prizvať si na pomoc odborníkov alebo priateľov. Navyše, cudzí ľudia nebudú mať taký sentimentálny vzťah k predmetom ako vy. V konečnom dôsledku tak bude efekt o to lepší, pretože vás zbavia vecí, ktoré už dávno mali skončiť v koši.
  5. Nebojte sa darovať či recyklovať – Nebojte sa dané veci darovať známym či neznámym, prípadne ich zrecyklovať a využiť inak.
  6. Motivujte sa hudbou – nezabudnite si pri upratovaní pustiť príjemnú hudbu, ktorá vás bude motivovať a dodávať energiu na pokračovanie v upratovaní. Vhodnou alternatívou môže byť aj podcast.

Decluttering nie je pre každého

Pochopiteľne, decluttering dokáže rozdeliť ľudí do dvoch táborov. Najmä skupina ľudí, ktorá lipne na materiálnych veciach, nebude ním nadšená. Tiež si priaznivcov ťažšie nájde u ľudí, ktorí boli vychovávaní tak, aby odkladali všetky veci, pretože raz sa môžu zísť.

Aj napriek tomu je možné aspoň čiastočne vykonať decluttering u každého z nás. Stačí, ak sa budeme pýtať sami seba zásadné otázky: Prečo nám nevie poriadok v domácností vydržať dlho? Skutočne potrebujem túto vec? Čo pozitívne mi prináša vlastniť toto? Ak sa rozhodnete využiť decluttering v praxi, pokojne nám na náš Instagram pošlite fotografie PRED a PO. Držíme vám palce!



Zdroj: plnielanu.sk, psychologieprokazdeho.cz, homesandgardens.com

Odporúčame

Pri používaní tejto stránky dochádza k spracovaniu cookies, ktoré nám pomáhajú zvyšovať kvalitu služieb. Spracovaniu cookies zabránite zmenou nastavenia v internetovom prehliadači. Viac informácií

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close