Zbavte sa tuku účinne a navždy: Táto overená diéta pre vás môže byť to pravé!

Tučná žena chytajúca si tuk na bruchu

Ketodiéta sa vďaka skvelým chudnúcim účinkom stala veľmi populárna (Foto: GettyImages)

Ketogénna diéta je známa aj ako ketodiéta a spôsobila medzi zabehnutými stravovacími režimami malú revolúciu. Vďaka skvelým chudnúcim účinkom sa dostala do priazne výživových poradcov, celebrít a miliónov ľudí po celom svete. O čo ide a pre koho je vhodná?

Viac tuku, menej cukru

Naša strava je prirodzene bohatá na sacharidy (cukry), ktoré tvoria 45–55 % jedálnička. Za nimi nasleduje 30 % tukov a približne 15–20 % bielkovín. Pri ketodiéte sa denný príjem sacharidov musí znížiť pod 5 %, čo je asi 50 g sacharidov, no zároveň radikálne zvýšiť príjem tukov, a to až na 75 % celkového príjmu.

Sacharidy sú však pre ľudské telo významným zdrojom energie, preto sa musí organizmus prepnúť do režimu „prežitia“, kedy začne odbúravať tuky. Pri premene tukov vznikajú organické zlúčeniny ketóny, ktoré sa stávajú novými nositeľmi energie. Dodržaním všetkých dôležitých pravidiel sa telo prepne do stavu ketózy, pri ktorom dochádza k rýchlejšiemu spaľovaniu tukov. Minimálne množstvo sacharidov, ktoré v jedálničku zostalo, je nevyhnutné pre podporu funkcií mozgu.


Mohlo by vás zaujať: Dobrý sluha alebo zlý pán? Dr. Igor Bukovský o ketogénnej diéte!


Využívajú ju aj lekári

Lekári ju už dlhé obdobie využívajú pri liečbe pacientov s epilepsiou, u ktorých prechod na stravu s nízkym obsahom sacharidov prispel k eliminácii záchvatov. Nápomocná je aj pri dedičnej poruche metabolizmu tukov a ako prevencia pred rozvojom zápalom a nádorov. Najbližšie k tejto diéte má veľmi známa Atkinsonova diéta, no s jedným podstatným rozdielom. Pri Atkinsonovej diéte sú sacharidy najviac obmedzené v prvej dvojtýždňovej fáze (max 20 g). V ďalších fázach sa postupne ich množstvo v jedálničku zvyšuje, kým pri ketodiéte sa sacharidov zriekate na dobu, kým nedosiahnete vytúženú hmotnosť.

Základné pravidlá keto stravovania

Už isto tušíte, že sacharidy dostanú stopku. Avšak nielen bežné sacharidové prílohy ako zemiaky, ryža, cestoviny, pečivo a sladkosti. Stopku má aj väčšina druhov ovocia, niektoré druhy zeleniny a strukoviny. Nesmiete piť ani sladené nápoje, či pridávať cukor do kávy a čaju. Jedálny lístok pri ketodiéte je bohatý na množstvo tukov a bielkovín. V strave budú prevažovať rôzne druhy mäsa, pozor však, mäsové výrobky s obsahom múky nie sú dovolené. Ďalej ryby, morské plody, maslo, tučné syry, vajcia. Zo zeleniny sa najčastejšie objavujú cuketa, listová zelenina, brokolica, paradajky, avokádo, ružičkový kel, špargľa. Nechýbajú ani olejnaté oriešky a semienka.

V súčasnosti nájdete na našom trhu viacero firiem, ktoré ponúkajú svoje vlastné instatné ketoprodukty s presne stanovenými pomermi základných živín. Sú dobrou voľbou, pokiaľ máte menej času sa venovať náročnej príprave jedál. Popri nich však vždy myslite aj na rozmanitú stravu, nemali by klasické potraviny nahradiť úplne.


Mohlo by vás zaujať: Populárna diéta nahrádza klasický pôst: Odborníci upozorňujú na vážne riziká


Ketodiéta má možné úskalia

– Pri pohľade na povolené potraviny je zrejmé, že tento typ diéty nebude vyhovovať vegetariánom a vegánom.
– Ketodiéta nepatrí k jednoduchým na prípravu. Musíte vopred premýšľať o všetkých povolených potravinách a vzájomných kombináciach.
– Prechod do stavu ketózy býva nepríjemný. Počas prvých dní vás bude trápiť únava, bolesti hlavy a nesústredenosť, známe aj ako ketochrípka.
– Častou komplikáciou je zápcha. V strave totiž chýba vláknina, ktorú bežne prijímame z ovocia alebo celozrnného pečiva.
– Ketodiéta nie je vhodné pre dospievajúcich, tehotné a dojčiace ženy, ľudí s ochoreniami srdca, vysoké množstvo tuku v strave môže zvyšovať cholesterol.
– Je prísnym režimom, kde každé zlyhanie znamená ukončenie stavu ketózy. Ak neodoláte pečivu, zemiakom alebo zákusku, začínate odznova.

Avšak, jej zástancovia na ňu nedajú dopustiť. Tvrdia, že po prekonaní prvotných komplikácii podávajú lepší výkon, sú sústredenejší, majú viac energie a dokážu plne kontrolovať chuť na jedlo.


Zistite o ketodiéte viac

Zdroj: Plnielanu.sk

Odporúčame

Pri používaní tejto stránky dochádza k spracovaniu cookies, ktoré nám pomáhajú zvyšovať kvalitu služieb. Spracovaniu cookies zabránite zmenou nastavenia v internetovom prehliadači. Viac informácií

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close